(METZ)

Renault har haft deres Kangoo Z.E. el-varebil på visse markeder med brint som rækkeviddeforlænger – nu lanceres så den nye Master efter samme princip.

Den nye Master Z.E. elvarebil er på trapperne herhjemme, men kort efter – midt i 2020 – lancerer den franske koncern modellen med brint som rækkeviddeforlænger.

Bilen er udstyret med brændselsceller, som skaber elektrisk og termisk power på 10 kW. Det betyder, at Master Z.E. Hydrogen får en rækkevidde på 350 km (WLTP norm) mod i dag 120 km for Master Z.E.

VOTY.dk bag rattet

VOTY.dk har prøvet den nye brint-udgave af Master på en testrute ved fabrikken i Batilly nær Metz i Frankrig. Vi prøvede også samme teknologi i Renault Kangoo – men den har siden 2017 været på enkelte markeder i Europa.

Den Kangoo Hydrogen model, der lanceres sidst i år, er en opdateret udgave. Næste år vil Renault lancere en helt ny Kangoo, som også vil fås i brint-udgave.

Særligt instrument

Bilerne kører helt som de normale Z.E. eludgaver – det vil sige med drejningsmoment fra 0 km/t, som sikrer en hurtig acceleration.

På et særligt instrument kan man hele tiden følge forbruget, og hvor langt, man kan køre på den resterende brint – samt hvor meget brint der er tilbage i procent.

Fyld op på fem minutter

Når brinten slipper op, kan bilen køre videre på den strøm, der er tilbage i batteriet. Det tager iøvrigt fem minutter at fylde Master op med Brint, når bilen er tom.

Den store forskel på de to Renault brint-varebiler er, at de to højtryks-brinttanke på hver 700 bar á 56 liter på Master er monteret under varerumsgulvet, men en enkelt stor 700 bar brinttank på 74 liter er placeret ind i Gangoo-bilens varerum – op mod adskillelsen.

Rækkevidden for Kangoo Hydrogen er som på Master Hydrogen på 350 km – mod 230 km i Kangoo Z.E. og 120 km i Master Z.E. De to biler har samme 33 kWh batteri.

Grønne Groupe Renault

Group Renault sidder på 41,5 pct. af el-varebilsmarkedet i Europa. I dag fås Kangoo og Master i eludgaven Z.E. I hjemlandet også varebilsudgaver af Zoe og Tweezy. I 2022 følger Renault Trafic.

Renault er en del af alliancen, hvor Nissan og Mitsubishi også er med. Nissan har deres eNV200 varebil på markedet med 40 kWh batteri.

”I Renault vil inden 2022 også gøre 12 af koncernens biler elektriske. Ud over batterielektriske biler (Z.E.) er der tale om hybrid-elektriske biler som Clio samt Plug-In hybrid-elektriske biler som Captur og Mégane,” siger Denis Le Vot, senior vicepræsident Renault-Nissan varebilsdivision.

Zero emission

Man bruger strøm til at udvikle brint ligesom man bruger strøm til at lade el-bilernes batterier. Kun ved at benytte vindmøllestrøm og andre ikke-fossile strømkilder har man et zero-emission køretøj.

Renault har også udviklet nye prototyper, der skal udgøre fremtidens elektriske varebiler. Bl.a. EZ Flex mini-Van, der skal sættes i et testforløb med bl.a. La Poste.

EZ Pro kommer senere – den kan forklares som et elektrisk tog på hjul.

Forsker i fremtiden

”Renault forsker i fremtiden – både med connectivity, selvkørende biler, service, delebiler og elbiler. Meget udvikles i samarbejde med partnere,” siger Philippe Daviné, global strategidirektør for varebiler i Renault-Nissan-Mitsubishi alliancen.

Renault bygger 700 Master varebiler hver dag på fabrikken i Batilly, hvor man kan producere 350 varianter af bilen – også elektriske og snart el-brint udgaver.

Renault har 14 bil- og komponent-fabrikker i Frankrig – på 10 af dem produceres der noget, der har med varebiler at gøre.

Michelin-selskab med brint

Renaults brintsystem er udviklet sammen med Michelin-datterselskabet Symbio, som har arbejdet på projektet med Renault i 10 år.

Symbio-direktør Fabio Ferrari forventer, at brintbilerne især vil være interessant for flåder – samt virksomheder, der kører transport for byer, som kræver grøn transport. Affaldsstoffet fra en brintbil er kun vand.

I 2013 satte Renault og Symbio et brint-projekt sammen med det franske postvæsen La Poste. I dag kører der 200 Kangoo Z.E. Hydrogen, hvor man samler erfaringer sammen fra kunderne. Der kører ingen i Danmark, men to i Norge.

Spørgsmålet om fyldestationer

Udfordringen er, at der ikke er så mange brint-fyldestationer i Europa. Ifølge Renault 125. I Danmark er der 10 fyldestationer i dag, som er leveret af H2 Logic i Herning (ejet af norske NEL).

Seneste station i Danmark åbnede i juni i Esbjerg – den drives af Danish Hydrogen Fuel, der ejes af OK, Strandmøllen og H2 Logic i fællesskab. De har fire anlæg i dag – og før der kommer flere brintbiler, vil selskabet ikke åbne flere – udtaler H2 Logic direktør Jacob Krogsgaard til finans.dk.

De 10 anlæg skal supporte 68 indregistrerede brintbiler (på hvide plader) ifølge biopress.dk. Måske ankomsten af de nye franske Renault brint-varebiler vil ændre udviklingen. Der er iøvrigt ingen afgifter på brintbiler.

Sådan virker brintbilen

Brændselscellerne laver brint og ilt om til vand – som skaber en elektrisk strøm. Batteriet og brændselscellen giver elektrisk energi til elmotoren. Mens batteriet er på 33 kWh, Den 10 kW brint-celle sikrer ekstra 56 kWh.

Brændselscellerne aktiveres automatisk (eller af chaufføren), når batteriet er på 80 pct. niveau – og begynder at lade batteriet. Når batteriet er tomt, kan bilen køre med lav hastighed på brint. Det bliver samtidig opladet af brinten. Man får 150 km rækkevidde, når man fylder bilen op med brint.

I forhold til den rene Master Z.E. betyder brintudgaven, at man mister 200 kg af nyttelasten. I alt er der så 1.200 kg. Priserne på brintudgaverne bliver noget dyrere end el-udgaverne.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk