Bilfabrikkerne skal skære ned på deres samlede CO2 udledning fra deres biler i Europa – hvis ikke fabrikkerne vil betale bøder, så derfor ser man i øget grad en down-sizing af motorerne på nye biler.
Familiebiler går fra fire til tre cylindre – men så galt er det endnu ikke gået for de store luksusbiler.
Senest har Jaguar-Land Rover valgt at skære to cylindre af diesel-motorerne i topmodellen Range Rover, så man i stedet for en V8 diesel-maskine må tage til takke med en 6-cylindret maskine.
Jubilæumsmodel
Premiere fejrer den nye dieselmotor i en særlig jubilæumsmodel kaldet Fifty Westminster, Westminister Black Edition og en eksklusiv SV Autobiography Dynamic Black.
Fifti serien hentyder til, at Range Rover netop er blevet 50 år som model – og Fifty serien produceres kun i 1970 enheder.
Både plug-in, benzin og diesel
Den nye Westminister Edition er baseret på Vogue modellen. Og her er der mulighed for både benzin, diesel og plug in hybrid. Bilen har 21 tommer alufælge, og indvendig er der et stort glas panoramatag og et audioanlæg fra Meridian med 19 højtalere.
Westminister Black Edition har en lang række sorte detaljer – blandt andet valget mellem tre forskellige fælge – blandt andet 22 tommer blanksorte fælge.
Stadig V8 til benzinudgaver
Endelig er der den mest giftige model, Range Rover SVAutobiography Dynamic Black, der har været turen forbi specialisterne hos Special Vehicle Operations. Udover et råt ydre har den en 5.0 liters supercharged V8 motor med 565 hk.
For i benzinudgaverne kan man fortsat få V8 teknik.
Nyt system renser luften
Alle modeller kommer med flere udstyrselementer – en af dem er luft-rensesystemet Cabin Air Ionisation, som filtrerer skadelige luftpartikler fra.
Ved et tryk på knappen Purify, recirkuleres og renses luften så alle partikler under 2.5 mikrometer (én mikrometer er en tusindedel millimeter), fjernes fra luften og dermed ikke skader helbredet.
Præstationer som V8-diesel
På dieselsiden udstyres de alle med de nye tre liters sekscylindrede dieselmotorer, der har hhv. 249 hk, 300 hk og 350 hk.
Den tre liters version med 300 hk og mild hybrid system klarer 11,6 km/l, mens den mere kraftfulde 350 hk version klarer 10,9 km/l. Den nye sekscylindrede dieselmotor har samme præstationer som den tidligere V8 maskine.
30,3 km/l med plug-in
Ønsker man benzinmotor og kigger udelukkende efter lavt forbrug, er der ingen vej udenom P400e versionen. En plug in version, der med 13.1 kWh batteri klarer 30,3 km/l ifølge WLTP testen.
Grundstammen i denne version er en 2.0 liters benzinmotor med 300 hk og en 105kWh elmotor.
400 hk kan man også få, hvis man vælger sekscylindret motor uden Plug In mulighed, og de kraftigste motorer er to 5.0 liters V8 supercharged motorer, der yder hhv. 525 hk og 565 hk.
690.000 kr. plus afgifter
Endnu er der ikke priser på bilen herhjemme – men i Storbritannien fås de fra 83,465 pund. Det er knap 690.000 danske kroner – og dertil skal lægges registreringsafgift.
Fra 2020 vil alle nye Jaguar Land Rover biler være en form for elektrisk drevne. Det vil sige elektriske eller med Plug-In hybrid teknik og Mild hybrid teknik. Benzin- og dieseludgaver opgiver man dog ikke.
Hårdt ramt af Corona-krisen
Jaguar Land Rover har netop afsluttet regnskabet for det kvartal, hvor Covid 19 for alvor ramte.
Samlet faldt salget hele 42,4 procent i april, maj og juni måned, men er nu på vej i kraftig bedring.
Det gik ellers lige så godt. Jaguar Land Rover var på nippet til at lancere Land Rover Defender, Plug in versionerne af Range Rover Evoque og Discovery Sport, og den 3-fasede Jaguar I-PACE. Men så ramte Covid 19 verden.
Begynder at lysne
I England lukkede man lynhurtigt Jaguar Land Rover fabrikkerne ned for at beskytte medarbejdernes sundhed, men også forhandlerne var for en stund lukkede. Sidste fabrik er lige åbnet.
Så nu er Jaguar Land Rover på vej tilbage til mere normale tilstande. Allerede i juni måned kunne forbedringerne ses.
Optimisme med nye modeller
Med forbehold for, at Corona virus er uberegnelig, så forventer Jaguar Land Rover en støt stigning i salget, hvilket ikke mindst skyldes lanceringen af den nye Land Rover Defender, og en række af de andre produktnyheder, der midlertidig blev forsinket i foråret. Blandt andet de nye dieselmotorer.
Disse får premiere i efteråret, og vil forhåbentlig medvirke til at øge salget – og dermed indtjeningen for Jaguar Land Rover.