DAF Trucks’ nyeste lastbil-udgave – XD – har fundet frem til mange nye DAF-kunder i Danmark og er både populær som trækker og forvogn.

XD bygges i Eindhoven – og er afløser for CF generationen.

Truck of the Year

Den hollandske fabrik opnåede med XD titlen Truck of the Year i 2023 – efter at DAF XF, XG og XG+ havde vundet titlen året før – alle en del af New Generation DAF.

Én af de seneste kunder herhjemme er vognmand Ole Ditlevsen i Uldum – 20 km vest for Horsens. Han har fået leveret sin flotte, sølvfarvede XD 40 gennem lastbilsælger Carsten Lykke i Hedensted.

Jubilæums-lastbil

Faktisk er det Ole Ditlevsens søn Morten Ditlevsen, der får glæde af den nye lastbil, for det er ham, der har fået den nye DAF at køre i til daglig.

Det er også derfor, at der står MD og Ditlevsen på dørene, mens der står OD og Ditlevsen på begge sider af den bil, som Ole Ditlevsen selv er chauffør på.

Det er faktisk præcis 25 år siden, Uldum-vognmanden første gang købte en ny DAF af Carsten Lykke.

Holder, hvad han lover

Ole Ditlevsen driver en lille men effektiv vognmandsforretning med tre biler – to trækkere og så den nye forvogn. Han kører primært speditionskørsel vest for Storebælt.

”Carsten Lykke kender jeg som en mand, der holder, hvad han lover. Det har han også gjort denne gang med levering til tiden i aftalt specifikation og til aftalt pris. Han overlader intet til tilfældighederne, og det er vigtigt for mig, som driver en lille forretning. Tingene skal virke første gang,” siger Ole Ditlevsen.

Alt foregår lokalt

Vognmanden lægger også vægt på at handle lokalt, for der har han erfaring for at få den bedste service.

”Carsten Lykke kommer fra Hedensted, opbygningen er leveret af Hedensted Ladfabrik, og jeg har altid brugt PM Lastvognsservice i Hedensted til at udføre autoriseret DAF-service på mine DAF’er. Alle leverandører ligger dermed inden for 10-12 km, så nemmere bliver det ikke,” siger Ole Ditlevsen.

Fakta om lastbilen

XD’eren har typebetegnelsen XD 410 FAN 6×2/4, der for de indviede kan oversættes til 3-akslet langt chassis med styrbar bogieaksel, fuld luftaffjedring, lavt monteret distributionsførerhus samt motor på 410 hk.

Drivlinen består af en 11-liters 6-cyl. DAF MX11-motor, 12-trins ZF TraXon-gearkasse med fuldautomatisk gearskift samt enkeltreduceret DAF SR1344-bagaksel med 2,21:1 i udveksling og differentialespærre.

Bilen er opbygget med 22 pallers fast lad med gardinsider samt 2.500 kg Z-lift med en forlænget liftplade på 220 cm.

Dovenskab

Den sidstnævnte detalje ifølge vognmanden dovenskab – for de 20 cm. ekstra liftplade i forhold til en standard 200 cm. liftplade gør nemlig, at det ved de allerfleste aflæsninger ikke er nødvendigt at åbne topklappen bagest.

Bilen er leveret med fabrikslakeret førerhus og chassis, mens Hedensted Ladfabrik har sørget for lakering af lift.

FM Foliemontage i Hedensted har udført foliering af sideskørter samt dekoration og skrift på førerhus og sideskørter.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk