El-lastbiler er endnu alt for tunge til at en vognmand kan få en god økonomi ud af det – men når bl.a. offentlige myndigheder ønsker el-lastbiler til at varetage transporterne, så er det teknisk ikke noget problem.

På den store transportmesse IAA i Hannover i september viser Mercedes-Benz en 26 tons el-lastbil, der fuldt lastet har en rækkevidde på 200 kilometer. Batterierne er tunge – de vejer tre tons, men den nye model Urban eTruck 6×2.

Bilen er dog ikke til salg i dag, men vil være klar til kunderne måske om fem år. Lover Mercedes-Benz chef Dr. Wolfgang Bernhard ifølge det irske transportmagasin Fleet Transport Magazine.

Med kamuflering
Prototypen har været vist kamufleret til medlemmerne af Truck of the Year medlemmerne på en testbane i Stuttgart for nylig.

Wolfgang Bernhard udtalte bl.a., at man tidligere meget sjældent så elektriske lastbiler – men udviklingen er gået hurtigt med bl.a. lavere omkostninger, kortere ladetider, lettere batterier og bedre præstationer. Så er tiden snart moden for den elektriske lastbil – som navnet siger – især til bytransport.

Daimler står også bag FusoCanter E-CELL, som har været ude til tests hos kundern et par år med gode resultater. Nu følger så el-lastbiler op mod 26 tons til by-distribution uden at forurene lokalt.

Øget krav til grønt bymiljø
Daimler vil udvikle el-lastbilerne parallelt med selvkørende lastbiler og forbundne lastbiler (bl.a. Platooning). Krav om byzoner uden støj og røg tager til i forbindelse med, at flere og flere mennesker vælger at bo i byerne.

I mange byer verden over er der restriktioner for kørsel med traditionelle køretøjer. Og flere kommer til – så det bliver miljørigtige køretøjer, der tager over – varebiler og lastbiler – til at stå for distributionen i byerne.

Den nye eTruck får sit førerhus og chassis fra Mercedes-Benz Antos. eTruck virker via en elektrisk drevet bagaksel med elmotorer placeret ved hjulene. Faktisk er det det samme system, som fabrikken anvender til sin Citaro hybrid bus.

Den kommende eTruck vil få en nyttelast op mod 12,8 tons med et total batterikapacitet på 212 kW. Opladningstiden oplyses til tre timer.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk