(JÖNKÖPING)

Der var langt imellem nyhederne på Elmia, når det gælder varebiler – men nu fylder du heller ikke så meget som lastbiler med store trailere. Der var faktisk nyheder, der aldrig har været udstillet før.

Mest spændende i den forbindelse var nok den nye VW Amarok V6 med motorer op til 224 hk og 550 Nm, der giver vilde præstationer, men samtidig fine off-road egenskaber. Bilen er samtidig helt lydløs og har samtidig fået det meget præcise Servotronic styretøj.

Bilen er herhjemme i oktober måned – efter den nu tyske premiere på IAA i Hannover. Hed Highline udstyr skal top-motoriseringen koster 334.000 kroner plus moms. En særlig Aventura-model, der er placeret over Highline, kendes man ikke prisen på. I hvert fald bliver det over 20.000 kr. ekstra.

Crafter først på IAA
På Elmia messen viste VW så også den nye Euro 6 Transporter og den nye Caddy. Derimod bliver det først på IAA, at vi kommer til at se den nye VW Crafter og dens søstermodel, MAN TGE.

Ved siden af VW lå så Mercedes-Benz med deres varebils-serie, der talte både de nye Euro 6 Vito og Euro 6 Sprinter – men også den opdaterede Citan, der kan fås med automatgear.

Mercedes er stærke med deres erhvervs-varebiler i Sverige – og men venter med spænding på den kommende Mercedes-Benz pick-up, som bygges til Mercedes af Nissan. På IAA kommer der måske den første prototype – og man taler også om store ændringer på Sprinter.

Skilte med NV 300
Nissan var selv på messen i Sverige – og brugte mest tid på deres Pick-up of the Year 2016, Nissan Navara, der nu er klar med Euro 6 motorer. Der var også meget fokus på Nissans el-varebil e-NV 200. Salget af elbiler er stigende i Sverige – sammen med Plug-In hybridbiler.

Så man på skiltene, der omkransede standen, var det dog den kommende NV 300 kassevogn, som man forsøgte at reklamere for. Men den er også først med på IAA messen. NV 300 er søstermodel til Renault Trafic, Opel Vivaro og Fiat Talento.

Så nå man ikke kunne røre med en NV 300, så kunne man i hvert fald røre ved den nye Talento, som var en af stjernerne hos Fiat Professional. En bil, som forhandlerne venter sig meget af – fordi den er større end forgængeren Scudo, og dermed bedre kan konkurrere med de stærke varebiler i 1-tons klassen.

Fullback med fem års garanti
Med fem års garanti slog Fiat også på tromme for den nye Fullback pick-up. Pick-up markedet er skattemæssigt begunstiget i Sverige, så der sælges mange Van’s. På standen sås også den facelifte Fiorino minivan og den opdaterede Doblò.

Hvad er fyldte rigtigt meget var Iveco Daily – både på Ivecos egen stand og hos opbyggere. Daily er jo mere en minilastbil end en varebil med sin chassisramme, så der var rigtig mange både biler med alukasser og med ladopbygninger – og er par rednings-køretøjer var rigtig flotte.

Mens vi taler om opbygninger, så viste Falck på sin stand en opbygget Isuzu D-Max med grill-bil, der med sin styrke kan trække afsted med personbiler. Med sit firehjulstræk og kraftige maskine er D-Max fin til at komme ind i gårde, i P-kældre og andre besværlige steder.

Spændende kølebil
Ford havde et par biler med gennem en lokal forhandler – men det var mere de amerikanske halvanden tons pick-up biler, der var fokus på end på Transit. Sådan en amerikaner pick-up har sit show-truck over sig.

Hos Thermo King fandt vi også en spænende bil – en elektrisk Nissan e-NV 200 med en mini Thermo-King Cold-Cube kølekasse, som kørte med fire batterier og sit eget elsystem – og som ikke afladede bilen. Bilen er tænkt til by-distribution.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk