Notice: Function add_theme_support( 'html5' ) was called incorrectly. Du skal sende en række af typer. Se venligst Fejlfinding i WordPress for mere information. (denne meddelelse blev tilføjet i version 3.6.1). in /var/www/www.varebilogtransport.dk/www/wp-includes/functions.php on line 5831
Elektrisk Transit klar i foråret

(KOCAELI, Tyrkiet)

Ford kan allerede næste forår præsentere den elektriske Transit herhjemme – den første elektriske varebil fra Ford i en længere årrække.

Ford havde tidligere udviklet en elektrisk udgave af den første Connect-model – bl.a. sammen med det amerikansk-canadiske firma Azure, men bilen blev kun produceret i 500 enheder, inden produktionen stoppede i begyndelsen af 2012.

I vores del af verden kom der 20 til det norske postvæsen i 2011 – og 14 blev testet i Storbritannien, hvor VOTY.dk kortvarigt prøvede den under et besøg hos Ford of Europe i britiske Dunton.

Plug-in-hybrid Transit

Senere er det plug-in udgaven af Transit Custom, Custom Hybrids, som er blevet lanceret som Fords nyeste, elektrificerede Transit.

Den blev valgt som Van of the Year for 2020. Ford har senest haft succes med deres elektriske Mustang Mach-E, der herhjemme fås som Van.

450.000 last- og varebiler om året

Fords to tons E Transit, er nyeste elvarebil fra Ford, som bygges i Kocaeli i Tyrkiet – sammen med Transit Custom.

Ford Otosan er et joint venture mellem Ford og den tyrkiske Koc-familie. Der er en årlig produktionskapacitet på mere end 450.000 køretøjer. Transit- og transit custom er bygget i antal på 330.000 om året.

Derudover bygges p.t. Fords Transit Courier (med 110.000 enheder) samt Ford F-Max lastbilen (med 16.400 enheder).

Sit eget samlebånd

E Transit har sit eget samlebånd på fabrikken, og Ford står selv for at producere batteripakkerne – baseret på batterienheder fra koreanske LG.

Hele batterisektionen har otte stationer, hvorefter den komplette pakke monteres under en E-Transit platform.

E-Transit fås i 25 versioner – bl.a. kassevogn og chassis – fra 3,5 til 4,25 tons. Den ligner alle andre 2-tons Transit varebiler, men der er i eludgaven blå linjer i kølergrill’en. Under Ford-logoet gemmer sig ladestikket – både til jævnstrøms- og vekselstrøms-opladning.

12 tommer touchscreen

I kabinen har Ford valgt en stor 12 tommer skærm – samme størrelse som Ford Mustang Mach-E. Skærmen er udstyret med Fords infosystemet SYNC4.

Bilen er forbundet via internettet via en ny software, så man løbende kan hente informationer om trafikken og vejret – eller have forbindelse med sin kørselsleder.

Rækkevidden er 317 km (WLTP) og bilen har en 67 kWh batteripakke. Elmotoren fås i to kapaciteter: 135kW (184 hk) eller 198kW (269 hk) og har et maksimalt drejningsmoment på 430 Nm.

Letkørt og hurtig

Elmotoren er også placeret på den nydesignede bagaksel, og E-Transit har også baghjulstræk. Under frontklappen er der ikke elmotor, men kun diverse understøttende mekanik.

Den internationale Van of the Year jury har for nylig besøgt fabrikken i Tyrkiet – og meldingen er en varebil, som er letkørt og hurtig.

Baghjulsophænget er blevet ændret for at give plads til elmotoren, og affjedringen er blevet uafhængig.

6-trins automatgearkasse

I instrumentbrættet er der en drejeknap til at betjene den seks-trins automatgearkasse – et særsyn i elvarebiler, som oftest har 1-trins automatgear.

Der kan trykkes på L-knappen midt på drejeknappen for at aktivere rekuperation. Derfor kan man med fordel køre bilen speederen alene.

Bilen samler dog også strøm op ved at træde på bremsepedalen – hvor energien sendes tilbage til batterierne, som er skjult under chassiset.

1.616 kg. nyttelast

Batteripakken vejer 600 kg. Men samtidig skal man huske, at dieselmotoren er væk – så drivlinen vejer 400 kg. Ekstra. Lasteevnen er opgivet til 1.616 kg. Mod to tons for en diesel-varebil. Alle tal er fabriksoplysninger.

Nyt er en energikilde i varerummet kaldet ProPower Onboard, som er en elektrisk enhed på 2,3 kW, der giver strøm til f.eks. værktøj, lamper og laptops. Man kan også oplade værktøj under kørslen.

Bilen kan oplades med både vekselstrøm og jævnstrøm. E-Transit kan oplade fra femten til firs procent på 34 minutter med en 115 kW DC hurtigoplader. Det tager ca. 7,2 timer at oplade batteriet fuldt ud med en normal 3-faset wallbox via den 11 kW-indbyggede oplader.

Fabriks-priser klar

Fabrikspriserne på den nye E-Transit er allerede frigivet – men de danske priser er ikke meldt ud.

Van 350 L2 Ambiente fås fra 49.050 euro. L2 Trend varevognen fås fra 51.100 euro. Priserne på chassis førerhuset begynder ved 48.675 euro for L3 Ambiente og 50.350 euro for L3 Trend.

Alle versioner er udstyret med den 135 kW stærke elmotor som standard. De ekstra omkostninger ved versionen med 198 kW er fra fabrikken 2.150 euro. Priserne på de andre versioner og ekstraudstyr vil blive frigivet senere.