Den mest komplekse racerbil i Audis historie til dato bestod sin ilddåb ved Dakar Rally med glans.
Alle 3 Audi RS Q e-tron-biler gennemførte verdens hårdeste offroad-rally ved deres debut i Saudi-Arabien, og det blev ovenikøbet til fire etapesejre og i alt 14 podieplaceringer under etaperne.
Ved at indføre elektrisk mobilitet i løbet har Audi indvarslet en ny æra inden for offroad-rally. Det giver også Audi en fantastisk mulighed for at teste deres e-tron teknologi, som kommer både e-tron kunder og elbil kunder generelt hos Volkswagen Group til gode.
24.000 kilometer ialt
Audi udviklede RS Q e-tron til at stå klar på lidt over et år. I alt tilbagelagde de tre prototypebiler omkring 24.000 kilometer i ørkenen – næsten tre gange så mange som de 8.700 testkilometer, Audi tidligere har tilbagelagt.
“Audi har levet op til sin pionerrolle i Dakar Rally lige fra starten. Det alternative drivlinjekoncept i Audi RS Q e-tron har opfyldt alle forventninger med dens elektriske drivlinje, højspændingsbatteri og højeffektive energiomformer,” siger Oliver Hoffmann, Audis øverste ansvarlige for teknisk udvikling.
Vandt etape-sejre
Takket være den effektive elektriske drivlinje konkurrerede de tre racerbiler i den nye T1 Ultimate-klasse for lav-emissionskøretøjer. Audis prototyper har skrevet historie som de første repræsentanter for denne nye klasse – og tillige vundet etapesejre.
“Jeg har kørt mange prototyper i ørkenen, men Audi RS Q e-tron er simpelthen sensationel i klitterne. Den elektriske drivlinje med sit gode drejningsmoment passer perfekt til min kørestil.” siger fabrikskøreren Stéphane Peterhansel, køreren med en rekord på 14 Dakar-sejre.
Sat tilbage efter uheld
Franskmanden, der deltog sammen med sin landsmand Edouard Boulanger, vandt tiende etape med Audi RS Q e-tron. Det betyder, at han nu har vundet 82 Dakar-etaper i sin karriere.
En tidlig skade på bilen efterlod dog ingen chancer hos sidste års vindere for en god samlet placering denne gang. Den erfarne kører ramte en sten på anden etape, der ødelagde fælgen og forårsagede følgeskader på undervognen.
Efter reparationen fik han en tidsstraf for at overskride den maksimale etapetid, hvilket bragte Peterhansel bagerst i feltet. Han sluttede mere end 68 timer efter den vindende Toyota Hilux.
Verdensmesteren Sainz
Holdkammeraten Carlos Sainz og codriver Lucas Cruz skrev Dakar-historie på tredje etape, hvor de tog første etapesejr med en elbil. Otte dage senere klarede han sin anden etapesejr.
Sainz er to gange verdensmester i rally og har tre Dakar-sejre – men stod denne gang uden en chance i den samlede stilling på trods af de gode individuelle resultater.
Allerede på andendagen førte en unøjagtig roadbook til mange navigationsfejl i hele feltet. Carlos Sainz/Lucas Cruz tabte derfor mere end to timer – og sluttede på en tolvteplads.
Rallycross mester
Det tredje e-tron mandskab bestod af svenskerne Mattias Ekström og co-driver Emil Bergkvist. De blev samlet nummer ni som det bedste Audi-kører team i løbet.
De var kun med i Dakar Rally for anden gang, men Ekström er dobbelt DTM-mester og verdensmester i rallycross.
Team Audi Sport udførte forberedelsen og den succesfulde indsats i løbet i samarbejde med Q-Motorsport. Sven Quandts team har flere årtiers Dakar-erfaring.
“Vores kørerteams vandt fire etaper og opnåede i alt 14 podieplaceringer i løbet af etaperne. Dette overgår klart vores forventninger til den første Dakar-deltagelse og er et historisk resultat for Audi,” siger Julius Seebach, administrerende direktør for Audi Sport GmbH og ansvarlig for motorsport hos Audi.
Carlos Sainz’ historiske sejr med Audi RS Q e-tron allerede på tredjedagen er belønningen for dette hårde arbejde og understreger prototypens evne til at vinde.
Audi er dermed det første team, der opnår en etapesejr med et elektrisk drivlinje-koncept. Audi melder ikke ud om lademuligheder i ørkenen, men de har nok selv haft et par kompressorer med.
Satser på sejr i 2023
Efter denne præstation allerede i det første år, er samlet sejr ved næste Dakar klart Audis mål. Tilbage i Tyskland vil man gøre status, optimere bilen yderligere og stille op med den i flere løb.
En sjov detalje – en del af serviceopbakningen til de tre e-tron rallybiler foregik med flere af MAN’s prisbelønnede “New generation” off road lastbiler.