Koreanske Hyundai har med den nye udgave af Tucson forstået både at løfte designet flere niveauer – men også den digitale udvikling.

Udvendigt er Tucson ikke til at kende igen med sit progressive og skarpe design med såkaldt parametriske lygter, der kun kan ses, når bilens kørelys er tændt. Ellers går de i et med kølergrill’en.

Også bagtil har bilen fået ekstra kant med et kraftigt lysbælte i bilens bredde, der gør den ganske avanceret at se på.

Sving-assistent

I kabinen er der skruet op for den digitale fremtid med 10,25 tommer touchscreen – i den testede topmodel – her styres navigation, klimaanlæg og infotainment. Ellers er der klimaanlæg og brede luftdyser i begge sider af instrumentbrættet.

Her er der kameraløsning, som hjælper ved sving – hvor et billede ned ad siden kommer til syne i f.eks. højre del af instrumenterne. Virkelig en stor forbedring af sikkerheden.

Vi har prøvet 1,6-liters dieseludgaven med 48 V mild-hybrid teknik, som sikrer en smidigere acceleration – her til 100 på 11,8 sekunder og en topfart på 180 km/t. Ikke imponerende – men rigeligt. Det sikrer også en rimelig økonomi på 17,9 km/l i gennemsnit.

1.600 kg. trailervægt

Bilen kører meget komfortabelt, og man opnår en god kørestilling – bl.a. takket været fodpladen i bilens bund. Der er 7-trins dobbeltkoblings-gearkasse med skifteplader bag rattet.

Hyundai har gennem de tidligere tre Tucson generationer haft succes med salget af gulpladeudgaver – og især testbilen med dieselteknik må forventes at opnå en del interesse – også fordi varerummet med sine 1.800 liter er brugtbart.

Læg dertil en trailervægt på 1.600 kg. Læssehøjden er 77 cm – der er ikke indvendig læssekant. Nævnes skal alu-tagrælinger. Der er opbevaring under varerumsgulvet – men vi savnede dog handskerumslås.

Masser af udstyr

Dieselmodellen koster fra 256.000 kroner plus moms, hvortil kommer et par udstyrspakker til cirka 30.000 kroner med bl.a. panorama skyde/vippe-glastag, BLIS blindvinkel assistent, bird view kamera, el-bagklap, LED belysning i kabinen og et audio anlæg.

Vores Advanced udstyret udgave har ud over den store skærm med navigation også p-sensorer og alu-like bundplader for og bag samt 17 tommer alufælge.

Adaptiv fartpilot

Der er sikkerhedsudstyr som LED lygter, LED kørelys, regnsensor, adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse med fodgænger- og cyklist genkendelse, bakkamera, skiltegenkendelse og linjevogter. Dertil down-hill assistent.

Dertil elektronisk håndbremse, læderrat, varme i rat og sæder samt to usb-stik, DAB+ radio, 3-zone klimaanlæg samt midterbox/armlæn mellem sæderne.

Plug-in udgave interessant

Nyeste udgave er en plug-in hybrid, som nok vil være mest interessant for mange kunder – fordi der er tilskud fra staten. Det kræver dog en ladestander i firmaet og/eller i privaten.

Trailervægten er 1.650 kg.

Dieseludgaven er meget smidig at køre i. Den er dog 46.000 kr. dyrere end benzinudgaven eksklusive moms.

Tekniske data Hyundai Tucson 1,6 CRDI 48V Van:
Motor: 4 cyl. turbodiesel – 16V.
Elmotor: 48V mild hybrid.
Ydelse: 136 hk v. 4.000 omdr.
Moment: 320 Nm v. 2.000 omdr.
Topfart: 180 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11,8 sek.
Gennemsnitsforbrug: 17,9 km/l (WLTP).
CO2 udslip: 146 g/km.
Gearkasse: 7 trins dobbeltkobling.
Varerum: ca. 1.800 liter.
Læssehøjde: 770 mm.
Varerum: 1.500 x 1.300 x 820 mm:
Mellem hjulkasser: 1.040 mm.
Mål åbning bagdør: 915 x 1.060 mm.
Mål åbning sidedøre: 270 x 730 mm.
Køreklar vægt/nyttelast: 1.682/463 kg.
Trailervægt: 1.650 kg.
Affjedr.: Uafhængig for og bag.
Bremser: vent. skiver for/skiver bag. ABS, esc.
Dæk testbil: Michelin Primacy 4 – 215/65 R17.
Fabriksgaranti: 5 år.
Hvidpladepris testbil: 340.000 kr.
Van i benzinudgave: Ca. 210.000 kr. plus moms.
Pris diesel ekskl. moms: 256.023 kr.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk