Inden vi ser os om, vil de fleste større byer kræve ”Last Mile” distribution foretaget af el- eller brintbiler – og her vil en Van-udgave af e-Soul være et godt bud.
Den koreanske Hyundai-Kia koncern er langt fremme med at udvikle elektriske biler, der har stor rækkevidde og kort opladningstid.
Koncernen har lige præsenteret en brintdrevet Hyundai lastbil, der skal køre i Schweiz – og fabrikken har også præsenteret prototyper på el- og brintvarebiler.
Perfekt som bybud
Men selv om vores testbil Kia e-Soul er produceret som personbil, vil den passe perfekt som lille varebil, der kan klare byers krav om (lokal) emissionsfri kørsel i bycentre – og stå for Last Mile distribution.
Bilen er smart, den er firkantet, rummelig (uden bagsæde) – og har en læssehøjde udvendigt på 780 mm og 210 mm indvendigt. Der er også aflæggerum under gulvet. Der er midterboks og handskerum – dog uden lås.
Vi skal også nævne en stor touchscreen med navigation. Og head up display i forruden.
Lang rækkevidde
Den hører til den seneste generation elbiler – med lang rækkevidde. Her på officielt 452 km i Advance udgaven med det store 64 kWh batteri. FDM har kørt 384 km. ved 110 km. på motorvej, og det er ganske flot.
Vi ladede kun op en god times tid ved en e-on ladestander i Dragør – og fik kun 20 km oveni (fra 192 til 212 km. rækkevidde) eller fra 49- til 52 pct.
FDM har ladet bilen med 200 km ekstra – på 38 minutter – på en hurtig-ladestander, nok langs motorvejsnettet. Forbruget skulle være 15,5 kWh på 100 km.
Lynhurtig og afslappet
Men det er nok den mest afslappede elbil, vi har kørt i. Den er også lynhurtig fra start – med 7,9 sekunder til 100 km/t – og få sekunder til 50 km/t i byzone.
Der er tre kørefunktioner – eco, normal og sport, hvor sidstnævnte tærer mest på strømmen. Bilen har også varmepumpe, så man klarer opvarmning af kabinen uden at tage fra bilens præstationer.
Batterierne er af litium-ion polymer typen med en vægt på 457 kg.
Glem fodbremsen
Via skifteplader bag rattet kan man vælge, hvor kraftigt motoren skal bremse, når man slipper speederen – rekuperation – og vælger man det kraftigste trin, kan man køre bilen i byen uden at bruge fodbremsen. Samtidig samler man strøm op.
I Kia e-Soul hopper gearstangen selv i ”P”, når man stopper – og det jo jo fint for budbringeren.
Udstyret er meget omfattende – og vi skal især nævne nødbremse og adaptiv fartpilot – samt bakkamera, linjevogter, LED lygter, varme i rat og sæder, klimaanlæg, esc stabilitetskontrol, regnsensor og indklappelige sidespejle.
270.000 kr. plus moms
Vi skal også nævne 17 tommer alufælge, læderrat, elektrisk håndbremse og i testbilen læderindtræk med ventilation.
340.000 kr. koster bilen på hvide nummerplader – så som Van vil det alene være ombygnings-kittet, man skal betale få tusinde kroner ekstra for. På gule plader kan man desuden trække momsen fra. Så er vi ved 270.000 kr.
Et plus er selvfølgelig også fabrikkens syv års garanti eller maksimalt 150.000 km. Serviceintervallet er 12 måneder eller 15.000 km.
—
Faktaboks Kia e-Soul 64 kWh batteri:
Motor: Elektrisk.
Ydelse: 204 hk v. 2.600-8.000 omdr.
Max moment: 395 Nm v. 3.600 omdr.
Gear: Automatisk.
Topfart: 167 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 7,9 sek.
Rækkevidde: 452 km (WLTP)
Batterier: Litium-ion polymer.
Spænding: 356 V.
Kapacitet 64 kWh.
Indbygget lader: AC 7,2 kW.
Rækkevidde WLTP: 452 km.
Forbrug WLTP: 157 kWh/km.
Køreklar vægt/totalvægt: 1.757/2.180 kg.
Egenvægt: 1.682 kg.
Varerum: ca. 1.300 liter.
Trailervægt: 0 kg.
Affjedring:Uafhængig for og bag.
Dæk: Nexen 215/55 R17 N Fera.
Garanti: 7 år/150.000 km.
Pris hvide plader: 340.000 kr.
Halvårlig vægtafgift: 330 kr.
Pris på gule plader ex moms: Ca. 270.000 kr.