Corona krisen har haft lukket MAN’s lastbilsfabrikker i Europa i halvandet måned, og fabrikkerne er først lige kommet i gang igen.

Det har dels forsinket lanceringen af fabrikkens nye TGX-lastbilsgeneration, som vi prøvede i februar i Bilbao i Spanien, som nu nok først lander herhjemme over sommerferien – og dels forsinket premieren herhjemme på MAN’s elektriske eTGM lastbil.

Den har i over et år kørt feltprøver med ni køretøjer hos ni kunder i Østrig i en sammenslutning for grøn logistik, CNL (Council für nachhaltige Logistik). Bilerne er snart klar til at blive kundesolgt i Danmark.

Ville beholde testbiler

Endda med stor tilfredshed hos testkørerne. Faktisk så stor tilfredshed, at firmaerne ikke ville slippe bilerne igen efter endt testperiode.

”Vi er i dialog med flere kunder, som er interesseret i den nye grønne eTGM lastbil, men krisen har sat alt i bero. Vi satser dog på, at vi kommer i gang herhjemme senere i år. Der er stor forståelse for forsinkelsen, som ikke alene er fordi, at kun MAN har været lukket ned. Det gælder jo også vores underleverandører,” siger Claus Lindholm, ansvarlig for markedskommunikation hos MAN i Danmark.

El-lastbiler er dyrere i indkøb, så selve startfasen er ikke billig, men da der er færre sliddele i en ellastbil end i en lastbil med forbrændingsmotor, er totalomkostningerne rimelige.

Mål på 250 lastbiler

MAN fabrikkerne har et første mål at sælge 250 modeller i Europa – af dem skal en håndfuld efter planen til Danmark.

I øvrigt vil kunder bliver ”klædt på” med ekstra support, analyser, flåde-konfiguration, opladnings infrastruktur og energistyring – og chaufførerne kan få særlig køretræning.

MAN og fabrikkens moderselskab Volkswagen Group har god erfaring med elkøretøjer – både fra gruppens personbiler og varebiler. Det er også litium-ion erferingen fra f.eks. MAN eTGE, der ligger til grund for teknikken i eTGM.

Rækkevidde 200 km

Rækkevidden skulle være op til 200 km. Der bruges også strøm til servostyring, kompressor og klimaanlæg. Bremseenergien samles op under kørslen ved opbremsning og føres tilbage til batteriet.

Batterierne er placeret på rammen under førerhuset, så det ikke går ud over pladsen til godset.
Faktisk er egenvægten ikke gået drastisk ned i forhold til dieseludgaven af TGM.

Bilerne bygges alle på MAN’s Steyr fabrik i Østrig. Løbende under feltprøverne har MAN justeret på bilerne på baggrund af erfaringerne.

3.100 Nm drejningsmoment

Bilen er en 26 tons 6×2/4 udgave med medstyrende og løftbar bagaksel og fuld luftaffjedring. eTGM yder 264 kW og har et drejningsmoment på hele 3.100 Nm.

Fælles for elektriske lastbiler er, at de kun er beregnet til distribution i og omkring byer. Ligesom el-varebiler kan de køre helt ind til bykernen med varer – uden at forurene lokalt og uden at genere indbyggerne med støj.

Modsat el-personbiler har de i reglen ikke behov for at bruge offentlige ladestandere – for de oplader hver nat i virksomheden (offentlig såvel som privat).

Hurtig fra start

Men alle el-køretøjer kræver planlægning – man skal huske at lade op, når der er mulighed for det – og man skal ikke begive sig ud på længere ture, med mindre der er lademuligheder i den anden ende af ruten.

Alle elbiler har et drejningsmoment fra 0 km/t. Det vil sige, at accelerationen fra start er forrygende hurtig – men kører man hurtigt hele tiden, så går det hurtigt med at bruge strømmen – selv om bilen samlet strøm op ved opbremsning.

Komfortabel at køre

Det er meget komfortabelt at køre elektrisk – for der er ingen støj fra motoren. Til gengæld vil man opleve vind- og dækstøj, som man måske ikke har tænkt over i en dieselbil.

Ellers er arbejdspladsen bag rattet helt som i en dieseludgave.

Vi har prøvet MAN eTGM rundt i tæt trafik og den snor sig helt som mindre biler – fordi den er så hurtig og smidig. Automatgearet betyder, at man skal køre som i en radiobil – kun tænke på at styre og bremse.

Masser af overskudskraft

Det første indtryk af den 26 tons 6×2/4 distributionslastbil – lastet til 20 tons totalvægt – er et køretøj, der er klar til serieproduktion. Der er masser af overskudskraft og særdeles let at køre med sin automatgearkasse.

Den sydtyske fabrik arbejder også på et batteri-management med en opladnings-plan med kunderne – hvor man ser på hver enkelt kundes skiftende forbrug over en uges kørsel – og mulighed for del-opladning undervejs i pauser.

Under vores køretur af eTGM kunne vi især bemærke en velfungerende 3-trins retarder, der var så kraftig, at vi nærmest ikke brugte bremsepedalen. Samtidig regenererede bilen strøm.

Trækker/trailer kombination

Den 360 hestes el-teknik med et moment på 3.100 Nm virker lige så agil som en dieselmaskine. Og alt sammen foregår helt lydløst. MAN vil senere iøvrigt også udvikle et eTGM køretøj i trækker/trailer kombination.

På bilens navigationssystem kan man se, hvad det koster i strøm, hvis man f.eks. kobler klimaanlæg eller varmeapparat til.

e-mobilitet er stadig i sin vorden, og at der først vil være omfattende e-mobilitet på erhvervstransport om flere år. Udviklingen vil gå stærkest indenfor bustransport. Priserne på eTGM kendes endnu ikke.