Iveco Daily har fået en flot start på 2023, og er i årets første måned solgt i dobbelt så mange enheder som i januar 2022, og er p.t. den bedst sælgende varebil i Danmark, hvis man ser på varebiler på præcis 3,5 tons – og ligeledes varebiler over 3,5 tons.

Iveco Daily opnåede 25,2 pct. af markedet i 3,5 tons klassen – hvor markedet faldt med 16,1 pct. (fra 497- til 417 enheder). Iveco havde i januar med Daily en stigning på 98,1 pct. i forhold til 2022 – for 3,5 tons biler.

”Vi er meget glade for at være nummer et på markedet for tunge varebiler – og vi kan også se tilbage på et 2022 med en masse solgte biler,” siger Jeppe Heidemann, der er ”Sales Manager Daily” hos Iveco Danmark.

Nummer to samlet

Ifølge DBI – De Danske Bilimportører – er det dog Ford Transit Custom, der er mest indregistrerede varebil op til 3,5 tons i januar med 145 enheder, hvor Iveco står til 105 solgte enheder i samme måned. Men det er inklusive de lettere varebiler.

Iveco sælger kun tunge varebiler fra 3,5- til 7,2 tons. Det vil sige også Daily som let lastbil. Førstepladsen i januar gælder faktisk også for Daily over 3,5 tons. De 105 enheder er dog Daily på ”spot-on” 3,5 tons.

Hurtig levering

Iveco Danmark har i 2022 haft succes med at skabe stabilitet omkring antallet af solgte biler og lagerbiler – og det høster de nu frugterne af.

”En af de største fordele ved at handle med os er, at vi leverer inden for en overskuelig fremtid. Det står i kontrast til mange andre i branchen, der lige nu oplever lange leveringstider eller mangelfulde leverancer,” siger Jeppe Heidemann.

Lastbils-styrke

Han fremhæver Daily, der er konstrueret ud fra firmaets brede erfaring fra lastbils-branchen. Det gør den stærke varebil unik på markedet.

Andre varebiler har oftest ikke motorer med så stor slagvolumen eller drejningsmoment, og ved dem er teknologien oftest hentet fra et personbilsprogram.

”Det siger jo sig selv, at en motor, som er udviklet til en personbil, kommer på overarbejde i eksempelvis en læsset kassevogn med en trailer og måske en gravemaskine spændt efter,” siger Jeppe Heidemann.

Bred kundeskare

Hos Iveco Danmark er de optimistiske omkring, hvad resten af 2023 byder på for dem.

”I 2022 har vi fået flere aftaler i hus med store kunder, og den udvikling – forventer vi – fortsætter i 2023. Vi har fortsat en bred kundeskare, og det er vigtigt for at mindske sårbarheden, men også fordi det understreger styrken ved brandet,” siger Jeppe Heidemann.

Også mange kassevogne

Tidligere solgte Iveco Danmark mest chassis-vogne og frem for alt Box & Lift-modeller. Men nu ser Jeppe Heidemann, at kunderne også køber mange kassevogne.

”Det ser vi som et bevis på, at vi har en meget stærk portefølje, uanset hvilken transportvogn kunderne ønsker,” siger Jeppe Heidemann.

Store forventninger til eDaily

Jeppe Heidemann har store forventninger til resten af året – bl.a. med introduktionen af Ivecos elektriske varevogn eDaily.

”Den kommer forhåbentligt til at bære frugt og sikre os et resultat, der er lige så godt som sidste år. Angående e-Daily – så har vi de første biler herhjemme midt i andet kvartal, og vi forventer at kunne levere til kunden i slutningen året,” siger Jeppe Heidemann.

Han understreger, at eDaily er unik på markedet, fordi varebilen som den eneste går op til 7.200 tons.

Konkurrenterne

3,5-tons klassen havde på en andenplads Mercedes-Benz med 99 enheder med et fald på 32,2 pct.  – efterfulgt af Volkswagen med 60 enheder og et fald på  7,7 pct. , Renault med 49 enheder og en stigning på 122,7 pct. – og Ford med 30 enheder og et fald på 69 pct.

Højdespringer var dog Nissan på en sjetteplads med en stigning på 226,7 pct. og 22 enheder. Helt overraskende blev der ikke solgt én eneste 3,5 tons Fiat Ducato i januar i år – mod 22 i samme måned i fjor.

Alle tal er fra bilstatistik.dk (De Danske Bilimportører.)

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk