Renault Captur var nomineret til Årets Bil i Danmark 2021 – men var oppe imod flere elbiler, som jo er oppe i tiden – så det blev ikke til en sejr, men bilen er én af de bedste i sin klasse, hvis man ser på den prøvede 1,3-liter benzinudgave.

Den er meget praktisk indrettet – og som Van kan den også prale af en trailervægt på hele 1.500 kg, hvor en udgave af bilen i plug-in udgave kun må trække det halve.

1,3 TCe, som den hedder, har også større varerum, fordi de ikke skal være plads til batterier. Den er derfor praktisk for de mange, der bor i etagebyggeri eller som kører mange kilometer rundt om i landet – hvor man ikke skal være på udkik efter en ladestander.

4-cylindret motor

Til lige under 185.000 kroner eksklusiv moms i Van udgave får man ret meget bil for pengene – for man får også en meget velkørende bil, som har fint vejgreb og god fransk komfort, så man ikke mærker så meget til ujævnheder i vejbanen.

Heldigvis har Renault her holdt fast i en 4-cylindret motor, som har en rolig gangkultur. 140 hk yder maskinen, og det er måske ikke de vildeste præstationer, man får ud af den – med 198 km/t og 9,2 sekunder til 100 km/t er tilfredsstillende.

Dobbelt-koblings gearkasse

Man er hurtigt dus med bilen – ikke mindst takket været det velfungerende 7-trins dobbeltkoblings gearskift med skifteplader bag rattet.

Automatgearet går automatisk i P-funktion – også ved kortvarigt stop, men det kan være irriterende. Faktisk gik bilen også let i stå i den forbindelse.

Der er fodplade i bunden af bilen – til at hvile venstre fod, men overfladen er lidt for meget til den bløde side. F.eks. en fast alu-overflade ville være at foretrække.

Adaptiv fartpilot ikke standard

Til gengæld er der god støtte i de stofbeklædte sportssæder – de er dog ikke trinløs indstillelige (med rulle). Der er dog højdeindstilling – og varme.

Vi skal også nævne midterboks med låg, der fungerer som armlæn – og mens vi er ved udstyret, kan vi nævne læderrat, nøglefri betjening. usb- og 12 volts stik, elektrisk håndbremseflaskeholdere og koholdere samt LED kørelys.

Der er fartpilot/fartbegrænser – men adaptiv fartpilot er ikke standard. Der er dog automatidsk nødbremse med fodgængergenkendelse, linjevogter, regnsensor, bakkamera og 17 tommer alufælge.

7-tommer touchscreen

Varerummet er pænt stort med sine 1.275 liter – og læssehøjden målte vi til 77 cm. Bagklappen er dog ikke el-betjent.

Der er et stort handskerum, men det er ikke med lås. Bilen har  7-tommer touchscreen med fabriksmonteret navigation.Kabinen er velindrettet og bilen er let at betjene.

Men der er udtalt brug af hård plast på den øverste del af instrumentbrættet.

Fakta Renault Captur 140 EDC Intens:
Motor: 4 cyl. turbobenzin.
Slagvolumen: 1.333 ccm.
Ydelse: 140 hk.
Moment: 260 Nm v. 3.500 omdr.
Topfart: 196 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 9,2 sek.
Gear: aut. 7 trin dobbeltkobling (EDC).
Forbrugssnit: 16,9 km/l WLTP.
CO2 udslip: 133 g/km.
Bremser: Vemt. Skiver/tromler.
Affjedring: Uafhængig for/semi uafhængig bag.
Køreklar vægt: 1.267 kg.
Trailervægt: 1.500 kg.
Varerum: 1.275 kg.
Dæk: Goodyear Efficient Grip Performance 215/60 R 17.
Pris hvide plader: Ca. 243.000 kr.
Pris eksl. moms Van: 184.564 kr.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk