Dacia lancerer om 14 dage den helt nye Duster Van i Danmark – med bedre komfort, bedre kvalitet, mere udstyr – og i samme prisniveau som før.

”Kunderne er blevet spurgt, hvad de gerne så ændret ved Dacia Duster – og det har vi efterkommet.”

Sådan præsenterer pressechef for Dacia og Renault i Danmark, Søren Ignaz, den nye SUV.

Sælger godt som Van

Bortset fra den fabriksbyggede varebil Dokker (med 700 solgte enheder i 2017) er Duster den bedst sælgende Dacia gulpladeudgave, der i fjor blev solgt i 138 enheder mod 215 enheder i 2016, men det er naturligt med vigende salg, når en ny model er på trapperne.

Dertil kommer statens ændring af registreringsafgiften, hvor salget lå stille et par måneder – indtil der var enighed på Christiansborg.

Det betød også billigere biler på hvide plader, men i mindre grad for de billigste biler på markedet.

Bedre skruet sammen

Renault tror meget på den nye Dacia Duster, som med de nævnte fordele virker som en langt bedre sammenskruet bil.

Det kan VOTY.dk melde efter en to dages test i Grækenland før jul og nu en kort test af den første bil, der faktisk landede med et skib i Esbjerg for to dage siden.

Lækrere materialer, fire decibel mindre støj, bedre støtte i sæderne, nyt elektrisk og fartafhængigt elektrisk styretøj samt bedre udstyr så som p-sensor med bakkamera, fartpilot, fartbegrænser, hill start assist og el-sidespejle.

Dertil nye kvadratiske baglygter, mulighed for alu-tagræling, alu-bundplader og LED signaturlys. Instrumentering, gearstang, to-vejs justerbart rat og interiør er også nyt.

Fire udstyrsniveauer

Der er fire udstyrsniveauer, som nu hedder Access, Essential, Comfort og Prestige – med forskelligt udstyrsniveau og på topniveau bl.a. 17 tommer alufælge og navigation.

Vælger man 4×4 udgaven, som 20 pct. har gjort indtil nu, er der hill descend. Her tjenes der ekstra meget ved at vælge den som Van, som mange virksomheder har valgt.

Og så har Duster en trailervægt på op til 1.500 kg. – med integreret trækkrog, der let vippes ud og på plads. Varerummet er på ca. 1.400 liter.

Kameraløsning

Som firehjulstrækker kan man vælge en kameraløsning, hvor man manuelt kan taste de fire hjørner af bilen ind. Virkelig godt, hvis man vil undgå skader ved manøvrering f.eks. på byggepladser.

Op ad en stejl bakke kan man normalt kun se himlen ud af forruden, men kameraet følger terrænet.

4×4 modellen byder på til- og frakørselsvinkler på 30- og 34 pct. Rampevinklen er på 21 pct. Frihøjden er på 210 mm. Man kan ikke  forene firehjulstræk og automatgear.

Duster fås med 115- og 125 hk benzinmotorer eller 90- og 109 hk dieselmotorer.

Nødbremse ikke planlagt

Fabrikken understreger, at de færreste kunder, man spurgte i en undersøgelse, krævede nødbremsesystem, som ville gøre bilen noget dyrere end de ca. 100.000 kroner den koster som Van med moms.

Billigste 90 hk dieseludgave koster 93.325 kroner eksklusive  moms. Den dyreste 110 hk diesel med firehjulstræk koster 178.500 kroner plus moms.

Det kommer måske først, når loven kræver det – om måske fem år (ifølge fabrikkens informationsfolk).

Lige nu er prisen vigtigst – og fabrikken vil have, at Dacia skal være 15 pct. billigere end de nærmeste konkurrenter.

Selvfølgelig beklageligt

Det kan man som testkører selvfølgelig kun beklage – for det bør være standard i alle biler , men fabrikken kalder den ligefrem 3-Star model (efter EuroNCAP), og det hænger også sammen med, at det ikke er noget, man sætter højt i mange af de 50 lande, hvor Dacia sælges.

Mange biler, der fik fem stjerner for få år siden, har i øvrigt tre stjerner i dag efter den nyeste crashtest-metode.

Men Renault og Dacia følger lovgivningen – og til efteråret vil der f.eks. også komme separat studs til AdBlue til at fylde på dieselmotorerne

40 Dacia forhandlere

I dag er der godt 40 Dacia forhandlere ud af i alt 58 Renault forhandlere – et tal, der vil øges som led i strategien med at øge salget.

Alene gulplademodeller skal efter planen øge to procent i salg i år.

Det er 10 år siden, at Renault fabrikken selv overtog salget af Renault – og Dacia herhjemme siden starten for fem år siden, og frem til i dag er der solgt ca. 16.000 Dacia modeller i Danmark. Duster kom frem internationalt i 2004. Den nye model er tredje generation.

Dacia – eller brugt bil

Al teknik i Dacia kommer i øvrigt fra Renault – bl.a. motorer og gearkasser, så der er tale om gennemprøvet teknologi.

Duster bygges kun på Dacia fabrikken i Pitesti i Rumænien.

”En Dacia har ikke mange konkurrencer i deres forskellige segmenter – ikke mindst efter de koreanske modeller er blevet dyrere, og ofte står det imellem at købe en ny Dacia eller en brugt bil. Og mange bliver overraskede over, hvor meget bil man får for pengene – plus tre års garanti eller 100.000 km,” siger Søren Ignaz.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk