Årets Bil i Danmark 2023 havde som altid syv finalister – de seks var elektriske. Så man skal vænne sig til det – fremtiden er elektrisk.

Men hvor der før kun var 100-200 kilometer rækkevidde under dårlige kørselsforhold som vinter, motorvejskørsel og ændret vindmodstand f.eks. med en høj elektrisk kassevogn, så bliver batterierne større og rækkevidden øges – så bilerne bliver mere anvendelige.

Et godt eksempel er Mercedes-Benz, der efter en begyndelse med kort rækkevidde i bilerne nu øger den – så personbilerne kommer op over 500- og 600 km. For batteriteknologien forbedres.

419 km rækkevidde

Vi har prøvet den elektriske udgave af GLB med navnet EQB, der har helt præcist 419 km rækkevidde. Derfor er den meget populær som elektrisk taxi såvel som privat- og firmabil.

Men mens Van-prislisten har GLB på listen til priser fra 397.000 kroner plus moms – er EQB ikke med.

Det er så luksusudgaven af Vito i eludgave – EQV – til gengæld. Så det kan ikke være noget med principper.

Må ikke trække trailer

EQB har et lille minus – at den ikke må trække en trailer, hvor GLB trækker afsted med 2 tons på krogen. Elbil er svaret, men den lille EQA må godt – og ser med til konkurrenten BMW, må IX SUV modellen som elbil trækker 2,5 tons.

Som personbil koster EQB under en halv million kroner – men vi har udregnet en pris på 340.000 for 4×2 udgaven og på 365.000 kroner for den testede 4×4 model – selvfølgelig uden moms, for ellers giver det ikke mening.

Men en fin firmabil for chefen for et firma, der arbejder for offentlige myndigheder, der kræver grøn transport af deres underleverandører. Nå – men udviklingen går den vej.

Masser af sikkerhed

Tilbage til vores testtur af EQB. Den kører jo glimrende, er super hurtig og har flot kvalitet – og booker man lidt ekstraudstyr så som premiumpakke og førerassistentpakke får man også nærmest alle tænkelige sikkerhedssystemer.

Bilens AMG pakke sikrer ekstra sport. Der var forresten udstyr for 128.00 kroner på hvide plader. Inklusive panorama el vippe/skyde glastag.

Standard er et års IONITY abonnement og MBUX multimedie-system.

Ca. 1.800 liter varerum

Den er behagelig for fører og passagerer, sæderne yder super fin støtte – og de indstilles som altid på en stjernebil via sædesymboler på dørsiden.

Udsynet er godt – dog med en lidt bred C-stolpe, men her hjælper bird-view/around view monitoren.

Varerummet er ikke oplyst, men GLB må rumme ca. 1.800 liter med en læssehøjde på 720 mm. Men batterierne under gulvet tager lidt plads op, men læssehøjden er fortsat 720 mm.

To elmotorer

4×4 udgaven har to elmotorer – for og bag – og batteri på 66 kWh, 228 hk og 390 Nm. Man kan lade med tre faser AC hjemme på 11 kW – og det tager tre timer. Med DC på farten og 100 kW taler vi måske en time.

Da vi hentede bilen, var der kun opladet 50 pct. eller 202 km – men en opladning på 48,9 kWh fik rækkevidden op på 409 km. Der er rekuperationsbetjening via skifteplader bag rattet, men vi savnede ekstra rekuperationsmulighed under kørslen.

Bilens ure viste et forbrug på 17,6 kWh/100 km – og fra strømmen gik 85 pct. til kørsel, syv pct. til opvarmning og otte pct. til andet. Man kan vælge imellem sport-mode, eco-mode og comfort-mode.

Betjening via rattet

Bilen har to skærme med navigation, som er lette at overskue – men der er mange sider at bladre i.

Der er trykfølsomme knapper på rattet – til venstre for skærmen foran rattet og til højre for bilens 12 tommer touchscreen.

Udstyret er i top – bl.a. med læder/alkantarastole – elektriske med memory, tykt læderrat, bird-view kamera, kulfiber-indlæg i instrumentbræt og på døresider, midterboks med to usb-c-stik, trådløs mobiloplader, alupedaler, el-bagklap og head up display.

Faktaboks Mercedes-Benz EQB 350 4Matic:
Batteri: 66,5 kWh.
Elmotorer: for og bag
Elektrisk forbrug WLTP: 18,1-19,4 km/l.
Rækkevidde: 419 km.
Effekt: 292 hk.
Moment: 520 Nm.
Acceleration 0-100 km/t: 6,2 sek.
Topfart: 160 km/t.
AC ladning: 11 kW. 3 faser.
Ladetid wallbox: 6 timer.
DC ladning: 100 kW.
Køreklar vægt: 2.175 kg.
Akselafstand: 2.830 mm.
Længde: 4,7 m.
Læssehøjde: 720 mm.
Trailervægt: 0 kg.
Garanti fabrik: 2 år.
Dæk: Pirelli Centorato P7 – 235/55 R18.
Pris EQB Van 4Matic ekskl. moms fra: Ca. 365.000 kr.
Pris EQB Van 2WD fra: Ca. 340.000 kr.
Pris EQB fra hvide plader: 487.000 kr.
Pris testbil m. udstyr hvide plader: 614.600 kr.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk