Aldrig så snart har Peugeot løftet sløret for Partner-afløser Rifter, før specialmodellerne dukker op – først med mulighed for firehjulstræk.
PSA Peugeot-Citroën har i mange år kunnet levere deres varebiler med firehjulstræk – i samarbejde med den franske producent Dangel.
Så det er vel helt naturligt, at nyeste Partner-afløser med betegnelsen Rifter også får den mulighed.
Begrænset salg
Herhjemme har det været yderst begrænset, hvad der har været solgt af det specielle Dangel firehjulstræk, som dog også leveres til andre mærker – f.eks. Fiat.
4×4 transmissionen kan via en viskose kobling indstilles til tre forskellige køreindstillinger fra førerpladsen – nemlig forhjulstræk til almindelig og økonomisk hverdagskørsel, baghjulstræk og firehjulstræk med låste differentialer til krævende forhold.
De grove dæk kommer fra Michelins datterselskab BF Goodrich, som er kendt for dæk til firehjulstrækkere.
Diesel med 130 hk
Motoren er en 1.5 BlueHDi motor med 130 hk og 300 Nm -kombineret med en
manuel seks trins gearkasse.
Peugeot kalder bilen for Rifter 4×4 Concept. Dem har øget frihøjde på 80 mm og grove specialdæk, så den lettere kommer frem i terrænet. Måske en idé for entreprenører, håndværkere og myndigheder med behov for at komme frem overalt.
Fritidsfolket satser Peugeot meget på, så bilen fås med Overland tagtelt – og så er der plads til maintain-bikes på cykelholderen. I dette tilfælde elektriske cykler fra Peugeot selv – kaldet eM02 Powertube.
LED lysstribe over forruden
Måske fordi bilen første gang kan ses på biludstillingen i Genève i næste måned.
Her kan man så tage den grå bil i nærmere øjesyn – og kikke på de gule designelementer på paneler, skydedøre og tågelygter samt på de børstede aluminiumsdetaljer på dørpanelerne.
Glem også alt om stavlygten – bilen har indbygget lyskilde i form af en 1,35 m lang LED
lyststribe henover forruden. Den består af 100 LED lys og giver 300 W.