Citroën i Danmark har fået en kanon start på salget af den elektriske ë-Jumpy – og i dag er salget på niveau med det, som man tidligere solgte af Jumpy med forbrændingsmotorer.

”Der er solgt ca. 250 eksemplarer af ë-Jumpy, hvilket svarer til det antal, som vi tidligere solgte af traditionelle ICE-versioner (med forbrændingsmotor). Den ligger helt i top på salgslisten af mest solgte el-varebiler og efterspørgslen er så stor, at vi næsten ikke kan følge med. Så vi er glade og arbejder naturligvis hårdt på at skaffe flere til landet,” udtaler Thomas Holmsted Jensen, der er varebils-salgschef for Citroën.

VOTY.dk har prøvet den mellemste L2 udgave af ë-Jumpy med det største 75 kWh batteri, som giver en gennemsnitslig rækkevidde på 330 km efter den officielle WLTP målemetode – og endda 477 km i ren bykørsel.

Klar til at skifte til el

Da vi hentede bilen, var den ikke ladet helt op, men det skete så via en Clever hurtiglader, hvor vi med 167 km tilbage ifølge instrumenterne fik fyldt 23,34 kW på bilen på en time og 15 minutter. Herefter stod der 100 procent – men kun en rækkevidde på 306 km.

Men det er en rimelig rækkevidde for gennemsnitsforbrugeren. 60 pct. af landets varebilsbrugere tilbagelægger under 300 km. om dagen.

Hos importøren har man set, at kunderne er klar til at skifte adfærd og give elvarebilen en chance.

Husk ladestander i firmaet

Men vigtigt er det, at der etableres ladestandere ved virksomheden. Man kan ikke køre rundt og håbe på en ledig ladestander.

”Det understøttes yderligere af, at vi ser en stigende tendens til, at bæredygtighed og en grøn profil er en parameter når kunderne vælger håndværker og erhvervsleverandør,” siger Holmsted Jensen.

Ikke mindst offentlige myndigheder og deres kunder køber elvarebiler – for bl.a. flere og flere kommuner forlanger, at deres underleverandører kører grønt.

Kundernes behov

”For el-biler oplever vi i endnu højere grad, at vores evne til dels at finde kundernes behov og dels at sætte os grundigt ind i deres situation og anvendelse af deres køretøjer, er afgørende for den oplevede tryghed i skiftet fra forbrændingsmotor til el,” siger Citroën salgschefen.

Det helt store skub i salget er kommet netop på grund af den lange rækkevidde over 300 km – som tidligere ingen el-varebiler kunne præstere.

El-varebiler med lang rækkevidde har også bedre brugt-værdi end el-varebiler med kort rækkevidde, fortæller flere i bilbranchen, som vi har talt med.

Van of the Year 2021

Udover Citroën ë-Jumpy er søstermodellerne fra Peugeot og Opel (e-Expert og Vivaro-e) også kommet på markedet – og snart følger den teknisk identiske Toyota Proace Electric.

Søstermodellerne opnåede prisen Van of the Year for 2021 – og ud over rækkevidden, så gav juryen også som begrundelse, at de tre elektriske varebiler giver et enormt skub for e-mobilitet i professionelle virksomheder – og desuden bedrager til demokratisering og udbredelse af den emissionsfrie transport.

Vi har allerede prøvet søstermodellerne – og de er som ë-Jumpy en ”ren” fornøjelse at køre på grund af deres max moment fra 0 km/t. Derfor er den hurtig ved lyskurven og når man skal foretage en hurtig overhaling. Bilerne har en 1-trins automatgearkasse, som skifter blødt.

Tro mest på elmåleren

Den er støjsvag, hvilket gør den velegnet til distribution både nat og dag – uden at vække beboerne.

Vi har tidligere tilbagelagt et par hundrede kilometer i én af søstermodellerne. Der var 342 km til at begynde med – og efter et par dage var der 185 km tilbage.

Men man skal se på el-måleren i bilen frem for oplysningen om rest-km – for her var batteriet tre kvart fuld, og det indikerer jo ikke 185 km – men 214 km tilbage.

Få længere rækkevidde

Med en opladning i en Clever ladestander i byplan (22 kW), som vi har prøvet, har vi ladet i 30 minutter og fik ekstra 13 km.

Kører man meget økonomisk og benytter b-kontakten (for Brake) i stedet for D (for Drive) for optimal opsamling af strøm (rekuperation) kan man komme op på 50 pct. længere rækkevidde end WLTP tallet.

Det lovede Opel ved præmieren sidste år – og så kan mange nøjes med en billigere 50 Kwh udgave i stedet for den 75 kW udgave, som vi har prøvet. Kører man derimod i sport-mode og meget aggressivt, kan rækkevidden derimod bliver halveret.

Eco mode uden varme

B-mode kan man vælge i både ECO, Normal og Power mode. Man kan på den måde nærmest undlade at benytte bremsepedalen.

Med valg af ECO mode er varmeapparatet nærmest ikke fungerende – og må vel være et sommer-fænomen.

