Siden Nissan introducerede verdens første crossover bilmodel – Qashqai – på biludstillingen i Genéve i 2006, er salget kun gået én vej – opad.

Da anden generation dukkede op i 2013 var der nervøsitet hos Nissan – om nyskabelsen ville falde i god jord hos kunderne, men salget gik over al forventning.

Halvvejs i de forskellige generationers livsforløb har der været opdateringer – men nu er den ægte tredje generation model på vej.

Typisk Qashqai

VOTY.dk var med i Sverige for at prøve nyheden, som er helt ny og med et stort kvalitetsløft – men fortsat typisk Qashqai.

Vi kan bl.a. nævne bedre isolering og bedre kvalitet lød plast på instrumentbrættet. Topudgaver har nappalæder på sæderne.

Men med større akselafstand er der blevet bedre plads inden døre – bl.a. med en varerum på Van-udgaven på cirka 1.500 liter – bl.a. takket været en ny CMF-C platform.

Slut med diesel

Men Qashqai fås ikke længere med den i erhvervslivet så populære dieselmotor, som har betydet en trailervægt på op mod to tons.

Nu er den maksimalt på 1.800 kg – med den største 158 hk motor. Den nuværende benzinudgave af Qashqai trækker dog kun 1.500 kg. Og bilen er både bredere og længere. Så der er mere plads til godset.

Den 158 hk udgave fås også med firehjulstræk – sammen med uafhængigt multilink hjulophæng bag – og har standard Xtronic automatgear. Også en god løsning med 4×4, hvis man kører med trailer.

Mild hybrid

Den nye Xtronic automatgearkasse afløser dobbeltkoblings-gearkassen. Den nye gearkasse drives via dobbelt oliepumpesystemmed en elektrisk og en mekanisk oliepumpe – det giver hurtigere skift og en bedre økonomi. Her spiller 60 kg lavere egenvægt dog også ind.

Alle modeller har en 1,3 liters turbobenzin-maskine med 48V-mild hybrid teknik fra Renault-Nissan alliancen på 140 eller 158 hk. I 2022 kommer e-Power udgaven med 190 hk.

Som gulpladebil har den britisk byggede bil nydt stor succes herhjemme, og man må forvente et fortsat godt salg som Van – om end det ikke er så stort som de første udgaver som diesel.
I 2019 blev der solgt 172 Qashqai Van – 119 enheder i 2020.

Blødere afsæt

Hybridteknikken hjælper til et blødere og hurtigere afsæt. Der er tale om en elmotor og et 12 volts litium-ion batteri. Sammen med et skarpt styretøj og en fast affjedring er bilen ganske sjov på en snoet landevej.

Vi prøvede også udgaven med manuel 6 trins gearkasse, som er ganske letgående. Den trækker fra 1.500 omdrejninger – fra 50 km/t i fjerde gear, 60 km/t i femte gear og 70 km/t i sjette gear. Der er en kraftig speeder-respons i sport mode – men der kan også vælges eco og standard mode.

Merprisen for automatgearet er cirka 30.000 kroner (på hvide plader) – knap det halve på gule plader.

Topmodel først om et år

For Nissan er hele filosofien med den nye motor- og gearkasse-teknologi er samtidig med bedre brændstoføkonomi lavere CO2 udslip, som er et kæmpe konkurrence-parameter.

Senere – efter seks måneder – kommer bilen i en forhjulstrukket e-power udgave som 1,5-liter benzinmotor fra Nissans top-brand Infinity – med en form for rækkevidde-forlænger, hvor benzinmotoren lader batterierne, som sikrer strøm til elmotoren, som driver hjulene – med en ydelse på ialt 190 hk.

Her indgår et 1,5 kWh batteri til forbedring af acceleration og start/stop funktion, som man opnår et konstant drejningsmoment/trækkraft.

Mere strømlinet

Designet er lagt op ad forgængeren – men med smallere lygter (LED) og længere signatur-kørelys.
Dertil mere strømlinet karosseri og helt nyt hækdesign. Dørene åbner nu 90 grader og letter adgangen.

Kabinen i den nye Nissan Qashqai er helt nydesignet og er stadig meget førervenlig med mange kontakter placeret i rattet i stedet for via bilens touchscreen.

En ny 12,3 tommer komplet elektronisk TFT-multi-informations-skærm foran chaufføren kan konfigureres til at vise navigation, underholdning, trafik- eller bilinformationer, og det hele styres via en ny berøringsfølsom drejekontakt på rattet.

Adaptiv fartpilot

Udstyret er omfattende – og vælger man topmodellen Tekna Plus får man bl.a. adaptiv fartpilot og nødbremse med cyklist og fodgængergenkendelse.

Vi skal også nævne bilens head up display, som er meget tydeligt at arbejde med – samt LED lygter for og bag. Dertil linjevogter, glastag, around view system, elbagklap og elsæder. Topmodellen har 20 tommer alufælge.

Der kan også vælges imellem særlige pakkeløsninger – og digitalt kan nævnes opdateringer over skyen (Over The Air), en app løsning med fjernbetjening.

20 pct. jobbil

I kørte i henholdsvis Tekna og Tekna Plus modeller, som direktør Kim Helsted fra Nissan Danmark anser som de versioner, som erhvervslivet vi vælge. Det gælder også for Van udgaver. 80 pct. af salget er dog til private, som også vælger de billigere udgaver. Men 80 pct. vil vælge automatgear.

Bilen kommer hertil efter sommeren til hvidpladepriser på 275.000- til 354.000 kroner (Tekna Plus). Der bliver også en Premier Edition på et niveau over N-Connected udgaven.

Gulpladepriser er ikke meldt ud – men forvent priser eksklusiv moms på 150.000 kroner.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk