Renault i Frankrig har netop offentliggjort prisen for den nye Master Z.E. til omregnet 360.000 kroner – den skulle lande i Danmark efter årsskiftet.

Den har været vist flere gange som prototype, men nu er den klar til feltprøver hos udvalgte europæiske kunder.

Vi taler om den store Renault eMaster – en elektrisk 3,5 tons kassevogn målrettet ”Last Mile” distributionsopgaver i primært byerne. For rækkevidden er 200 kilometer – efter RDE målinger mellem 80- og 120 km.

Seks timers opladning

Topfarten opgives til 100 km/t. Opladningstiden er opgivet til seks timer med 32A wallbox. Via My Z.E. Connect app kan chaufføren på sin smartphone holde øje med, hvor meget køretid, der er tilbage.

Der er i bilen et multimedia-center med R-Link Evolution system inclusive Tom-Tom navigation med stemmestyring, rækkeviddestyring og navigation til planlagte ture.

Prisen på 48.000 Euro svarer til 360.000 kroner – det er ab fabrik inklusive batteri. Det er den eneste måde, at den sælges på – det vil sige uden selvstændig leasing af batterierne.

Laster 1.377 kg

Den er ligesom Kangoo Z.E. udstyret med 33 kWt batteri af typen litium-ion, der leveres af LG Chem. Det er placeret under kabinen, så varerummet holder de samme mål som dieseludgaven.

Batteriet leverer strøm til den nyudviklede elektromotor R75 med 76 hk – der er videreudviklet fra elektromotoren i Renault Zoe modellen.

Bilen kan laste 1.377 kg alt efter opbygning.

PVI ansvarlig

Renault købte i fjor det franske firma PVI (Power Vihicle Innivation), som er kendt for at ombygge diesellastbiler til el- eller naturgas køretøjer. PVI skal være ansvarlig for udviklingen og udbygningen af strategien for elektriske køretøjer hos Renault og alliancepartnere.

Herhjemme har PVI bl.a. stået for elektrificeringen af de engelske Dennis skraldebiler, som er leveret til Frederiksberg Kommune. I dag sælges bilerne med Renault logo.