Det blev 49 årige Annemette Prætorius fra Rønne, der blev køber af en Toyota hybridbil nummer 1.000 i år – hun fik sin Yaris Hybrid leveret i går hos forhandleren i Aakirkeby.
Der har aldrig været solgt så mange hybridbiler herhjemme før – og Toyota er højdespringeren med 94 pct. af alt hybrid-salg.
Det skyldes ikke mindst, at priserne er rimelige med en pris på et par hundrede tusinde kroner for en Yaris Hybrid – for man får både en elbil og benzindrevet bil, der kører ekstra langt på literen i forhold til andre benzinbiler. 28,6 km/l klarer Yaris Hybrid.
Kommuner går fra el til hybrid
”Der er solgt en hel del til bl.a. kommuner, der bruger bilerne til eksempelvis hjemmeplejebiler. En del af kommunerne er begyndt med el-biler, men en stor del af dem er skiftet til hybrid på grund af den større fleksibilitet, siger pressechef Anders Tystrup fra Toyota Danmark.
Gulpladesalget er kommet langsomt i gang – der er således solgt 24 Yaris Van til dato efter lanceringen i forsommeren. Der er samtidig solgt syv Prius og syv Auris. Fem af de syv er alle købt af Carlsberg Danmark, som yderligere har bestilt syv Auris Hybrid til levering i januar – alle i Touring Sports udgave.
Hos Carlsberg Danmark er man tilfredse med bilerne, der både er økonomiske og komfortable.
Har bestilt en ekstra
”Medarbejderne er glade for at køre i bilerne – og jeg har ikke fået negative tilbagemeldinger. Faktisk har jeg bestilt endnu en hybridbil til levering i marts måned, siger fleetmanager Ole C. Hansen, Carlsberg Danmark A/S.
Salget af Yaris Hybrid når op på 530 enheder i år, Auris tegner sig for 440 hvortil kommer 22 Prius og fem Prius+. Sidstnævnte er stationcarudgaven af Prius og er p.t. primært solgt som taxi og sygetransportbil på lav afgift.
Billigst fra Europa
”Prius og Prius+ bygges i Japan, mens Yaris og Auris bygges i Europa. Det betyder, at prisen er lavere, da europæiske biler ikke rammes toldafgift og dyr yen kurs plus transport fra Japan. Men de sælger godt i andre lande i Europa, hvor afgiften ikke er så høj, siger Søren Bøgelund Madsen, salgschef hos Toyota forhandler Krogsgaard-Jensen i Herlev.
Han solgte Auris Hybrid varebilerne til Carlsberg, og har fornemmet en øget interesse for bilerne.
Interesse fra virksomheder
”Jeg står for storkundesalg, og her køber man biler mere langsigtet. Interessen er derimod kommet fra andre typer virksomheder, hører jeg fra mine kolleger, siger Søren Bøgelund Madsen.
Kunde nummer 1.000 på Bornholm var især glad for bilens økonomi, støjniveau og automatgear – samt det Touch+Go navigationsudstyr, hun fik som gave for at være kunde nummer 1.000. Men at køre elbil nyder hun også.
”Det er enormt praktisk, at man kan køre på ren el, når jeg har så mange korte ture. Og jeg behøver ikke engang at tænke på at lade den op om natten. Det gør bilen jo selv, mens den kører,” siger Annemette Prætorius.
Viser samfundssind
Netop det at bilerne har automatgear, får mange kunder til at vælge hybridbilerne – og ikke mindst kommuner, der samtidig kan vise samfundssind med at kunne køre elektrisk.
Toyota har mange års erfaring med hybridteknologien, og verdens første serieproducerede hybridbil Toyota Prius så dagens lys tilbage i 1997. Siden er salget af hybridbiler globalt steget støt, og Toyota når på verdensplan snart seks millioner solgte hybridbiler. I Danmark er der først inden for det seneste år for alvor kommet gang i hybridsalget, og salget er i år mere end tredoblet sammenlignet med salget i fjor.