Det varer ikke længe, før de første kinesiske lastbiler kommer til Danmark. Allerede nu kører flere kinesiske busmærker herhjemme – og flere kinesiske varebiler fra BYD og Maxus.

Den danske importør af Maxus og BYD erhvervskøretøjer, RSA Danmark i Aarhus, melder allerede nu om den første elektriske 7,5 tons lastbil med betegnelsen ETM6 fra kinesiske BYD (står for Build Your Dreams).

Op til 19 tons

På IAA messen i Hannover stod ETM6 ved siden af den større ETM8 – en 19 tons lastbil, som importøren – RSA Danmark – p.t. ikke har nogen kommentarer til.

Men ETM6 skulle allerede være her i landet i næste måned – og dermed får RSA Danmark en helt ny type af kunder end de nuværende kunder af varebilerne eDeliver 3 og 9 samt kassevognen BYD T3.

Adaptiv fartpilot

ETM6 er en meget elegant designet let lastbil med et moderne interiør med to skærme – én foran chaufføren plus en touchscreen på 10,1 tommer.

Gearskift foregår via en drejeknap, nøglefri start, elektrisk håndbremse, multifunktions rat samt sikkerhedsudstyr som 360 grader bakkamera, adaptiv fartpilot og nødbremse.

200 km rækkevidde

Bilen har litium-ion fosfat batterier med opladning ved jævnstrøm (DC) fra 20- til 100 pct. på en time.

Batteristyringssystemet er avanceret med termisk, væskebaseret køling samt integreret elmotor i bagakslen og rekuperativ strømoptag.

Teknisk kan vi nævne 126 kWh batteri, 120 kW opladning, 150 kW ydelse, 550 Nm drejningsmoment, topfart på 95 km/t og rækkevidde på 200 km med fuld last, som er 3.810 kg.

Også el-lastbil fra Maxus

Men RSA Danmark nøjes ikke med at skulle sælge én 7,5 tons lastbil. På Maxus standen på IAA stod en anden elektriske 7,5 tons lastbil – fra Maxus. Med den 7,5 tons tunge Maxus Electric Light Truck begiver det kinesiske selskab sig for første gang ud i tungere transportopgaver.

Den elektriske lette lastbil er 5,85 meter lang, 2,15 meter bred og 2,27 meter høj. Med en alukasse øges længden til 6,40 meter.

Opladning på halvanden time

Maxus giver ingen detaljer om den elektriske kørsel, men om energilagringen: Maxus Electric Light Truck har et 128 kWh LFP-batteri om bord, som skal give en kombineret WLTP-rækkevidde på mere end 210 kilometer og op til 412 kilometer i bytrafik, når den er fuldt lastet.

Den 7,5 tons tunge lastbil kan også hurtigoplades. Ifølge virksomheden kan batteriet oplades på omkring 1,5 timer ved 100 kW DC-stationer, mens processen tager omkring elleve timer ved 22 kW AC-opladere.

Maxus bliver ikke meget mere præcis end det. SAIC-mærket giver kun få detaljer om udstyret. Den elektriske lastbil har blandt andet to bagdæk og adskillige assistentsystemer, herunder et nødbremsesystem og et advarselssystem for vognbaneskift.

Den danske tidsplan

”BYD eTM6 forventer jeg i Danmark midt november, mens jeg ikke noget konkret på den 7,5 ton Maxus lastbil endnu – men jeg forventer at vide mere i løbede af Q1 næste år,” siger landechef for RSA Danmark, Steffen Vilstrup.

På IAA messen var Maxux én af de få udstillere, som både viste lastbiler, varebiler og personbiler på deres ret lille stand.

Men med danske briller kan man sige, at alle personbiler fra Maxus, som sælges herhjemme, kan fås på gule plader – altså SUV-modellen Euniq 5 i dag – samt Euniq 6 og senere Mifa9.  Alle
7-personers udgaver, når vi taler om personbiler.

Ny Mifa9 også som Van

”Både hvad angår Mifa9 modellen – og den nye elektriske pick-up e-T90 håber vi, vi kan få til landet i slutningen af 2022,” siger Steffen Vilstrup.

Mifa 9 er 5,27 meter lang, to meter bred og 1,84 meter høj. Med et 90 kWh batteri med en WLTP-rækkevidde på 440 kilometer. Elmotoren yder 180 kW/245 hk og har et maksimalt drejningsmoment på 350 Nm.

Flere danske forhandlere

”Situation i RSA Danmark er forsat positivt, vi er i stadig vækst med flere og større forhandlere. Dertil skal siges at, vi hver uge afholder møder med nye forhandler og bliver kontakte af forhandler som ønsker at høre om RSA arbejdes metoder og verdenssyn, hvilket jeg ser utroligt positiv, vi kalder det ”bilimportør 2,0,” siger Steffen Vilstrup.

Oplagte som lastbiler

Med et stadigt voksende udvalg af elbiler, går Maxus længere end lette erhvervskøretøjer, som de kendes for i dag.

”Vores langsigtede mål er at være lige så oplagte inden for biler og lastbiler, som vi er nu for markedet for lette erhvervskøretøjer,” siger Jack Zhu, der er Europa-chef for Maxus ved lanceringen af den 7,5 tons lastbil på IAA.

Derfor vil Maxus og Maxus’ moderselskab SAIC fortsætte med at investere kraftigt i udvikling, forskning og og design.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk