Jeep har en godt tilbud til SUV-kunderne til en pris, der er til at betale – den nye Compass 4×2 Van til cirka 224.000 kroner plus moms.

Jeep har i altid været forbundet med firehjulstræk, men til ikke mindst europæiske kunder med masser af asfaltveje har Fiat Chrysler Automotive, der ejer Jeep, nu lanceret en forhjulstrukket udgave af den nye Compass.

Vi har prøvet den mindste Compass 4×2 med 120 hk dieselmotor og 6-trins automatgear. Til 280.000 kroner inklusive afgifter og moms.

Noget dyrere 4×4

Kunderne bl.a. herhjemme kører kun begrænset off road, men vil have man have det, kan man selvfølgelig få det til 236.000 eller 391.000 kroner for henholdsvis en 2-liter diesel med enten 140- eller 170 hk – sidstnævnte med 9-trins automatgear.

Men det er selvfølgelig mere rimeligt, fordi man sparer penge på gule plader uden moms, hvor forskellen er 134.000 kroner, men hvor den kun er ca. 80.000 kroner på papegøjeplader.

Compass havde verdenspremiere i fjor – 11 år efter forgængeren, som ikke fik den store succes med en ret høj pris og en knap så fantastisk kvalitetsfølelse. Den nye Compass er faktisk skruet godt sammen.

For høj siddestilling

Bilen er bygget på samme platform som den mindre Jeep Renegade – men akselafstanden er otte centimeter længere, så varerummet er blevet større og mere anvendeligt.

Eneste større anke ved bilen var siddestillingen. Man sidder for højt – og savner en bedre sædeindstilling.

Der er ellers lækre el-justerbare og ventilerede lædersæder (også til lår og ryg) – endda med hukommelse, men det koster ca. 25.000 kroner plus moms. 8,4 tommer navigationen koster ca. 20.000 kroner – mens parkeringspakke med bl.a. bakkamera, parkeringshjælp og blindvinkel-assistent koster ca. 12.000 kroner.

Meget standardudstyr

Bilen har 17 tommer alufælge standard – på testbilen var de på 18 tommer. Merpris ca. 9.000 kroner.

Til gengæld er der et overflødighedshorn af udstyr – og vi kan ikke nævne det alt sammen.

Jeg vil nævne nødbremse og adaptiv fartpilot samt Bi-xenon lys som de vigtigste detaljer – men ellers linjevogter, skiltegenkendelse, elektrisk åbning af bagklap, regnsensor, automatisk langt lys, to-zone klimaanlæg, LED kørelys, varme i rat og sæder samt varme ved viskerblade. Dertil tågeforlygter.

Ganske støjsvag

Vi savner et reservehjul – og en lås på handskerummet. Men der er til gengæld midterboks med armlæn. Der er et stort aflæggerum under varerummet og fire fastgørelseskroge i varerummet.

Bilen 1,6-liter dieselmotor er ganske støjsvag – så langturen bliver behagelig. Det er måske ingen racer med accelerationstal til 100 km/t på 11 sekunder og en topfart på 185 km/t, men det er fint for en høj SUV-model.

Høj er også gearingen. Der er kun trækkraft i fjerde gear fra 50 km/t – svarende til 1.300 omdrejninger. I femte- og sjette gear trækker den ved samme omdrejningstal først fra henholdsvis 66- og 80 km/t,

Højere trailervægt i 4×4

Køreegenskaberne er dog rimelige, selv om bilen krænger en smule i hurtige sving.

Til jobbet kan man savne lidt ekstra trailervægt. 1.000 kg er i underkanten.

Men – tager man den 140 hk 4×4 model er trailervægten ifølge den engelske brochure (på Jeeps hjemmeside) hele 1.900 kg, mens 170 hk udgaven med 4×4 og automatgear må trække 1.500 kg.

Faktaboks Jeep Compass 1,6 MJT Limited 4×2:
Motor: 4 cyl. Turbodiesel.
Slagvolumen: 1.598 ccm.
Ydelse: 120 hk v. 3.750 omdr.
Moment: 320 Nm v. 1.750 omdr.
Gearkasse: 6 trins manuel.
Dieselforbrug: 22,7 km/l (NEDC).
CO2 udledning: 117 g/km.
Topfart: 185 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 11 sekunder.
Køreklar vægt/Totalvægt: 1.647/1.996 kg.
Trailervægt m. bremser: 1.000 kg.
Læssehøjde: 780 mm.
Indvendig læssehøjde: 40 mm.
Pris inkl. afgift og moms: 279.705 kroner.
Pris inkl. afgift og ekskl. moms: Ca. 224.000 kroner.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk