Tre måneder tager det cirka at få leveret Fords nye elektriske 2-tons varebil E-Transit, mens leverinen af samme bil med dieselmotorer er en del længere – men generelt kan man komme til at vente op mod et år på sin nye dieselvarebil.

Det fortalte flådechef hos Ford Danmark, Niels Holst, under elbilmessen eCarExpo i Bella Center i den forgangne weekend.

Salget for elvarebiler er dog fortsat begrænset – det vidner de 100 solgte E-Transit siden lanceringen denne sommer om, for de 100 biler svarer til 30 pct. markedsandel i den tunge klasse.

Ikke klar endnu

De fleste varebilskunder er ikke klar til elvarebiler endnu – og mange, der ikke lige har forretning i byerne, kan ikke nøjes med den relativt korte rækkevidde i en elvarebil. Selv om rækkevidden i de senest præsenterede udgaver er forbedret.

Niels Holst mener, at flere miljøzoner er én af løsningerne til at få salget af de elektriske varebiler op i gear – for prisen – også for leasing – er fortsat lidt højere end for dieselvarebiler, selv om der er færre vedligeholdelsesomkostninger i elbilen – bl.a. fordi der er færre sliddele.

Snart på lager

”Vi begynder at få flere E Transit hjem, så vi har dem på lager. Men det store e-varebilssalg kommer først, når vi næste år får den nye E-Custom udgave til Danmark – fordi der med den som landets mest solgte 1-tons varebil mange år er større potentiale,” siger Niels Holst.

Ford valgte ud over E Transit – og de tilhørende PRO eftermarkeds- og servicetilbud – at vise den populære elektriske Mustang. Men ikke plug-in hybridbiler, som aldre udstillere havde med.

Kangoo holdt udenfor

E-Transit var faktisk en eneste elektriske varebil indendørs på eCarExpo – men interesserede kunne prøvekøre Renaults nye elektriske Kangoo E Tech, der ventede udenfor – sammen med en masse andre elbiler, som de besøgende kunne stifte nærmere bekendtskab med.

Årets Varebil i Europa, Volkswagen ID.Buzz Cargo deltog således kun i form af sin minibus-pendant ID.Buzz. Det var en prioritering, da importøren kun havde plads til fire biler på Volkswagen standen.”

Få lavpris elbiler

De besøgende på messen forventedes også i stor stil at være private købere – selv om langt de fleste elbiler på messen var i den lidt dyre ende. Faktisk var der meget få elbiler udstillet til priser under 300.000 kroner – og det var den nye kinesiske MG4.

Volkswagen viste dog prototypen ID.Life, som om et par år præsenteres som ID.2 – altså en elbil i Polo-størrelse, som vil passe godt på det danske marked.

De første generationer af elbiler har været SUV biler, der er populære generelt med alle typer af motorer – og samtidig er el-teknologien også dyrere – og det kan en lavpris elbil have svært ved at bære.

Ingen børnecontainere

Et eksempel er dog Dacia Spring, som er en basis bybil til små penge. Den var dog ikke udstillet på messen. Renault havde fokus på den nye Mégane E Tech.

SUV e-bilerne koster let 4-500.000 kroner, og det er ikke for ”Maren i kæret,” som er til små familiebiler. Udover Dacia Spring er der små elbiler på markedet – bl.a. e-208 fra Peugeot, e-Corsa fra Opel og e-C4 fra Citroën – men de tre Stellantis-mærker var ikke udstillet.

Her kunne det have været på sin plads at vise de små ”børnecontainere” fra Stellantis – Peugeot e-Partner, Citroën ë-Berlingo og Opel Combo-e. Og naturligvis søstermodellen Proace City Electric fra Toyota.

1.000 Nissan Ariya

Men ingen af dem var på eCarExpo. Så der var bilmærker, som man kikkede langt efter – udover Stellantis den nævnte. Toyota, der ellers lige har lanceret deres Bz4x elbil. Men mange vil nok kikke langt efter Tesla – én af de mest solgte el-biler herhjemme indtil nu.

Til gengæld viste Nissan deres nye Ariya, der allerede er solgt i 1.000 enheder – hvor de 600 enheder leveres i år. Til gengæld nåede Nissan ikke at vise deres nye Townstar – søstermodel til Kangoo.

Droppet ervervsbilerne

Mercedes-Benz havde også droppet erhvervsbilerne – selv om de kunne have udstillet deres nye e-Citan elvarebil. De havde dog deres luksus el-bus EQV med – som jo er bygget over varebilen e-Vito, der nu har fået ny drivline med ekstra lang rækkevidde.

EQV leveres også som Van. Det gør mange af de udstillede elbiler i øvrigt – med det er små styktal endnu.

Men det forventes at stige, når kravet om elbiler øges – bl.a. til kommunernes leverandører. Volkswagen har solgt en del vanudgaver af ID.3 og ID.4.

Premiere på BYD personbil

Til gengæld var der er par nye kinesiske elbilsmærker – hvor især kinesiske BYD var repræsenteret med Atto3 udgaven.

Der var også de kendte kineser-brands som nævnte MG, Xpeng (som ikke rigtig er kommet i gang endnu) og Polestar (med svensk design). Vi skal også nævne Aiways, der have Europa-præmiere på U6-modellen med 400 km rækkevidde.

BYD importeres af Nic Christiansen gruppen, der også importerer koreanske Hyundai – som endda havde premiere på deres Ioniq 6, hvor søsterselskabet Kia viste den nye elbil Niro.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk