PSA (Peugeot/Citroën) og Renault har i mange år været hårde konkurrenter – så det er nok et spørgsmål om få år, før de ikke længere samarbejder om varebiler.
Egentlig er det et tilfælde, der gør, at franske Renault bygger varebiler til franske PSA, Peugeot/Citroën. Det sker, fordi PSA har købt Opel og Vauxhall af amerikanske General Motors (GM).
For de to bil-giganter har i generationer kæmpet om markedsandele med hinanden – ikke mindst på det store hjemmemarked.
Kan ikke bare flytte
Men PSA kan ikke bare flytte produktionen af den store Opel- og Vauxhall Movano. Selv om man gerne vil bygges en fælles varebil med Peugeot-, Citroën- og Opel branding.
For der er ikke kapacitet til en ekstra varebil hos Fiat i Italien, der bygger Peugeot Boxer og Citroën Jumper sammen med deres egen Ducato på deres fabrik i Val di Sangro – kaldet Sevel Syd – på Adriaterhavskysten.
Nu havde PSA ellers lige forlænget samarbejdet med Fiat – men hos PSA melder man ud, at man har planer om at samle produktionen af en helt ny Boxer, Jumper og Movano på PSA’s fabrik i Gliwice ved Krakow i Polen, hvor PSA i dag bygger Opel Astra.
Vivaro er flyttet til PSA
Renault byggede også Opel- og Vauxhall Vivaro for GM, men den produceres i dag i PSA regi i Frankrig og i England som en søstermodel til Peugeot Expert og Citroën Jumpy (samt med samproduktion af den identiske Toyota Proace.)
PSA har også rykket Opels Combo model fra Fiat/Tofas’ fabrik i Tyrkiet til deres fabrik i Spanien, hvor den nu bygges sammen med og i samme design som Peugeot Partner/Rifter og Citroën Berlingo (samt Toyota Proace City).
Alle biler i det brogede PSA-billede har dog fået deres eget DNA, hvad angår frontdesign og delvist interiør, så man kan se, hvad for et mærke, som det er.
Har fælles teknik
Men når nu Opel Movano så stadig bygges sammen med Renault Master (som også fås som Renault Master fra Renault Trucks) – og i øvrigt også sammen med modellen NV400 fra Renaults alliancepartner Nissan – så har Movano også fået samme tekniske opdatering som den nye Master.