Nu bliver det for alvor sjovt at køre Mercedes uden at det koster en formue.

For første gang i Mercedes-Benz historie tilbydes nu en AMG udgave af en kompakt Mercedes – nemlig den nye A klasse.

Mercedes vil fejre 50 året for den første AMG model fra 1967 – med AMG Performance 50” strategi til fremtiden.

Den kraftigste med 4 cylindre
Det er en ny æra for Mercedes-Benz med A 45 AMG. 360 hk og 450 Nm i moment gør den barske 2-liter A-klasse til den kraftigste serieproducerede 4-cylinder motor i verden.

181 hk pr. liter er enestående – og overgår mange super.sportsvogne.

Og så opfylder den den kommende Euro 6 standard, der træder i kraft i september 2014 (2015 for indregistrering).

4×4 og forhjulstræk
Bilen har AMG 4-Matic firehjulstræk som standard for bedre at overføre de mange kræfter – og så klarer den trods sine mange kræfter et gennemsnitsligt brændstofforbrug på 17,4 km/l. Det hjælper et start/stop system med.

Men – for at holde brændstoføkonomien i ave, kører bilen med forhjulstræk, i den daglige trafik, hvor man ikke orker det sportslige output.

Når man så har brug for det, kan bilens 4×4 system bygge en 50:50 opdeling op.

Erfaring fra motorsport
For AMG ingeniørerne i tyske Affalterbach, hvor Mercedes-AMG GmbH har til huse, er den nye A-klasse perfekt til at forandre til en racerbil.

Man har hentet erfaring fra motorsporten for at give bilen den rette AMG DNA.

”A45 AMG vil gøre det muligt for os at tiltrække nye kunder og gå ind på nye matkeder. Vi tilføjer en ekstrem attraktiv bilmodel med fantastiske præstationer til vores række at biler med høj ydeevne, siger formand for Mercedes-AMG GmbH, Ola Källenius.

4,6 sekunder til 100 km/t

A-klasse AMG når 100 km/t på 4,6 sekunder – og topfarten er begrænset til 250 km/t.

Miljømæssigt opfylder denEuro 6 miljøkrav, som træder i kraft september 2014 (for fabriksgodkendelser) og for indregistreringer september 2015.

Den opfylder også de kommende regler for partikel-udslip, som træder i kraft i 2017. Altså en bil forud for sin tid.

Motor er håndbygget
Bilen har bl.a. to-trins turbolader og AMG’s særlige udstødningssystem, som nok kan give entusiaster hjertebanken, når bilen sættes i gang.

De mange kræfter styres af bl.a. tilfredsstillende kølesystemer. Motoren er – som det byder sig hos AMG – håndbygget.

Men selv om den er sporty, er den grøn – deraf tilnavnet BlueDirect.

7-trins dobbelt-koblings gearkasse
For at holde kræfterne på jorden, er bilen udstyret med bl.a. 7-trins dobbelt-koblings gearkasse (AMG Speedshift DCT) – og man hjælpes til at styre afsættet med en særlig ”power-take-off” unit, som er integreret i gearkassen.

På vejen får en bil med ekstreme køreegenskaber med al den elektronik, man kan forestille sig – og når man er tær af ren automatik, kan man skifte til manual mode, så man fortsat kan være med til at bestemme lidt af morskaben – meget af det styret fra ESP-stabilitets-systemet.

Tre ESP systemer
Og der er ikke kun ét ESP system. Men tre. I en AMG kan man også slå ESP’en fra, hvis det skal være rigtig sporty – ellers man kan vælge ESP med kurvedynamik eller ESP sport med øget moment på bagakslen. Kedeligt bliver det ikke.

For at gøre det hele færdigt, er der en sports-affjedring med avanceret aksel-teknologi, så den er uafhængig styret til for og bag aksel.

Men hele undervognen er ekstrem målrettet sports-kørsel, hvor der er gået ned i mindste detalje med eksempelvis hårdere hjulophæng og 4-punkt bagaksel, så svingene kan gennemføres med højere fart.

Grafikfarvede alu-fælge
Udefra er man ikke tvivl om, at det er en særlig bil – bl.a. med grafit-farvede aluminiumsfælge med 235/35 R 19 dæk, luftindtag i siderne – og så de to kvadratiske udstødningsrør.

I kabinen er der sportssæder i tykt læder med røde syninger – og instrumentbræt i kulfiber-look. Det fede læderrat har samlet mange funktioner i selve rattet – med manuelle F1-skifte kontakter bag rattet.

Premiere i Genève i marts
Der er brugt røde farver flere steder – bl.a. s-selerne. I midten display med alle nødvendige oplysninger – samt AMG’s ”Racetimer” til at tjekke tiden på racerbanen.

Men de nævnte oplysninger er kun en brøkdel af, hvad AMG A 45 har at gøre godt med.

Bilen vises første gang på den internationale biludstilling i Genève i begyndelsen af marts måned.

Teknik AMG A45:

Motor: 2 liter ,4 cyl, turbo.
Ydelse: 360 hk v. 6.000 omdr.
Moment: 450 Nm v. 2.250-5.000 omdr.
Max. Omdrejninger: 6.700 omdr.
Turbotryk: 1,8 bar.
Miljø: Euro 6.
Forbrug g/s: 17,4 km/l.
CO2: op til 165 g/km.
Topfart: 250 km/.
Acc. 0-100 km/t: 4,6 sek.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk