På eCarExpo i Bella Center kan man få kendskab til det hastigt voksende udvalg af batterielektriske og varebiler samlet på ét sted, og man kan tilmed prøvekøre mere end 50 forskellige nye elbiler.

For at imødekomme den hastigt voksende efterspørgsel efter elektriske køretøjer er eCarExpo i sit andet år i Danmark vokset til dobbelt størrelse af premieren i 2021 – for at give plads til alle de nye modeller.

Det gælder ikke kun bilerne, men også den teknologi, man skal bruge for at kunne lade batterierne op – og det gælder den øgede interesse for elektriske to- og tre-hjulede elkøretøjer.

Fem af ni e-biler fra  Kina

De asiatiske elbiler stjæler en del af rampelyset på årets eCarExpo. Fem af ni danmarkspremierer i Bella Center er en elbil fra østen.

Udstillingen kan endda præsentere kinesiske BYD – verdens næststørste producent af elbiler – som nyt personbilmærke i Danmark.

Der er både nye bilmærker og nye elbiler at lære at kende på årets eCarExpo. Ikke mindst når det gælder de mange danmarkspremierer, hvor de asiatiske elbiler er i overtal i forhold til de europæiske elbiler.

Årets Varebil i Europa

Men tyske BMW viser for første gang i Danmark den kompakte SUV iX1 og luksuslimousinen i7 – den første 100 procent elektriske 7-serie.

Volkswagen stiller med det elektriske ‘rugbrød’ ID. Buzz Cargo, som netop er kåret til Årets Varebil i Europa – og konceptbilen ID. Life – forløberen for en prisbillig minibil, som Volkswagen lancerer i 2025.

Men de tyske mærker bliver overgået af kinesiske BYD, som præsenterer tre elbiler på eCarExpo. Det drejer sig om den kompakte SUV Atto3, den 7-personers SUV Tang og luksussedanen Han.

Kinesisk invation

Og det er ikke kun danmarkspremiere for bilerne. Deltagelsen på eCarExpo er også BYD’s introduktion som nyt personbilmærke på det danske marked.

Et andet kinesisk elbilmærke, som allerede er godt på vej i Danmark, er Aiways, der ikke alene har danmarkspremiere, men europapremiere på SUV-coupéen U6 på eCarExpo.

Da eCarExpo havde danmarkspremiere i Øksnehallen i oktober sidste år, var der to kinesiske bilmærker og to kinesiske personelbiler at finde blandt udstillerne. Bare ét år senere er der fire kinesiske bilmærker og hele ni forskellige kinesiske elbiler med på eCarExpo i Bella Center.

10 års erfaring

Hvor europæiske bilmærker som ŠKODA, Renault, Audi, BMW og Jaguar med op mod 100 år på bagen også udstiller på eCarExpo, har flere af de kinesiske bilmærker mindre end 10 års erfaring med biler. Og de har aldrig produceret en brændstofbil.

Men kineserne har produceret batterier i generationer – også til europæerne, så de har et kæmpe forspring på batteri-teknologi.

BYD verdens andenstørste producent af elbiler – og skal i øvrigt levere elbilbatterier til verdens største producent af elbiler, Tesla.

eCarExpo Bella Center 28.-30. oktober:

Fredag: Branchedag. kl. 09.00-17.00.
Lørdag: Publikumsdag. kl. 10.00-17.00.
Søndag: Publikumsdag. kl. 10.00-16.00.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk