Nu kan man få en ny 5,7 liters Ram 1500 V8 Hemi i Danmark gennem den nye, autoriserede importør S&S Bilhus i Snejbjerg ved Herning.

Vi mødte selskabets indehavere Brian Bach og Michael Sand på “Life on  Wheels” udstillingen i Bella Center, hvor de udstillede flere udgaver af den hidsige amerikaner, der koster langt over en million kroner på hvide plader, men “kun” 569.900 kroner plus moms på gule nummerplader.

Billigste udgave kan man få for 400.000 kroner plus moms – og en dieseludgave er på vej til europæiske kunder.

”Vi sælger et par Dodge og RAM biler om måneden. I Herning har vi både servicecenter og salg, men da halvdelen af bilerne sælges på Sjælland, leder vi efter en afdeling formentlig midt på Sjælland,” siger Brian Bach til VOTY.dk.

Entreprenører og håndværkere

S&S Bilhus har eksisteret i fem år med salg af bl.a. amerikanske biler, men etableringen som officielt dansk importselskab er ret nyt. De fleste af bilerne sælges som firmabiler med en leasingaftale.

”Vi sælger bl.a. til entreprenører og håndværksmestre. Bilen har masser af trækkraft og må trække 3,5 tons på krogen. Men i USA er den godkendt til 5,5 tons,” siger Michael Sand.

På messen mødte vi også regionschefen Dave Van Der Rol fra det europæiske importselskab Klintberg & Way Automotive i Schweiz, som nu har fået Danmark med på landkortet.

Testet den i Sverige

I forbindelse med en test i Sverige forud for afstemningen til Van of the Year 2020, var den nye RAM 1500 med som referencemodel, og vi fik mulighed for at prøve den både på asfalt og på veje med løst underlag.

Vi satte den også op mod andre pick-up modeller på dragsterbanen Tierp Arena nord for Uppsala – hvor de dystede på de amerikanske Quarter Mile distance, som er nøjagtigt 402 meter.

Dragsterbanen er kendt vidt omkring, men der er andre aktiviteter. For nylig blev der ved banen også arrangeret finalen i de nordiske rallycross mesterskaber.

Længste sorte striber

Men det går lidt langsommere, når det er pick-up køretøjer, der skal prøve accelerations-kræfter med Quarter Mile.

Vinderen i finalen netop RAM 1500, som slog Fords Ranger Raptor, der har en ny 2-liter twin turbo maskine. En amerikansk vinder til et amerikansk race.

Det var da også RAM, der kunne de længste sorte striber på asfalten, når den heftige V8’er blev sluppet løs.

400 hk og 556 plus 170 Nm

Motoren i 5,7 liters V8 HEMI benzinudgaven yder 400 hk og har et drejningsmoment på 556 Nm og ekstra 170 Nm med eTorque effekt.

Men den var da lidt grøn, da den havde 48 Volt mild hybrid teknologi – og i marchfart ude på landevejen koblede den automatisk to af cylindrene af, når vi kørte afdæmpet.

De andre deltagere på banen i Sverige var Ford Ranger/Raptor, Mitsubishi L200, Nissan Navara, Renault Alaskan og Toyota Hilux samt VW Amarok V6 – men de biler så kun røgen på dragsterbanen. Men de har heller ikke de samme kræfter.

Italiensk diesel på vej

En dieseludgave med teknik fra italienske VM Motori kommer senere. Og den vil give mere mening i Danmark, hvor langt de fleste pick-up køretøjer generelt sælges som arbejdsheste til entreprenører, håndværkere og offentlige myndigheder. Og RAM vil jo også kunne slæbe afsted med en tung trailer.

Den amerikanske RAM 1500 satser er megasælger i USA – både den testede udgave og en 3-liter diesel, og koncernen bag – FCA (Fiat Chrysler Automobiles) satser nu på i Europa.

Da vi kørte den i Sverige, var Danmark ikke et lang på eksportlisten – men i Sverige mødte vi RAM’s produkt-marketingchef Bob Creczyl fra USA – og han mente ikke, det skulle være længe – og det havde han jo ret i.

Omfattende udstyrsliste

Succesen for RAM har været storstået – fra at have solgt 260.000 af den vilde pick-up i 2009, var salget i 2018 på 724.000 enheder. 2019 salget var på ca. 800.000 enheder. Men der er stadig et stykke vej op til topplacerede Ford F pick-up range.

RAM er populær på grund af det omfattende udstyr og den tekniske opbygning med skruefjedre, en kraftig indsugningsmanifold, transfer automat gearkasse, luftaffjedring, panorama-soltag, 22 tommer alufælge, 12 tommer touchscreen med navigation, lædersæder med varme og køl, evt. midtersæde, nødbremse og adaptiv fartpilot – og så præsterer den bl.a. 800 mm vadedybde og 1.252 kg nyttelast.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk