Det er måske lidt overdrevet for en god dansk håndværker, men den sejeste Ford Transit Custom, der findes, er nok deres elektriske SuperVan 4.2 – og den yder op til 2.000 hk.
Vi mødte den på transportmessen i Birmingham for nylig – efter den havde vundet Goodwood Festival of Speed Shoootout sidste år med racerkøreren Romain Dumas bag rattet.
Han klarede Goodwood Hillclimb på 43,98 sekunder.
Normalt chassis
Den oprindelige SuperVan version 4.0 var opbygget på et normalt Transit Custom chassis med tilhørende chassis-nummer – og så præpareret til racing. 4.2 versionen er så opbygget specielt til race på en speciel platform.
Fords super-varebiler udvikles for at man kan lære mere om elkøretøjer – plus hvad fordele elektrificering kan have i motorsport.
Erfaring til produktion
Men erfaringerne vurderes også at få fordele ved fremtidig varebils-produktion hos Ford.
4.2 udgaven klarer 320 km/t og kan nå 100 km/t på kun 1,4 sekund med alle bilens fire elmotorer i gang – og så er det, bilen yder de 2.000 hk.
Men så er rækkevidden kun 80 km – men det er nok til en runde på den tyske Nürburg Ring’s Nordschleife. Men selvfølgelig ikke et helt race.
Et driftmonster
For at opnå mere køretid på banen – med mindre vægt og længere rækkevidde – kan man vælge at køre med tre motorer, men så yder den kun 1.400 omdrejninger.
Hvis man skal more sig, kan man vælge kun at aktivere baghjulene – og så drifte rundt på banen.
Et driftmonster, som Ford så kalder den.