Elbiler er langsomt ved at erobre markedsandele fra benzin og dieselbiler – men ingen siger jo, at det skal være kedeligt at køre i elbil.

Volkswagen har efter en lidt udfordrende start med ID.3-teknikken nu styr på strømmen – og især ID.4 har taget kegler med sit vellykkede design.

Skal det være mere elegant, kan man vælge coupéudgaven ID.5 – med helt samme teknik – og begrænset merpris. Med faldende taglinje og stor spoiler – det stjæler dog lidt (14 liter) af varerummets størrelse.

Naturlig udvikling

Som led i udviklingen, hvor vi mere og mere skal køre elektrisk, så vælger mange virksomheder med en grøn politik de elektriske biler på gule plader f.eks. som servicebiler – selv om det kun er momsen, som man sparer i forhold til hvidpladeprisen.

Faktisk var ID.4 Van en bestseller i fjor – mest solgte rene elbil som van med 227 enheder – og har overtaget en del fra benzinudgaver af f.eks. Golf- og Touran som Van. ID.5 Van kom senere på markedet og nåede syv Van modeller.

I 2023 har ID.4- og ID.5 Van fået en pæn start med samlet 21 enheder i januar – men er bl.a. overhalet af den nye og spændende ID.Buzz Cargo med 47 enheder som nu er bedst sælgende rene el-varebil (findes kun som el).

1.200 kg. på krogen

Vi tror dog fortsat på flere ombyggede el-personbiler til gule plader – i den grønne sags tjeneste, og fordi f.eks. en serviceinspektør ikke skal gå ned i komfort, fordi det skal være elektrisk.

Som erhvervsbil er det også interessant, at ID.5  må køre med 1.200 kg. på krogen. Læssehøjden målte vi til 750 mm (30 mm indvendigt).

Der er ca. 1.600 liter varerum – og der er også et rum under gulvet (evt. til kabler) – men der var ikke elektrisk bagklap på testbilen. Vi kan også nævne midterboks med jalousi-lukke – men der er ikke handskerumslås.

Rækkevidde WLTP 532 km

Vi har prøvet en ID.5 som den kraftigste baghjulstrukne model Pro Performance med 204 hk og 310 Nm – og med 77 kWh batteripakke. Og så er der varmepumpe til f.eks. kabinevarme, så man sparer lidt på batteriet.

Bilen har en rækkevidde (WLTP) på 532 km – om vinteren lidt mindre, for da vi hentede bilen helt opladet (96 pct.) kort efter nytår, blev vi af systemet kun lovet en rækkevidde på 320 km.

Senere blev der indikeret 35 pct. strøm tilbage fra instrumenterne – svarende til 144 km.

Fra 331.000 kr.

Testbilen har en pris på 355.355 kroner plus moms. Vælger man 174 hk udgave, kan man begynde med 330.882 kroner plus moms.

ID.5 lader med 11 kW vekselstrøm på syv en halv time og med 135 kW jævnstrøm og hurtiglader på 29 minutter. Forbrug opgives til 16,5 kWh/100 km.

Bilen har B-funktion med rekuperation – så der samles strøm op ved opbremsning. Når man skulle af sted, var der dog lidt tøven ved skift fra bakgear (R) til kørsel (D). Det sker ved at dreje på en stilk på ratstammen.

Meget letkørt

ID.5 er ingen racer – for den er med sine 2,1 tons ingen letvægter. Men den er pænt hurtig og meget letkørt med en lille vendediameter.

Bilen er udstyret med en 1-trins automat-gearkasse. Bilen kører normalt med 19 tommer fælge. Testbilen havde 21 tommer, men komforten på vejen var dog ganske god. Man bliver ikke generet meget af huller i vejen

Masser af udstyr

Man får også varme i rat og sæder – og sæderne betjenes elektrisk, ligesom der er højdejustering og indstillelig lændestøtte (med luft). Dertil alcantara-betræk med læderkanter plus armlæn.

Der er stort glastag, elklapbare sidespejle, LED for- og baglygter, Head Up display i forruden med skiltegenkendelse og hastighed samt DAB+ radio, 2-zone klimaanlæg, nøglefri start og 12 tommer touch-screen med navigation.

Sikkerhedsmæssigt skal vi nævne adaptiv fartpilot, nødbremse med cyklist/fodgænger-genkendelse, bakkamera, blindvinkel-assistent, regnsensor, parkeringssensor og linjevogter.

Tekniske data Volkswagen ID.5:
Motor: El-motor.
Ydelse: 204 hk.
Moment: 310 Nm.
Batteripakke: 77 kWh.
Elektrisk forbrug: 164 Wh/km
Gennemsnit: 16,5 kWh/100 km
Lademulighed AC/DC: 11kW/135 km.
Ladetid AC/DC: 7,5 t/29 min.
Rækkevidde WLTP: 532 km.
Lovet rækkevidde testbil: 320 km.
Topfart: 160 km/t.
Acceleration 0-100 km/t: 8,5 sek.
Træk: Baghjulstræk.
Affjedring: Uafhængig for og bag.
Gear: 1- trins automatic.
Dæk testbil: Continental Winter Contact 255/40 R21.
Læssehøjde ud/indvendigt: 750/30 mm.
Varerum: 1.561 liter.
Trailervægt: 1.200 kg.
Køreklar vægt: 2.117 kg.
Nyttelast: 533 kg.
Bremser: Vent. skiver for/tromler bag.
Garanti fabrik: 2 år.
Garanti batteri: 8 år.
Pris ID.5 Van fra: 330.882 kr. ekskl. moms.
Pris ID.5 Pro Performance på hvide plader fra: Ca. 430.000 kr.
Pris ID.5 Pro Performance testbil: 355.355 kr. ekskl. moms.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk