Det er over et halvt år siden, at Ford præsenterede Transit med automatgear, luftaffjedring nødbremsesystem og sidevindsassistent – nu er det klar.

Ford melder nu ud, at Ford Transit får sidevinds stabilitetssystem, også kendt som sidevindsassistent, når Bosch taler om deres system.
Faktisk var det i juni i fjor, at Ford – ved lanceringen af Euro 6 modelserien i München – løftede sløret for deres nye sidevinds-stabilitetssystem, som ville være klar i begyndelsen af 2017 – i alle EcoBlue diesel-udgaver.
Men ikke en kopi af det system, som længe har været standard i en Mercedes-Benz Sprinter – men Fords eget system.
Når bare trafiksikkerheden forbedres – så må fabrikkerne kalde deres systemer, hvad de vil. Samme assistent-system fås også i den nye VW Crafter, der har dansk premiere på Transport 2017 i næste måned.

Fords sidevinds-system, som nu bliver annonceret så kraftigt, fungerer med hastigheder over 50 km/t. For anvender sensorer, som sender impulser 100 gange i sekundet – og hvis faren med sidevind opstår, kan systemet reagerer indenfor 200 millisekunder.
Ekstra plus er det også, at det nødbremsesystem, som Ford dengang i sommeren 2016 også præsenterede, også er klar på kundebiler her i foråret.
Men ser vi på sikkerheden kan Ford med Transit Custom og to tons modellerne byde på samme sikkerhedsudstyr som på de dyreste personbiler i Fords flåde.
Det gælder også linjevogter (Lane Departure Warning), skiltegenkendelse, fodgænger identifikation, adaptiv fartpilot, parkeringssensor, træthedsovervågning, automatisk nedblænding og anti-krængningssystem.
Sammen med nødbremsesystem og sidevindsassistent fås det hele i en pakke til knap 18.000 kr. plus moms fik vi at vide i sommer.
Fords SYNC 3 infotainment-system med dansk tale kommer også her i foråret i Transit – og navigation kan også bestilles. Standard er stop-start system.
På banen er også snart torq converter automatgear (fra Ford i USA) – som vi prøvede i forbindelse med IAA messen i Tyskland sidste efterår – altså ikke SpeedShift som i personbilerne, men en traditionel automatkasse, der bygges af Ford i USA. Automatgearet er langsommere end dobbeltkobling.
Det er rart at køre med i tæt trafik, viste min test af det sidste efterår. Inden længe får man også Transit med luftaffjedring på bagakslen – dels på busudgaver, dels på dobbelt-kabine udgaver.
Endelig på forårets nyhedsliste til Transit er en særlig Sport-udgave med bl.a. aluminiumsfælge og fartstriber. Men det er også en masse nyheder på én gang.