Så normal mode er det normale valg.  Power mode betyder hurtig dræning af batteriet.

Familie-teknik

Teknikken i de nye el-varebiler bruges også i mange af de nye Peugeot-, Citroën- og Opel personbiler i PSA koncernen – hvor man også kan vælge imellem 50- og 75 kWh batteripakke.

Teknisk hedder ydelsen 100 kW og momentet opgives til 260 Nm. Man kan oplade bilen med hurtiglader – med 80 pct. kapacitet på 30 minutter (45 minutter med 75 kWh batteri). Det er med jævnstrøm – med vekselstrøm oftest via wallbox i firmaet.

Elmotoren ligger forskibs. Batterierne ligger under gulvet, så man mister ikke varerums-størrelse.

1 tons trailer

Man kan også køre med en 1-tons trailer. Der er otte fastgørelseskroge i varerummet og ModuWork-system med en luge mellem passagerkabine og varerum.

Der var i den forbindelse også vipbart passagersæde til højre – mens der var aflæggerum under midtersædet, der også havde armlæn.

Dertil en bund i varerummet fra Sortimo.

PTC i stedet for varmepumpe

ë-Jumpy har ikke varmepumpe, som sørger for bl.a. opvarmning af kabinen uden at tære på batterierne.

Det er tilfældet i f.eks. de tekniske identiske el-personbiler fra koncernen. Men her spiller økonomien nok ind.

I stedet for anvender de elektriske klimaanlæg and varmesystemer en såkaldt ”Positive Temperatur Capacitet” (PTC), der ifølge koncernen “skaber den bedste balance mellem økonomi og effektiviteten til at køle eller opvarme luften i bilerne.”

12 sekunder til 100 km/t

Vælger man power-løsningen, så bliver bilen ganske kvik – og kommer hurtigt ud af startblokken.
Faktisk på 12 sekunder til 100 km/t. Men så kører den som nævnt ikke langt på en opladning.

Det er via bilens touchscreen muligt af programmere tidspunktet for opladning for at optimere strømforbruget.

I instrumenterne kan man også se, hvordan elsystemet virker – bl.a. ladetilstand, forbrug og rækkevidde samt køremodus.

Batterigaranti på otte år

Normen er forbrug på 21,2 kWh pr. 100 km. Med fuld powermode og lidt sporty kørsel må man forvente 30 kWt pr. 100 km. Det er PSA selv, der producerer batterierne. Garantien er otte år eller 160.000 km.

ë-Jumpy føles med sine batterier lidt tung styring og noget fast i affjedring. Man mærker ujævnheder i vejbanen – og bilen er også lidt urolig. I øvrigt må den laste godt 1.000 kg. Det er lidt mindre end dieseludgaven.

Under 30 km/t udsender bilen en nærmest turbineagtig lyd, som også kendes fra f.eks. Renaults elbiler – men dog ikke så høj. Elbiler skal i fremtiden have denne lyd for at advare de bløde trafikanter om at en støjsvag elbil nærmer sig.

For tæt på rattet

Vi sad lidt tæt på rattet – selv med sædet længst tilbage, men PSA introducerede i forbindelse med dieseludgaverne af Jumpy og Expert en alternativ adskillelse med otte graders hældning, som hjælper enormt på komforten.

Sikkerheden i testbilen omfatter en fartpilot, linjevogter, p-advarsel, bakkamera og automatisk nødbremse.

Vi skal også nævne læderrat, usb-stik, 12 V-stik, 7-tommer touchscreen med navigation (som var ekstra til 6.000 kr.), Apple Car Play, Android Auto, læderrat, 2-zone klimaanlæg, varme i rat og sæder, elektrisk håndbremse, nøglefri start, armlæn på førersæde og nøglefri start.

Fakta Citroën ë-Jumpy L2 75 kWh:
Ydelse: 100 kW (136 hk)
Moment: 260 Nm.
Batterier testbil: Litium-ion på 75 kWh.
Placering: Under varevognsgulv.
Rækkevidde: 317 km (WLTP).
Opbygning af batterier: 27 moduler.
Opladning hurtiglader: 100 kW DC.
Ladetid: 80 pct. på 45 min (75 kWh).
Ladetid: 0-100 pct. med indbygget lader 11 kW (3 faser/16A): 7,5 timer.
CO2 udledning fra bil: 0 g/km.
Trailervægt: 1.000 kg.
Nyttelast: 1.275 kg.
Totalvægt: 3.055 kg.
Max vogntogsvægt: 4.055 kg.
Varerum: 5,8 kubikmeter (med ModuWork).
Bremsesystem: regenerativ.
Gear: 1 trins aut.
Topfart: 130 km/t.
0-100 km/: 12 sek.
Vendediameter: 11 m.
Garanti: 8 år/160.000 km.
Dæk: Michelin Agilis Alpin 215/65 R16c.
Testbil (uden ekstraudstyr) ekskl. moms: 319.990 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk