Sammenligningstest af Citroën ë-Jumpy, Maxus e-Deliver 3, Nissan eNV200, Renault Kangoo Z.E., Mercedes-Benz e-Sprinter og Volkswagen e-Crafter

Tekst og fotos: Henri Pakarinen, Finland.
Oversættelse: Carsten Teiner

Der er allerede en bred vifte af elektriske van modeller til rådighed, men nærmest ingen sammenligningstests.

Det rådede det finske fagblad Auto, tekniikka ja kuljetus bod på for nylig. Vi bringer her testen i dansk oversættelse (fra engelsk).

I spidsen for testen var redaktør Henri Pakarinen, som er VOTY’s finske jurykollega i Van of the Year juryen.

Flere muligheder på vej

Væsentligt for eldrevne køretøjer er, at elektrificeringen har været stærkere i personbilsegmentet – og først for ganske nylig har nået varebiler og lastbiler.

Større og tungere elbiler kræver større batterier, hvilket øger vægten og omkostningerne ved køretøjerne.

Det forklarer, hvorfor brugen af batteri er blevet mere almindelig i lette personbiler i stedet for tunge lastbiler.

Dieselforbud

Varevognssegmentet er i øjeblikket under hurtig elektrificering. Elektrificeringen af varevogne forstærkes af dieselforbud i Europas tætbefolkede bycentre samt af udviklingen af batteriteknologi og længere driftsafstande.

Fuld-elektriske varebilsmodeller er blevet introduceret i et stabilt tempo i de seneste år, og der er allerede masser af fuld-elektriske versioner til rådighed på det finske og danske van marked.

Indtil i år ville listen over deltagere til elektrisk varevognstest have været for kort, men tilkomsten dette forår var gunstigt for testen.

Kinesisk deltager

PSA’s/Stellantis’ elbilflok var repræsenteret i testen af Citroën ë-Jumpy alene. Opel Vivaro-e og Peugeot e-Expert og samarbejdspartner Toyotas Proace Electric er baseret på den samme teknologi.

Ud over ë-Jumpy omfattede testen Nissan eNV200 og Renault Kangoo ZE, som har været på markedet i flere år, samt den senest nytilkomne – den kinesiske Maxus e-Deliver 3. Andre kinesiske varebiler er også på vej – bl.a. BYD, som i dag fås i Norge.

Nissan kunne kun stille med personbilsudgaven Evalia.

To store elvarebiler

Større elektriske varevogne i testen var repræsenteret af Volkswagen e-Crafter og Mercedes-Benz eSprinter. E-Crafter har også en søster model – den teknisk identiske MAN eTGE.

I varevognssegmentet er der også elektriske modeller af Iveco Daily og Fiat Ducato, som ikke var en del af denne test.

Snart kommer også eludgaver af Peugeot Boxer, Citroën Jumper og Opel Movano – ligesom Renault er ved at introducere Renault Master Z.E. i ny udgave.

Ford og Volkswagen

Elektrificering af varevogne sker også hos Ford i form af en plug-in-hybrid Transit Custom. Transit og Transit Custom er på vej til også at blive helt elektriske modeller – med levering om godt et år.

Til den tid vil Volkswagens ID.Buzz Cargo også være på trapperne. Indtil da sælger Volkswagen herhjemme deres elektriske ID.3 og ID.4 som Van’s.

Brændselscelle-modeller til varevogne er også allerede blevet annonceret, så flere muligheder for elektrificerede udgaver vil være tilgængelige i den nærmeste fremtid.

Opladning begrænser

Stilheden ved kørsel i elvarebiler er klare fordele i mange job sammenlignet med varevogne med forbrændingsmotorer.

Elbilens rækkevidde og langsomme opladning end dieseltankning sætter på den anden side begrænsninger i brugen af dem.

For mange brugere overstiger erhvervskøretøjers anvendelse i dagligdagen ikke rækkevidden, især for køretøjer med større batterier. Dette gælder især i byområder, hvor firmaers behov betyder, at man vælger en elbil alligevel – og hvor ladestandere også er lettere at finde – men ofte er optagede.

Billigere at køre i

Købsprisen på elbiler er dyrere end dieselversioner. Elektricitet er derimod billigere end diesel.

Excel-regneark om de samlede livscyklusomkostninger eller ”Total Cost of Ownership” for et køretøj vil være nyttige at etablere.

Dette fremmes yderligere af for eksempel offentlige udbud, hvor grønne biler er et krav – som vil understrege nul-emissioner og favorisere elbiler.

Batterikapacitet i test
Den største batterikapacitet til testen var Citroëns 75 kWh, som tilbyder 330 km rapporteret WLTP-rækkevidde.

Ifølge producenten Maxus vil bilens 52,5 kWh batteri dække 356 km – og Nissans 40 kWh batteri sikre 301 km rækkevidde. Den mindste batterikapacitet til testen var Renaults 33 kWh, hvilket giver en rækkevidde på 220 km på papiret.

Den mest kraftfulde elmotor i de mindre varevogne var Citroëns 136 hk, efterfulgt af Maxus’ 122 hk og Nissans med 109 hk. Renaults 60 hk elmotor var langt den mindst kraftfulde.

I store biler skal Mercedes’ 55 kWh batterikapacitet give 150 km og Volkswagens 36 kWh batteri 117 km. Mercedes’en blev drevet af en 116 hk motor og Volkswagen af en 136 hk motor.

Opladningsmuligheder

Renault var det eneste køretøj uden en DC hurtiglade-mulighed – som i andre testbiler gjorde det muligt at oplade batteriet fra nul til 80 procent opladning på mindre end en time.

Med vekselstrømsopladning blev batterierne opladet på cirka otte timer.

Hurtigladning blev håndteret i alle køretøjer med en CCS-opladningsport, undtagen Nissan. Nissan bruger den japanske CHAdeMO-standard. De fleste hurtigladestandere har et ladestik, der understøtter begge standarder.

Opladningsporte

Opladningsportene var placeret på fronten under billogoet i de fleste biler. I Citroën er ladeporten placeret på køretøjets venstre forhjørne og i Volkswagen bag venstre hoveddør på samme sted, hvor dieselversionen tankes op.

Placeringen af ladeporten foran køretøjet viste sig at være mere praktisk, når det gælder varevogne. Det er nemmere at køre køretøjet til en trangt placeret ladestander.

Dette gælder især i parkeringshuse, hvor en del af de offentlige ladestandere er placeret. Testens største varevogne har ikke samme adgangsmulighed til parkeringshuse p.g.a. deres højde – modsat de mindre elektriske varevogne.

Tørt, køligt vejr

Køretøjerne blev opladet på ladestanderne af de finske testpartnerne Defa og Kempower.

Testkørslerne blev gennemført i løbet af foråret i et tørt vejr. Temperaturen i løbet af dagen var omkring ni grader, og der var delvist overskyet.

Aircondition og opvarmning spiller en afgørende rolle i elbiler under nordlige forhold. De kan have stor indflydelse på bilens energiforbrug og dermed den resterende rækkevidde.

20 km/t i snit

For rækkevidden er det vigtigt at opvarme (eller afkøle) kabinen, før man kører, mens bilen oplades.

Det behøver dog ikke at være nødvendigt at opvarme alle dele af køretøjet. Nogle elbiler har et ekstra brændstofdrevet varmelegeme (f.eks. varmepumpe) til vinteren for at udvide rækkevidden.

Testbilerne kørte en 100 kilometer lang testkørsel i Helsinkis hovedstadsområde. Kørsel skete i byområderne alene og omfattede masser af stop. Gennemsnitshastigheden var lidt over 20 km/t, og tophastigheden var cirka 80 km/t.

200-300 kg ballast

Testkørslerne blev gennemført i to dele. På den første dag med fire mindre varebiler og på den anden dag med to store varevogne. Mindre varevogne blev lastet med 200 kg og større varevogne med 300 kg.

Målet var at gennemføre prøvekørslen med det lavest mulige elforbrug. Alle biler blev stillet til eco kørestil. Volkswagen var den eneste bil, hvor man ikke kunne vælge en eco-kørestil.

Ligeledes blev bilerne indstillet til opsamling af bremseenergi (regenerering.) Hvis det var muligt at vælge forskellige styrker til bremse-energigenvinding (rekuperation), blev den stærkeste mulighed brugt.

Uden opvarmning fra start

I Renault og Volkswagen kan bremseenergi/regenerering ikke udskydes – den er tændt kontinuerligt. Bilradioer og infotainment systemer blev brugt under kørslen.

Måske på grund af det forkerte indtryk af forårssolen – det føltes varmere – blev testkørerne opfordret til at tænke som den administrerende direktør for et distributionsselskab, og det blev besluttet at køre bilerne helt uden opvarmning i starten.

Realiteterne i Finlands forår blev hurtigt kendt, og efter omkring tyve kilometer blev det besluttet at sætte opvarmningen til 18 grader og ventilatoren i gang i hvert enkelt køretøj.

Mange parametre

Det emne, der normalt er vigtigst for kunderne til elbiler, er stedet, hvor de skal bruges. Valg af elbil er naturligvis en vigtig faktor, men det er ikke det eneste, der skal fokuseres på, når man vælger et elektrisk køretøj.

Det vigtigste inden for transport er den rigtige slags køretøj til den givne opgave. I elbiler øger batteriernes størrelse for eksempel rækkevidden, men også køretøjets pris og vægt.

De rapporterede rækkevidder for køretøjerne i testkørslen varierede fra 117 kilometer til 356 kilometer.

Ubesværet rækkevidde

Forholdene og kørestilen påvirker forbruget. For eksempel gør en snedækket vej, især tung sjappet sne, det samme.

Generelt kan det siges, at den 100 kilometer lange prøvekørsel blev håndteret ubesværet af alle køretøjer uden spændingen om, hvorvidt batteriet var opladet nok til opgaven.

I en bytrafik tager det lang tid at køre 100 kilometer, så i det mindste baseret på denne test er selv bilerne med mindre rækkevidde anvendelige i byområder.

Hold øje med strømmen

For føreren er det vigtigt, at oplysninger fra  bilens computer ikke overvurderes i den resterende kørsel. I det mindste i denne test løb bilbatterierne ikke tør for strøm, og de resterende rækkevidder faldt ikke uventet under testen.

Bykørsel med masser af stop og beskeden hastighed giver også mulighed for mere effektiv rekuperation.

For eksempel – efter at have kørt 103 kilometer – var den resterende rækkevidde vist på instrumenterne i Maxus kun faldet med 70 kilometer.

Nissan med mindst forbrug

Det laveste gennemsnitlige forbrug af de mindre varevogne var Nissan med 15,65 kw/h, efterfulgt af Maxus med 16,90 kw/h, Renaults med 17,55 kw/h og Citroën med 22,43 kw/h.

Citroën havde den mest kraftfulde motor og det største batteri – og var langt den tungeste af de mindre varevogne.

Af de større varevogne var Volkswagen e-Crafters gennemsnitlige forbrug 22,6 kw/h og Mercedes e-Sprinters 33,2 kw/h.

Støjsvage

Lavt støjniveau er et træk ved elmotoren, der i høj grad forbedrer køreoplevelsen. Støjen i kabinen kommer hovedsageligt fra dæk og andre biler.

På dette tidspunkt er det godt at påpege forskellen i observation mellem førerens øre og decibelmåleren.

Visse lydfrekvenser kan være mere følsomme over for øret og har muligvis ikke en effekt på en decibelmåler. Resultaterne af decibelmåleren og førerens skøn kan derfor variere.

Små forskelle

Forskellene i decibelmålingerne mellem de mindre elektriske varevogne var meget små. Målingen foretaget med de tilsvarende dieseldrevne varevogne i 2019 det finske blads Arctic Test var på den anden side i gennemsnit et par decibel højere.

Støjmålinger blev foretaget ved hastigheder på 40 km/t og 60km/t. Men den gennemsnitlige hastighed af testkørslerne var lavere end disse hastigheder, hvilket gør fordelen ved støjsvagheden af elmotoren endnu mere udtalt, da dækstøjen stiger med hastigheden.

Baseret på decibelmåleren var Citroën ë-Jumpy den mest støjsvage af de mindre varevogne dog med en lille margin.

Støjsvag Nissan

Nissan eNV200’s indvendige støjniveau blev på den anden side opfattet som den mest behagelige af førerens skøn, hvilket kan skyldes, at den version af eNV200, der indgik i testen, var en Evalia minibus.

Baseret på decibelmåleren viste Maxus sig at være mest støjende – dog med en lille margin – men chaufførerne vurderede Renault Kangoo’s kabinestøj højest.

Mercedes e-Sprinter var lidt mere støjsvag end Volkswagen e-Crafter – dog kun med en enkelt decibel. De to store varevogne var også lidt mere støjsvage end de mindre. For testkørernes ører lød begge førerhus lige lydløse.

Små varevogne

Den første prøvetur blev gennemført med Citroën ë-Jumpy, Maxus e-Deliver 3, Nissan eNV200 og Renault Kangoo.

Kørsel i byen med små elektriske varevogne er ubesværet og behageligt. Det fulde drejningsmoment af elbiler ved lave omdrejninger gør acceleration hurtig – selv om den elektriske motors hestekræfter ikke imponerer.

Kraftig Citroën

Med hensyn til motor og acceleration var Citroën’en den mest populære blandt testkørerne. Bilen var udstyret med den mest kraftfulde motor. Citroëns tresædede førerhus fik også ros – samt speedometer- og infotainmentsysteme som blev bedømt som bedst af de mindre testbiler.

Citroën modtog en bemærkning fra testkørere om præcis styring – men nogle gange reagerer bilen trægt på et gearskifte. Citroën havde en rimelig effektiv rekuperation.

Ringe varmeapparat i Maxux

Maxus’ acceleration og motorkraft blev også rost af flere testkørere. Førersædet i den kinesiske bil blev også betragtet som behageligt i prøvekørslen.

Bilens rekuperation har tre-trins justering. Overraskende mange oplysninger kan hentes fra køretøjets indbyggede computer, men infotainment-systemet tilfredsstillede ikke testholdet.

Varmesystemets tilpasningsmuligheder var betydeligt ringere i Maxus end i andre modeller. Maxus havde dog den finske Defa-version med efterinstalleret varmejusteringsenhed til nordiske forhold. Den giver ekstraordinært tre justerings-muligheder mod bilens standard 1-trins on-off opvarmning.

Nissan sløv i eco-mode

Nissan blev opfattet som særlig blød og støjsvag. På den anden side bilen blev opfattet som en smule sløv i eco-mode – og testkørerne var også tilfredse med det gode niveau af udstyr, samt infotainment-systemet og styretøjet.

Justeringskontakterne i kabinen blev anset for at være lidt forvirrende, og spejl-indstillinger var skjult under rattet. Førersædet og a-stolpen indflydelse på sigtbarheden blev kritiseret. Nissans rekuperation er knap så kraftig.

Godt udsyn i Kangoo

Renault Kangoo var den mindste af bilerne og udstyret med den færreste hestekræfter. Det gode ved den lille størrelse bil er det personbilsagtige indtryk under kørslen. Renault har også store vinduer, hvilket gør kabinen lysere og gav den bedste udsyn af køretøjerne.

Renaults meget præcise styring blev rost af testkørere. På grund af den svageste motor følte testkørerne Renault’en som støv i bykørsel. Infotainment-systemet blev også kritiseret for dets anvendelighed. Bilens touchscreen er placeret dybt i instrumentbrættet og dermed vanskelig at nå.

Renault Kangoo har en effektiv rekuperation, der ikke kan slukkes. Bilen ruller dog ikke, når foden løftes fra bremsen, som ellers er normalt med automatgear.

Store varevogne

Først besluttede vi at køre en lidt kortere rute med de større varevogne på grund af deres mindre batterier. Forsigtigheden viste sig imidlertid at være ubegrundet.

Mercedes og Volkswagen var nemlig i stand til nemt at køre de hundrede kilometer uden rækkevidde-stress.

Efter de 100 km prøvekørsel fortalte e-Crafters indbyggede computer, at der yderligere var 45 kilometer at køre, selvom computeren hundrede kilometer tidligere kun havde ”lovet” en rækkevidde på 123 km.

God komfort

Hos Mercedes faldt den indbyggede computers 143 kilometer lange driftsafstand til 43 kilometer efter 100 kilometer – som jo er logisk.

Styringen og sæderne på Mercedes blev rost af chaufførerne – ligesom det lave støjniveau i kabinen.

Bilen har også en alsidig indstilling af rekuperation og køre-mode. Mercedes-motoren var lidt mindre effektiv, hvilket også til dels blev understreget af, at Volkswagen ikke havde eco-tilstand.

Ingen touchscreen

eSprinteren var det eneste køretøj i testen med et Infotainment-system, der ikke havde nogen touchscreen.

Volkswagens Infotainment system, på den anden side, blev opfattet som det bedste af alle seks elektriske varevogne. Det var let at bruge og gav omfattende oplysninger om driften af elmotor og batteri.

Volkswagen eCrafters motor var pænt kraftfuld og fik den store varevogn til at køre kvikt i byen. Volkswagen fik gode scoringer også på kategorier af førerens komfort og sæder. Ulempen ved bilen var, at den helt mangler regenerativ bremsning og indstilling af køre-mode.

Summa summarum

Der er allerede flere elektriske van muligheder at vælge imellem i såvel Danmark og Finland.

Elektriske varevogne med større batterier kan allerede udføre ganske lange afstande, men i langdistance-kørsel er deres tilsigtede funktion lokal- og byområder og i omhyggeligt planlagt kørsel.

Inden for professionel transport er ruter ofte omhyggeligt planlagt, og det omfatter også elektriske varevogne.

Mange løsniniger

De testede køretøjer viste sig at være alle gode, og de tilbyder en række forskellige elektriske løsninger.

Mange opgaver i forbindelse med erhvervskøretøjer i byerne når ikke 100 kilometer kørsel i løbet af arbejdsdagen.

Gode nok til planlagt arbejde

Under hensyntagen til lastning samt mad- og kaffepauser, hvor det er muligt at oplade køretøjet, hvis det er nødvendigt, er selv de mindste af de testede køretøjer tilstrækkelige til velplanlagt brug.

Rækkevidde er vigtig del af elbilen, men det samme gælder det indbyggede opladningssystem. Med effektiv DC hurtig-opladning er det muligt at give varevognen mere rækkevidde ganske let.

Citroën ë-Jumpy 75 kWh XL – Årets varevogn 2021:
PSA vandt Prisen som Årets Internationale Van 2021 med sin elektriske varevogn: Citroën ë-Jumpy, Peugeot e-Expert og Opel/Vauxhall Vivaro-e.
Citroën ë-Jumpy fik ros for sin køreegenskaber og rækkevidde. Testkørerne kunne også godt lide Citroënens infotainment system og stilfulde speedometer.
ë-Jumpy var langt den største og tungeste af de mindre el-varebiler, hvilket igen blev afspejlet i det største elforbrug.
Kritik blev også givet af den lidt træge gearvælger og den relativt store instrumentbræt.
Prisen på ë-Jumpy, som har den mest kraftfulde motor og den største batteripakke, er den højeste i den mindre bilgruppe.
ë-Jumpy fås i tre forskellige udgaver, og batteripakken fås i enten 50 kWh eller 75 kWh. Ud over varevognen er dobbeltkabine- og busudgaver af ë-Jumpy blevet introduceret.
Plus
+ Rækkevidde
+ Køreegenskaber
+ Infotainment og speedometer
Minus
– Største el-forbrug (små varevogne)
– Let træg gearvælger
– Pris (Finland)

Maxus e-Deliver 3 – nybegynder:
Maxus e-Deliver 3 er en elektrisk varevogn fremstillet af den gigantiske kinesiske SAIC Motor koncern. e-Deliver 3 var det eneste testkøretøj, der er designet og bygget som en elbil fra starten.
Den nye aktør på markedet var en positiv overraskelse med sin funktionalitet.Motorkraft og acceleration blev rost af testkørere. Et køretøj med et 35 kWh batteri kan nemt køre længere end 200 kilometer og har mulighed for en 60 kW rekuperation. Den elektriske varevogn er ideel til arbejdet på grund af dens gode lastkapacitet og gode trailervægt. Rekuparationens-effekten kan justeres på en tretrinsskala i Maxus. Tripcomputeren giver en betydelig mængde forskellige oplysninger om batteriet og motoren.Ellers blev instrumentpanelets visning og infotainmentsystemet kritiseret for deres enkelhed.En mere speciel detalje var, at frontklappen på e-Deliver 3 manglede hængsler, så det kom let helt af – men besværligt ved påfyldning af f.eks. sprinklervæske. Kontrolmulighederne for varmeapparatet er små: slukket eller trin I og II. Maxus e-Deliver 3 fås i to karrosseristørrelser og en batteristørrelse på 35 og 52,5 kW. Maxus har også en større elektrisk varevogn og en syvsædet minibus på det europæiske marked.
Plus
+ Motor
+ Sæder
+ Belastnings- og trailerkapacitet
Minus
– Mulighed for lille varmelegemestyring
– Infotainment system
– Løs frontklap

Nissan e-NV200 Evalia 40 kWh – oplevelse:
Nissan e-NV200 har været på markedet siden 2014, og elteknikken er blevet opgraderet undervejs. Den elektriske varevogn er blevet forfinet fra NV200 van – og elbil teknologien er hentet fra Nissan Leaf personbilen.
e-NV200 er en selvsikker performer med et højt niveau af udstyr, der glædede testkørerne. På samme måde blev køretøjets rolige kørsel og gode styrefølelse rost. Nissan eNV200 gennemførte prøvekørslen med det laveste energiforbrug.
Der blev givet kritik for konfigurationen af kontakterne, som var placeret rodet her og der i kabinen. Især spejljusteringen, der var skjult bag rattet blev kritiseret. I Eco-tilstand føltes køretøjet sig sløvt. Belastningskapaciteten er heller ikke for høj.
Optimalt når Nissan e-NV200 næsten 300 kilometer. Opladning er også muligt med en hurtig opladning på 50 kW DC. Af alle testbilerne var Nissan den eneste, der brugte CHAdeMO-opladnings-standarden.
e-NV200 fås i en enkelt størrelse og et batteri. e-NV200 indeholder både en varevogn og en minibus. En pick-up kan fås – ombygget i Europa.
Plus
+ Mindste energiforbrug
+ Smidig og lydløs
+ Udstyr
Minus
– Kontakter fundet her og der
– Sløv på eco-mode
– A-stolpe blokerede udsynet.

Renault Kangoo ZE 33 kWh – pionér:
Renault Kangoo ZE har været på markedet længst af testkøretøjerne. Den elektriske model blev først introduceret i 2011 og blev opgraderet med et større 33 kWh batteri i 2017.
Den er mindre og lettere end de andre testbiler, og den var personbil-lignende let at køre. Ros blev givet til den lyse kabine med godt udsyn. Styringen var præcis i bykørsel. I Renault kan rekuperation ikke justeres, det er på hele tiden og fungerer virkelig effektivt. Du behøver ikke at bruge bremsepedalen meget, når du er vant til det.
Kangoo ZE havde testteamets sløveste motor, og kabinens plastik-fornemmelse og specielle touch screen-løsning blev også kritiseret. Renault ruller ikke, når bremsepedalen slippes, hvilket resulterer i en rykvis bevægelse, når man f.eks. skal kantstensparkere – på grund af elbilens imponerende drejningsmoment.
Renault Kangoo ZE fås i to forskellige karosseriversioner. Batteriet har en kapacitet på 33 kWh. Renaults rækkevidde var den korteste af de små varevogne og er mindre end 200 kilometer, selv under gunstige forhold. Manglen på en hurtiglademulighed er et minus.
Renault Kangoo er ved at blive fornyet i år. For senere i år eller herhjemme i begyndelsen af 2022 introduceres den elektriske version af modellen, kaldet E-TECH. Med den nye model er der lovet mere strøm med en 102 hk elektrisk motor og mere rækkevidde med et nyt 44 kWh batteri. En hurtig opladning på 75 kW vil også være en velkommen tilføjelse.
Plus
+ Personbil-lignende
+ Udsyn
+ Styring
Minus
– Svag motor
– Rækkevidde
– Mangler hurtiglader

Mercedes-Benz eSprinter 55 kWh – Tilpasningsmuligheder:
Daimler planlægger at tilbyde fuld-elektriske versioner af alle sine lastbil- og van modeller i de kommende år. Sprinter- og Vito-varevognene er elektrificerede.
Testkørerne kunne lide kabinen i e-Sprinter. Førersædet har to armlæn, og sæderne er meget komfortable.
Rækkevidden for de store varevogne, der deltog i testen, er kortere end de små, og de store biler er mere  beregnet til korte distributionsopgaver.
Rækkevidden af Electric Sprinter var længere end e-Crafter – og nærmer sig 150-kilometer rækkevidde. Med en hurtig opladning på 80 kW fyldes batteriet til 0-80 procent på en halv time.
Der er tre kørselstilstande at vælge imellem, der påvirker motorens drift og fire trin for rekuperation.
Mercedes brugte mest elektricitet under prøvekørslen. I den mindste eco tilstand føltes motoren lidt svag. eSprinteren var den eneste testbil med et enklere infotainmentsystem uden berøringsskærm. eSprinteren fås med et langt karrosseri, og batterimulighederne er 41 kWh og 55 kWh.
Plus
+ Længste rækkevidde af de to store varevogne
+ Indstillinger for køremode og rekuperation
+ Chaufførkomfort
Minus
– Vibrationer
– Motoreffekt
– Pris

Volkswagen e-Crafter 35 kWh – Beskedent forbrug:
Volkswagen Crafter har også en søster model MAN eTGE.
Førerens forhold viste sig at være den mest komfortable af de større elektriske varevogne. Sæderne var mere komfortable – og der var nok plads i kabinen. Volkswagen har også foldbar skriveunderlag i kabinen og en kraftig motor.
Volkswagens Infotainment system var den bedste af alle testbiler. Berøringsskærmen fungerer meget godt og giver omfattende information om køreegenskaber og drift af køretøjets teknik.
E-Crafter fik et minus for manglen på justeringer, der påvirker kørslen. Electric Crafter har ingen forskellige kørselstilstande eller regenerative bremseindstillinger overhovedet. Sammenlignet med eSprinteren var blinkende bremselys på grund af motorbremsning måske unødvendigt – selv om det er godt i sig selv, at elbilernes kraftigt anvendte motorbremse advarer biler bag.
Som en stor bil var e-Crafter økonomisk med hensyn til energiforbrug. Dette i sig selv var godt, da der ikke er meget mere end hundrede kilometer rækkevidde. I bykørsel blev den 100 kilometer lange prøvekørsel dog udført let og uden stress. Med en hurtig opladning på 40 kW fyldes batteriet til 0-80 procent på tre kvarter.
e-Crafter fås med et enkelt karrosseri og 35 kWh batteri (i Finland.)
Plus
+ Forbrug
+ Motor
+ Infotainment
Minus
– Mangler forskellige køremodes.
– Ingen regenerativ bremsejustering
– Lille batterikapacitet

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk