Som den første ”virksomhed” i verden er Frederiksberg Kommune begyndt at anvende el-varebiler som mobile energikilder – kaldet V2G, Vehicle to Grid – en ”bil til elnet” teknologi.

I første omgang drejer det sig om 10 Nissan e-NV 200 an vil slev benytte det i varebiler med tilhørende ladestandere, som er opsat ved Frederiksberg Forsyning.

Der er et kæmpe potentiale i V2G, som kan sikre bedre udnyttelse af energien over hele jorden – men det er der lange perspektiver til. Nissan vil selv benytte V2G i deres afdelinger i England og i forbindelse med selskabets europæiske hovedkvarter i Paris.

El-varebiler med bedst logistik
I første omgang er der tale om el-varebiler, fordi de logistisk fungerer samlet. De kører mest om dagen og er koblet til nettet om natten.

Man håber hos Nissan, at mange virksomheder vil koble deres elbiler til lignende V2G systemer – og her kan det både være personbilen Leaf og varebiler e-NV 200.

Søren Krøigaard, der er adm. direktør i Frederiksberg Forsyning fortæller, at man har haft de ti biler siden juni – og i indkørselsfasen har der været stor tilfredshed med V2G-systemet.

Nye tider
Tidligere havde man på elværkerne store tromlelignende maskiner, som sikrede de vigtige 50 Hz system-frekvens – men med bl.a. vindmøller og solceller er der store udsving – og her kan elbilerne hjælpe, for det er svært at holde frekvensen.

På Frederiksberg kan man af den grund nu skiftesvis lagre overskydende strøm i elbiler –  og levere energien tilbage til el-nettet.

Elbiler kan også bruges til at samle strøm op fra f.eks. vindmøller – som eller er spildt.

Køb og salg
Gareth Dunsmose, chef for elbiler hos Nissan, tror meget på V2G til private elbils-kunder – og her kommer delebiler til at spiller en vigtig rolle.

”Som privatperson eller virksomheder, der kører i elbiler – eventuelt som led i delebilsordning – kan man tjene penge på at købe og sælge strøm til strøm-udbyderne. Her taler vi om ganske kort tid, før det bliver en realitet. Nissan vil tillige lancere et batteri, som forbrugeren eller virksomheden kan have i hjemmet/virksomheden,” siger Garath Dunsmore.

Tjen 900 kroner pr. måned
Det danske firma Insero E-Mobility har tidligere beregnet, at en familie med en elbil kan tjene 900 kroner om måneden ved at være med i en V2G ordning med et elselskab.

Pengene tjenes, når biler holder stille – men det betyder, at udgiften til opladning kan udlignes ved at sælge strømmen – så udgiften til brændstof bliver neutral.

Systemet er udviklet sådan, at bilen aldrig kan blive helt afladet – og man kan via en app bestille sin elbil til dagen efter med fuldt opladet batteri, hvis det er nødvendigt.

Store muligheder
”Der er 8.000 registrerede elbiler i Danmark – så der er store økonomiske muligheder ved at bruge sin bil i et VGR-system,” siger forsker ved DTU, PhD Peter Bach Andersen, som har været med i Frederiksberg Forsynings projekt fra begyndelsen.

Han har været med i det såkaldte Nikola projekt på DTU i samarbejde med Nissan, og det viste bl.a. at elbilerne var klar til V2G. Projektet på Frederiksberg er et pilotprojekt, der netop et indledt under navnet Parker – forsat med støtte fra Nissan.

Med i projektet på Frederiksberg er også efterforsyningsvirksomheden ENEL i Italien. De kan som de eneste levere V2G ladestandere som 10 kW standerne på Fredriksberg. De arbejder bl.a. på en udvikling, hvor der indgår endnu kraftigere batterier

Ansvarlig for afregning
Desuden deltager NUVVE fra USA. Selskabet håndterer transaktionerne frem og tilbage fra energinettet og bilen gennem deres GIVe system (Grid Integrated Vehicle platform) – og er ansvarlig for afregning mellem kunde og statens selskab Energinet.dk. Her undersøger man løbende nye muligheder for at sikre en stabil elforsyning i en tid med meget brug af solceller og vindenergi.

I dag er det kun Nissan, der kan tilbyde biler med den rettet teknologi til projektet – bl.a. ChaDeMo dobbelt-retning ladesystemer. I fremtiden kan det tænkes, at andre bilmærker vil støtte op om V2G-teknologien.

På nettet 80 pct. af tiden
En elbil er typisk koblet til nettet 80 procent af døgnet – og er kun i drift 20 pct. af døgnet. I systemet V2G skal man dels betale for strømmen ved opladning og få penge for strømmen ved afledning.

Batteriet tager ifølge Nissan ikke skade ved den kontinuerlige op- afladning – og garantien på batteriet er den samme.

Man forventer også, at leasingmarkedet bliver en vigtig spiller på V2G området – eftersom leasing står for hovedparten af finansiering af erhvervsbiler – og allerede er aktive indenfor delebilsordninger.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk