Hyundai er med deres elektriske eKona først med en prisgunstig elbil med ekstra lang rækkevidde og med billigste udgave uden afgift.

Regeringen vil have benzin- og dieselbiler forbudt fra 2030 – med mindre der eksempelvis er tale om biler med plug-in hybrid teknik.

Mange tror ikke, det kan lade sig gøre i et land, hvor bilerne bliver meget gamle – på grund af vores afgifter kører de til de er 16 år og mange bliver endda noget ældre. I hvert fald skulle vi alle sammen i løbet af et par år skifte over til drivmidler som el, brint og hybrid.

God rækkevidde

Dertil kommer så, at meget få elbiler har en rækkevidde, som gør folk rolige bag rattet, når de skal på en længere tur. Det vil sige – indtil nu. For med de nyeste elbiler på markedet, ser det anderledes ud.

Biler som Tesla og senest Jaguar I-Pace er jo tilmed ganske kostbare – mens de mere tilgængelige elbiler på markedet kan nå 2-300 km rækkevidde, som er fint til bykørsel alene.

Nu kommer så den første lavpris elbil med lang rækkevidde – den koreansk byggede Hyundai Kona Electric, der har en rækkevidde på mellem 312- og 482 km alt efter batteristørrelse efter den nye og mere retvisende WLTP måle-metode. Bilen er faktisk i handelen herhjemme den 12. januar 2019.

Fra 270.000 kr.

Den mindst kraftige model med 100 kW/39 kWt batteri koster 270.000 kroner inklusive ladeboks fra Clever til garagen – og er helt uden afgift. Den lidt kraftigere model med 150 kW/64 kWt batteri er ramt af en mindre afgift og koster så 300.000 kroner.

Abonnement til strømmen er 599 kroner pr. måned (Clever.) Der er fem års garanti på bilen uden kilometer-begrænsning – og otte år på batteriet (eller 200.000 km.)

Det største minus er nok, at eKona ikke har en trailervægt, hvilket er meget typisk for el-personbiler. Det er bl.a. et problem for erhvervsvirksomheder. Til gengæld er taglasten på 80 kg.

El-varebiler fremover

Batterierne liger i tre eller fem moduler i en alu-box under bunden. Så det betyder, at der er gods plads til gods og bagage.

Bilens varerum er stort nok til at bilen kan godkendes som gulpladebil – men det opfattes af mange som tåbeligt, da hvidpladepris og pris papegøjeplader ligger tæt på hinanden. En virksomhed med grøn tankegang kan vælge gule plader – så slipper man for momsen.

Det med at elektriske gulpladebiler ikke har sin berettigelse, hænger jo ikke sammen med EU’s miljøpolitik og regeringen ditto – samt ønske om forureningsfri last-mile distribution.

Alle bygger el-varebiler

I udlandet er det ikke et spørgsmål om afgifter, men om kommende miljøregler. Så alle producenter har el,- brint- og hybrid varebiler i støbeskeen – som man kunne se på IAA transportmessen i Hannover for nylig. Her var der miljørigtige køretøjer med el-drift i alle størrelser.

Så kan man naturligvis sige, at det så kun vil være for de ægte varebiler på gule plader – men mange erhvervsfolk vil gerne køre ekstra komfortabelt – også i elbiler på gule plader.

Eller også skal vi have et helt andet afgiftssystem.

500 kg nyttelast

Tilbage til eKona – så er bilens nyttelast på knap 500 kg, så med to mand ombord, er der så ca. 300 kg at gøre godt med.

Voty.dk har prøvet den nye eKona over et par omgange – forud for kåringen til Årets Bil 2020, som fandt sted ved Silkeborg for nyligt – og igen forleden, da vi fik prøvet den i København.

Det mest imponerende ved elbiler er jo det gode drejningsmoment, som jo er optimalt allerede fra 0 km/t. Det betyder nærmest sportsvognsegenskaber, når man starter fra lyssignalet. Bilen er faktisk lynhurtig – og i den kraftigste udgave når man 100 km/t på 7,6 sekunder og har en topfart på 167 km/t.

Hold farten nede

Men man skal virkelig køre adstadigt – for sporty kørsel betyder højt forbrug. Man skal ligge sig sammen med lastbilerne i højre spor. Så når man langt. Bilen er ikke optimal til langturene sydpå – men fin til by- og regional trafik.

Og en smuttur på tværs af landet går også fint, hvis man kører pænt. I stedet for ”Sport” mode eller ”Comfort” mode kan man vælge ”Eco” mode og nå op på de lovede knap 500 km – men så kan man kun køre 90 km/t.

Man kan også vælge ”One-pedal-driving” og udnytte regeneration optimalt. Det sker ved at vælge imellem 0 og 4 via skiftepladerne bag rattet – og med 4 så behøver man nærmest ikke at bruge bremsepedalen.

Ladetid over ni timer

Ladetiden hjemme ved ladeboksen er sat til 9,35 timer – med hurtigladning nås 80 pct. på lige under en time. Man kan dog kun kviklade to gange på samme dag på en elbil – det skal man huske til langturen. Eller vente på Hyundais brintbil Nexo, der har rækkevidde som en dieselbil.

eKona er tillige spækket med udstyr – og vi skal især rose sikkerhedsudstyret, der omfatter bl.a. automatisk nødbremse med fodgænger-genkendelse, adaptiv fartpilot, blind vinkel assistent, bakkamera, træthedsregistrering og vognbaneassistent (linjevogter).

Vi skal også nævne klimaanlæg, p-sensorer for og bag, regnsensor, 17 alufælge med grønne 215/65 dæk, varme i rat og sæder – og varmepumpe, der sørger for et godt indeklima om vinteren.

Højt udstyrsniveau

I topmodellen Premium får man så også bl.a. 8 tommer touchscreen med navigation, forsæder med kølefunktion, head-up display, automatisk skiltegenkendelse, LED forlygter og DAB+ radio. Premium koster 60.000 kroner over Trend – og findes kun med det store batteri.

Hyundai fortalte ved præsentationen, at en Kona GDI benzin-model koster 54 øre at køre i pr. km, hvor eKona ligger på 34 øre. Det hænger bl.a. sammen med, at der er færre sliddele i elbilen. I forhold til den normale Kona er der tale om et kraftigere chassis for at kunne klare den større vægt. Hjulophæng og fjedre er fra den normale Kona – men er dog forstærkede.

En særlig ”Active Air Flap” i fronten sikrer bedre vindmodstand – og åbner kun, når el-teknikken har behov for køling.

Hyundai eKona 150 kW:
Motor: 150 kW – 64 kWt
Ydelse hk: 204 hk
Ydelse kW: 170
Moment: 395 Nm.
Topfart: 167 km/t.
Acc 0-100 km/t: 7,6 sek.
Ladetid: 9,35 timer
Hurtiglader 50/100 kW: 75/54 min.
Batteri: LG Litium-ion Polymer.
Vægt batteri: 400 kg.
Opvarmning: Varmepumpe.
Moduler: 5.
Virkningsgrad: 95 pct.
Gear: automatisk.
Bremser: 4 skiver. Esc., ABS.
Forbrug Wh/km: 143.
Rækkevidde: 482 km.
CO2 udslip ved bil: 0 g/km.
Totalvægt/Nyttelast: 2.100/485 kg.
Taglast: 80 kg.
Trailervægt: 0 kg.
Ejerafgift: 660 kr. Årligt.
Claver abonnement: 399-599 kr/md.
Pris: 339.935 kr (personbil)

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk