(JÖNKÖPING)

Ikke en lastbilsudstilling i Sverige uden en nyhed fra VBG. Således også på Elmia Lastbil for nylig, hvor VBG løftede sløret for et nyt sikkerhedssystem, som man er tæt på at præsentere, og som ventes på markedet om cirka et til to år.

”Det drejer sig om at undgå, hvad på engelsk kaldes ”Jackknifing” – altså når en forvogn f.eks. på glat vej skrider ud og traileren fortsætter ligeud og rammer førerhus,” fortæller adm. dir. Per Mikkelsen, VBG.

En lille video med stregtegninger på VBG’s stand viste  opfindelsen, som via radar måler vinklen, når trailer og trækker folder sig sammen.

Genkender traileren

Det foregår i princippet som med teknikken i VBG’s MFC-system, hvor man kan koble påhængskøretøjet til og fra uden at skulle klatre ud af førerhuset. Med et enkelt tryk på en knap starter man til- og frakobling af samtlige funktioner, trykluft, el og hydraulik.

Det nye Jackknifing-system indebærer, at forvognens kobling genkender traileren. Det er en del af systemet, at chaufføren ikke skal lede efter diverse typegodkendelsestavler på traileren på en mørk P-plads.

”Der sker en del uheld med Jackknifing, og vi hos VBG arbejder netop med lastbilernes oppetid – bl.a. med at teknikken kan overtage en del af chaufførens arbejde med sikkerhed. Mange af uheldene kan også undgås, hvis slid og eventuel manglende smøring opdages i tide,” siger Per Mikkelsen.

Forhindrer uheldet

I det nye system advares chaufføren i så god tid, at han kan nå at reagerer og dermed forhindrer uheldet i at ske.

Det hele bygger på radarteknologi, hvilket giver en robust og pålidelig løsning.

Radersensorer i kombination med reflekser på trækstangen muliggør en meget eksakt måling af trækstangens vinkel. Denne kan også anvendes til hjælp ved tilkobling af påhængsvogn.

Opdager også personer

Teknikken kan også anvendes til at opdage bagfra kommende forhindringer – for eksempel når man bakker til  rampe – eller sågar hvis personer kommer ind bag køretøjet.

I forbindelse med advarslen vil der komme flere alarmsignaler i førerhuset. Chaufføren får på samme måde besked om, hvis systemet ikke virker.

For at opnå en optimal funktion af systemet vil det kommunikere og arbejde sammen med flere af VBG’s komponenter – bl.a. koblings- og underkøringsbeskyttelse.

Comments are closed.

Copyright © 2018 Varebilogtransport.dk