En ny elektrisk Ford Transit danner basis for en specialdesignet såkaldt trossebil til Aarhus Havn.

Bilen har torsdag og fredag i sidste uge været udstillet på eComExpo i Bella Center i København.

Bilen kan som andre trossebiler hjælpe med at fortøje skibe, der lægger til i havnen – med denne skal sikre, at havnen kan blive CO2-neutral i 2030.

To elmotorer

Aarhus havn ønsker at udskifte deres vognpark fra fossilt brændstof til el – men ikke alle skift er lige let, fortæller COO i Aarhus Havn Anne Zachariassen til lokalavisen ”Din Avis Aarhus.”

Trossebilen bygger på E Transit, som er blevet specialopbygget i samarbejde med Ford og virksomheden Knebel Drilling.

Bilen har to elmotorer – én til bilen og én til at drive trossespillet.

Skifter alle køretøjer til el

Fæstningen af skibenes trosser til kajkanten sker ved at skibets besætning kaster en line ned bilens chauffør, som lægger den om tromlen på ladet.

Linen er hæftet til selve skibets trosse, hvorefter trossespillet kan trække selve trossen ind til kajen.

Trossen sættes efterfølgende som altid fast til en pullert på havnekanten.

3.300 trosseføringer om året

Det nye, elektriske spil kan ifølge Aarhus Havn trække ca. 800 kilo. Havnen har omkring 3.300 trosseføringer om året.

Aarhus Havn forsøger at skifte alle varevogne og personbiler til el – men altså også specialkøretøjerne, som trossebilen er et godt eksempel på.

Håber på flere el-køretøjer

Man håber i havnen, at flere af deres specialkøretøjer efterhånden kan skifte til el eller andre grønne drivmidler.

Den nye E Transit trossebil virker ligesom havnens tidligere dieseldrevne trossebiler.

Derfor kræves der hverken kurser eller introduktioner for havnens medarbejdere, skriver lokalavisen.
Havnen har længe kikket på muligheder for at gå over til el – og har kikket på flere muligheder – og her var Ford E-Transit godt egnet.

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk