Tæt ved 500 milliarder kroner vil japanske Toyota investere i fremtidens elektrificerede biler og varebiler de næste otte år.

Senest i 2035 vil kun emissionsfrie Toyota-biler blive solgt i Vesteuropa, meddelte Toyota på et pressemøde forleden.

Og koncernen holder ikke igen med oplysninger. Øverste Toyota chef, Akio Toyota – barnebarn af stifteren – præsenterede forleden prototyper af l7 forskellige elbilsmodeller, der frem til 2025 skal rulle på verdens landeveje.

Alle typer af biler

Der var tale om alt lige fra kompakte elbiler, rummelige elektriske familiebiler, store batteridrevne SUV’er, små varebiler, pick up’er til et par fuldt elektriske sportsvogns-modeller.

Bilerne udgør knap halvdelen af de 30 elbiler, der vil blive markedsført i perioden fra til 2030.

Samlet skal nyhederne sikre et forventet årligt salg på 3,5 mio. elbiler på verdensplan i 2030. Planen skal også sikre koncernens mål om 100 procents reduktion af CO2.

Brint og hybrid følger med

Toyota vil øge sin investering i udviklingen af batteriteknologier og elbiler betydeligt i årene frem.

Den japanske mobilitetsgigants planer er så seriøse og omfattende, at man planlægger at investere hele 4.000 milliarder yen, svarende til 232 mia. kr., i perioden frem mod 2030.

Blanding af teknologier

Samtidig vil Toyota lægge et tilsvarende beløb i samme periode i udviklingen af andre elektrificerede teknologier som brint, plug-in hybrid og hybrid.

Toyota vil sende et budskab, der handler om, at den mest optimale reduktion af CO2 sker gennem en bred palette af forskellige teknologier – i høj grad batteridrevne elbiler, men også flere andre teknologier.

Flere fra bZ-serien

Kun én af de nye modeller, Toyota bZ4X, var blevet vist tidligere – og den bliver koncernens første dedikerede elbil, der er bygget som elbil helt fra grunden.

Den kompakte og elektriske SUV Toyota bZ4X er udviklet sammen med Subaru og fremstillet på Motomachi fabrikken i Japan.  Den når Europa næste år og markerer starten på en fuldt elektrisk model familie. En mellemstor og en stor SUV samt en lille crossover fuldender “bZ”-serien.

Intens batteriforskning

Toyota vil drage fordel af sin eksisterende erfaring med elektrificering. Men med stigende rækkevidde vil batterierne blive større, tungere og tilsvarende dyrere.

Derfor er det planen at forbedre køretøjernes samlede effektivitet og man sigter f.eks. mod et strømforbrug på kun 12,5 kWh pr. 100 kilometer for den lille crossover-model, er meldingen.

Toyota forsker intenst i batteriteknologi – og det gælder således produktion af bipolar nikkelmetalhydrid (NiMh) batterier, som bruger færre mineraler og er mere omkostningseffektive.
Men man arbejder fortsat med lithium-ion-batterier.

Kortere opladninigstider

Endelig arbejdes på indførelsen af såkaldte solid-state-batterier. De muliggjorde højere ydeevne, længere rækkevidde og kortere opladningstider.

Forudsætningen for at denne politik kan lykkes, er en udvidelse af en passende infrastruktur til opladning af elbiler og tankning af brintdrevne modeller.

CO2 neutral produktion

Udvidelsen og ombygningen af modelområdet skal ledsages af CO2-neutral produktion. Ved løbende at reducere energiforbruget og anvende innovative produktionsteknikker vil Toyotas globale produktionsanlæg være klimaneutrale i 2035.

Dette efterlader tilstrækkelig fleksibilitet til at kunne reagere på markeds-tendenser og pludselige udviklinger, er meldingen fra Toyota.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk