Nu kommer Mitsubishi med den første pick-up med diesel-hybrid teknologi, hvor en elmotor er med til at forbedre brændstofforbruget og CO2 tallet, som er på 149 g/km, som er lavt for en terrængående bil.
Det er ikke kun bybiler, der skal have elmotorer – hos japanske Mitsubishi vil man gå hele vejen og tilbyde alle deres produkter som rene elbiler, el-hybrid-biler og plug-in- el- hybridbiler. Fabrikken kalder det Dual-design med to drivmidler på én gang.
Sport Utility Hybrid Truck
Den nye pick-up, som vises på biludstillingen i Genève i næste måned, får betegnelsen GR-HEV. Det er en såkaldt Sport-Utility-Hybrid Truck i 1-tons klassen, hvor Mitsubishi i dag har deres L200 pick-up.
Med hybrid-teknik bliver den billigere end en ren el- eller plug-in hybrid udgave – og samtidig bevares Mitsubishis berømte full-time 4×4 system og S-AWS system (Super All-Wheel Control).
Forsket i elbiler siden 1966
På den måde kombinerer Mitsubishi deres mangeårige erfaringer med 4×4-off road biler med deres nye grønne profil med elbiler.
Mitsubishi begyndte forskning med elektrisk mobilitet i 1966 – og den mest kendte elbil kom i 2009:i-MiEV bybilen – og man viste sidste år SUV-modellen Outlander med plug-in hybrid bil – som led i fabrikkens strategi, at 20 pct. af deres produkter skal være el-baserede i 2020.
Ny i-MiEV kører 300 km
Samtidig med den nye el-pick-up udgave, lancerer Mitsubishi også anden generation af deres bybil-koncept som kommende i-MiEV afløser – med koncept-navnet CA-iMiEV.
Med letvægts karosseri og en helt ny batteri-teknologi vil rækkevidden være 300 km. Blandt de spændende nyskabelser bliver trådløs opladning via magnetisk resonnans – samt funktioner, hvor ens smartphone er hjælpemidlet.