Af Jørli Petersen

Det har været vanskeligt at være både Trafikminister og SF’er den seneste tid. Indvielse af omfartsveje og meget mere til de forhadte biler har været hverdag, så indvielsen af en ny hurtig-ladestation på en helt almindelig benzintank, fik transportminister Pia Olsen Dyhr til at stille op foran fotografens finpudsede linse, for el-biler er i SF-optik knap så slemme, som biler der forbrænder en eller anden form for fossilt brændstof.

Den nye Clever hurtig-ladestander er placeret hos Shell i Sydhavnen, der også er den tankstation, der har en af landets eneste brint-tanke, så uanset hvilken type køretøj man fører, bør man kunne få hjælp hos Shell i den københavnske sydhavn.

Den anden side
Et par timer efter transportministerens indvielse af et ladeanlæg til el-biler, gik turen tilfældigt forbi en anden såkaldt ladestation for el-biler. Nu var vi i Herlev, på en af landets første batteriskiftestationer bygget af Better Place, og synet var lidt usædvanligt.

Fra de normalt lukkede porte med langsomt groende ukrudt mellem fliserne, var der pludselig masser af aktivitet. En smed havde fundet den store skærebrænder frem, de store skinner til automatisk skift af batterier i el-biler blev skåret i stykker, stump for stump bliver de fjernet fra landets Better Place anlæg, og solgt som gammelt jern.

Exit Better Place
Better Place er historie. En historie om en israelsk tanke, der fik lov at slå rødder i dansk jord, og det er værd at lægge mærke til, at Better Place kun fik gang i det tænkte system i hjemlandet, og så Danmark.

Hvor mange danske millioner har Better Place fået i danske halv- og heloffentlige tilskud? Er der i virkeligheden en skandale gemt under den grønne overflade, for hvorfor kunne så mange, blive forført af så få, til så store donationer fra offentlige grønne pengekasser?

En enkelt el-bil
Opgørelsen af indregistrerede biler fra Danske Bilimportører viser, at der i de første 11 måneder af 2013, blev indregistreret 422 el-biler. Topscorer er Nissan Leaf med 190 biler, Tesla S ligger uventet som nummer to med 79, mens Renault Zoe er nummer tre med 76 biler.

Modsat personbiler, kan man ikke se en opgørelse af solgte el-varebiler. I princippet er der kun Renault Kangoo ZE som ægte, fabriksbygget og massefremstillet el-varebil, men i Danmark er den kun opført under Renault Kangoo, og man skal nærlæse registreringstallene for at finde ud af, hvor mange der kan være solgt.

I november 2013 er der registreret to Kangoo varebiler. Nul med benzinmotor, en med diesel, men samlet er der solgt to, så den sidste må være en Kangoo ZE.

El-bilerne i Danmark har det i bedste fald – tvivlsomt. Transportministeren smiler over endnu en ny ladestander, men bagsiden af medaljen er nedlægning, spild af meget store offentlige midler, og kun en enkelt solgt el-varebil, og netop varebiler burde være et område, hvor denne type bil havde en ganske lys fremtid.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk