Alle taler om elektriske personbiler, men det vigtigste emne er trods alt elektriske varebiler – der kan sikre lokal emissionsfri distribution.

Ligesom med elektriske personbiler er det i overvejende grad staten og offentlige myndigheder – og relaterede virksomheder – som investerer i de relativt dyre køretøjer.

For en normal kassevogn koster let 50 procent mere med eldrift end med dieselmotor, og det hænger ikke godt sammen med økonomien hos de fleste virksomheder.

Begyndte med en Kewett

Hos Citylogistik Danmark A/S har man dog valgt at have en stor flåde af el-køretøjer – faktisk begyndte man med en danskbygget elektrisk Kewett i efteråret 2013 i små lokaler i Valby. I år rundes 10 afdelinger i hele landet med elbiler til distribution.

90 procent af bydistribution i dag er med dieselbiler. Men hos Citylogistik har hver afdeling elbiler i forskellig størrelse – samt en el-cargocykel til små opgaver.

”Vi har netop fået fem MAN e-TGE, som vi er meget glade for. Bilernes rækkevidde er måske begrænset, men perfekt til vores opgaver, som er lokal distribution. Bilerne skal ikke køre langt,” siger driftsdirektør Jesper Amsinck, Citylogistik Danmark.

Firmaets kongstanke

Nedsættelse af trængsel er kongstanken i virksomheden. Når man leverer varer til en butik, tager man også brugt emballage med tilbage. Og man leverer ofte tidligt om morgenen, hvor der ikke er trafik – men med en el-varebil støjer man ikke. Samtidig leverer Citylogistik varer én gang om dagen – før fik butikken måske varer 10 gange om dagen.

”Det handler ikke om at skifte en dieselvarebil med en elvarebil – så er trængslen den samme. Firmaer skal skifte tankegang – og nøjes med leverancer fra én bil. Vi arbejder med B2B-løsninger. Så vores kunder er f.eks. butikker – og leverandørerne leverer deres varer til vores lagre, hvorfra vi distribuerer,” siger Jesper Amsinck.

Flere og flere byer i Europa, inklusive København, vil kræver samtidig mere og mere fossilfri varetransport til bycentre (også kaldet ”Last Mile” distribution).

Elbils-pioner

Hos én af pionererne med elektriske varebiler, Nissan forhandler Autonorden på Amager, har man leveret ca. 50- af de 70 elektriske e-NV200 varebiler og minibusser, der er solgt i år til dato.

Her er det i stor stil offentlige myndigheder og deres leverandører, der køber disse biler.

Udover flere kommuner med Københavns Kommune i spidsen har man f.eks. leveret til HOFOR, Metroselskabet, SAS, Falck og Post Norden. Men også til mindre virksomheder så som Genbyg A/S – Danmarks største byggemarked for brugte byggematerialer.

Lærte bilen at kende

”Vi købte en elektrisk Nissan e-NV200 for et par år siden – både for at vise vores grønne profil og for at give reklame til firmaet. Bilen har fungeret godt – og der har ikke været tekniske problemer,” siger Jesper Holmberg, medindehaver af Genbyg A/S.

Firmaets elvarebil er første generation af e-NV200 med lille batteri på 22 kWh, så rækkevidden er kun omkring 100 kilometer – men med sæsonudsving. For at bruge bilen til en tur til Genbygs afdeling i Sorø, kræver det en ladestander i Sorø for at få strøm til hjemturen, men ladestanderen er man ved at etablere.

Nervøse i begyndelsen

”I begyndelsen var vi lidt nervøse for rækkevidden, men ret hurtigt lærte vi bilen at kende, så vi kunne planlægge turene. Vi vil gerne købe flere elbiler, men vi vil nok vente, til at der kommer en bil med en rækkevidde, så vi f.eks. kan klare opgaverne i Jylland. Det er dog sværest at køre på motorvej – så bruger bilen meget strøm, men bilen er perfekt f.eks. inde i København,” siger Jesper Holmberg.

Han tror, at mange firmaer vil skifte til el-varebiler. Det er fremtiden – og det er meget billigere at holde el-varebilen kørende end en dieselbil – ligesom med gaffeltrucks på Genbygs lager, hvor man har skiftet fra gas- til el-trucks.

Fortrolighed med elbilen

”Vi tror på en øget interesse for el-varebiler blandt virksomheder – ikke mindst blandt de virksomheder, som kører for offentlige myndigheder,” siger salgschef Jytte Norden fra Autonorden.

Sammen med direktør Benny Kornum og sælgerstaben i firmaet gør hun meget ud af instruere både køberne og brugerne af el-køretøjer – så kunderne forstår at bruge dem korrekt.

”Fortrolighed til el-bilerne er vigtig, og vi håber jo på, at brugerne ude i kommuner og virksomheder bliver så glade for at køre i elbil, at de selv en dag vil vælge en elbil som privatbil,” siger Jytte Norden.

Risiko for højere el-priser

Lige nu er der en risiko for højere elpriser for elbil-ejere, når den nuværende afgiftsfritagelse (afgiftsrefusion på processtrøm) udløber til Nytår – men det ville være et forkert signal at sende fra politikerne – for det kan betyde, at firmaer vil tøve med at købe el-varebiler. Godtgørelsen er i år på 88,4 øre pr. kilowatt-time, som firmaer får retur fra strømudbyderne.

Det er ifølge Dansk Energi også et spørgsmål om hvor mange elbiler, der skal oplades samtidig i et enkelt område (villaområde eller industriområde) – det er ikke kun et spørgsmål om, hvor mange elbiler, som elnettet kan håndtere generelt.

Vigtigt med handlingsplan

Politikerne vil forbyde benzin- og dieselbiler i 2030, hvor der skal være en halv million elbiler på vejene. Men for at det skal lykkes, kræver det, at politikerne skal udarbejde en handlingsplan og præcise rammevilkår – ligesom at Danmark skal være dækket af hurtig-ladestandere.

Carlos Tavares, præsident for de europæiske bilproducenters brancheorganisation, ACEA, sagde på den igangværende IAA biludstilling i Frankfurt, at forbrugerne er tilbageholdende med at købe elbiler på grund af prisen og manglende mulighed for at lade op.

Det skriver natmediet “Vild med Biler.”

»EU-Kommissionens målsætning er, at der i 2030 skal være mindst 2,8 mio. ladestandere, i dag er der bare1 44.000. Så for at nå målet skal der fra nu og frem til 2030 hver der dag etableres 725 ladestandere. Elbilerne er lige nu dyrere end biler med konventionelle motorer, og det betyder, at det kun er folk med lidt ekstra på bankbogen, der har råd til at købe elbiler.“Og det strider imod alle politiske målsætninger om at mindske uligheden i samfundet,” sagde Carlos Tavares.

I Danmark er målsætningen at have én mio. elbiler i 2030, og skal de serviceres med strøm, skal der dagligt installeres 250 standere.
Det viser beregninger fra Dansk Energi, skriver “Vild med Biler.”.

Carlos Tavareser anbefaler, at EU-landene indfører regler om, at der skal være ladestandere i nyopførte erhvervsejendomme, boligejendomme og offentlige bygninger – samt at politikere sørger for, at dimensionere kabler og el-installationerne, så de kan trække et større antal ladestandere.

_

Faktaboks: Nye el-varebiler
Der har i mange år kun været få el-varebiler på markedet.

Det begyndte med el-udgaver af Citroën Berlingo og Peugeot Partner. De senere år er Nissan dukket op med deres Nissan e-NV200, og Renault med deres Kangoo Z.E. Dertil fås Iveco Daily i eludgave.

Men flere er på vej. Senest har vi set VW eCrafter og MAN eTGE med 173 km rækkevidde. Senere i år kommer f.eks. Renault med deres Master Z.E, og Ford kommer med den første Plug-In Hybrid Transit varebil.

I 2020 lancerer Renault eludgaven af Trafic – og dermed søstermodeller fra Fiat- og Nissan. Samtidig kommer elektriske udgaver af Peugeot Expert/Citroën Jumpy – og dermed af søstermodellerne Opel Vivaro og Toyota Proace.

I 2020 kommer Volkswagen med den elektriske Transporter – bygget af tuningsfirmaet ABT – og året efter med udgaven I.D. Buzz Cargo med op til 550 km rækkevidde.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk