Mercedes-Benz satser benhårdt på elbiler – og nu kommer den første Van med en rækkevidde på mere end 400 km – med tilnavnet EQV.

Det er egentlig en luksus-minivan – den nye EQV fra Mercedes-Benz. Men i Danmark er vi jo mestre i at ombygge personbiler til varebiler, så det er en smal sag at få fingre i den nye Van, når den kommer til Danmark. Hverken pris eller lancering herhjemme er på plads endnu.

Mercedes-Benz selv kalder eller EQV for verdenspremiere på første elektriske minivan i premium-segmentet – men det koster ikke mange tusindlapper at tage læderstolene på anden- og tredje række ud og komme sort folie på bagruderne.

Kun til varetransport

Prisen er med den ringe afgift på el-biler absurd (for at bruge et moderne udtryk) – hvis det ikke er for at benytte bilen til varetransport.
For hvidpladeudgaven koster nærmest det samme. Men fremtidens by-logistik tilhører varebiler, der ikke bruger fossilt brændstof.

Her på VOTY.dk fokuserer vi på erhvervs-transport – inklusive el-varebiler – og ikke, om det kan betale sig at købe én i forhold til hvide plader – og så sparer man jo momsen.

Mindre avanceret e-Vito

Mercedes-Benz importøren er samtidig i fuld gang med at starte salget af e-Vito varebilen op, som dog har en allerede kendt teknologi – og en langt kortere rækkevidde på maksimalt 200 km ved bykørsel.

Men den er selvfølgelig slet ikke så avanceret som EQV. Den tyske fabrik sætter åbenbart personbilskunder højest.

Men Daimler koncernen satser dog både på el-udgaver af store Actros-lastbiler som mindre elektriske Fuso lastbiler. Ud over eVito er eSprinter også på vej. Men endnu ikke med så avanceret system som EQV.

EQV teknisk set

Batterikapaciteten på den nye Mercedes-Benz EQV er på hele 90 kWh, som sikrer en rækkevidde på op til 405 kilometer – og med hurtiglader tager det mindre end en time at lade batteriet f.eks. fra 10 – til 80 pct.

Så sent som i marts blev den eldrevne konceptbil Concept EQV præsenteret i Geneve, men allerede nu er Mercedes-Benz EQV klar til at gå i produktion.

EQV er anden model i rækken fra Mercedes-Benz EQ, som lancerede den ligeledes 100 pct. elektriske EQC i sommer.
Mens EQC designmæssigt slægter SUV’en GLC på, trækker den nye EQV tråde til den rummelige og fleksible V-Klasse – og Vito., som den deler karossseri med. Begge biler bygges i spanske Vitoria nær Bilbao.

To længder til EQV

Standardversionen i EQV måler 5140 mm med 3200 mm mellem akslerne, men fås også i en version 5320 mm lang udgave med 3430 mm mellem akslerne.

EQV trækker på forhjulene, og motoren, som er monteret i bilens front, leverer 150 kW (201 hk) og et drejningsmoment på 362 Nm.

Det store batteri er gemt godt væk i bunden af bilen, hvilket bidrager til et lavt tyngdepunkt til gavn for køreegenskaberne. Med et gennemsnitligt forbrug på 27 kWh/100 km kører EQV som nævnt op til 405 kilometer på en opladning, mens tophastigheden er begrænset til 160 kilometer i timen.

Fire programmer af regenerering

Den lange rækkevidde sikres blandt andet ved, at bilen er i stand til at opsamle bremseenergien, når føreren slipper speederpedalen.

Og helt som det kendes fra EQC, kan føreren vælge fire niveauer af regenerering – lige fra motorvejsprogrammet, hvor bilen blot ruller, når speederen slippes, til by-programmet, hvor bilen bremser kraftigt, så snart føreren letter på speederen. Sidstnævnte gør det i praksis unødvendigt at benytte bremsepedalen i andet end nødstilfælde. I auto-tilstand vælger bilen selv niveauet baseret på data fra vejskilte, navigation og bilens egen radar og kameraer.

Passer til Wall-bokse

Ladestikket er placeret i kofangeren foran, og i lighed med EQC er der tale om et stik af typen CCS.
Dermed er EQV kompatibel med almindelige opladningsstandere og wall-bokse med Type 2-kontakter såvel som hurtigladere med CCS-kontakt til jævnstrøm.

Når der lades i almindelig ladestander eller wallbox, anvendes bilens indbyggede oplader på 11 kW, og her kan en fuld opladning klares på omkring 10 timer.

Med hurtigopladning fra eksempelvis IONTY-netværket kan EQV derimod lade med en effekt på op til 110 kW, hvilket gør det muligt at lade batteriet fra 10 – 80 pct. på under en time.

Automatisk betaling

Ved at koble bilen op på Mercedes ”Me” får føreren adgang til at købe opladning fra flere end 300.000 ladestationer i hele Europa inkl. IONITY-netværkets hurtigladere. Betalingen sker automatisk, når bilen kobles til laderen.

Som en del af standardudstyret er EQV udstyret med Mercedes-Benz’ eget intelligente og stemmestyrede infotainmentsystem MBUX – Mercedes-Benz User Experience.

Systemet holder blandt meget andet føreren opdateret med ladestatus, energiforbrug og estimeret rækkevidde.

Planlæg en rute

Navigationssystemet er desuden i stand til at planlægge en optimal rute, der tager højde for ladestationer undervejs, ligesom det er muligt at vælge den mest energibesparende rute.

Når bilen er tilsluttet ladestrøm, er det desuden muligt indstille den estimerede afgangstid, så kabinen på forhånd enten varmes op eller køles ned til en behagelig temperatur, inden turen starter.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk