Volvo Trucks har lanceret nye lastbiler med Euro 6-motorer, fra den mindste 5-liters motor til 13-liters motoren til tunge opgaver.

I begyndelsen af foråret 2014 vil Volvo-lastvogne også kunne fås med en 16-liters motor og med I-Torque-drivlinen til 13-liters motoren.

Lastbiler skal efter 1. januar 2014 være udstyret med Euro 6 motorer.
Dermed lægger Volvo på linje med Scania, som først har afløseren af topudgaven af V8 serien på 730 hk klar efter årsskiftet.

Volvo Power Train udvikler og producerer motorer til bl.a. Volvo- og Renault lastbiler.

Teknologi og servicetilbud
“Den samlede brændstoføkonomi er meget vigtig for vores kunder, og vi har en kombination af teknologi- og servicetilbud, som vores konkurrenter vil få svært ved at slå,” siger Astrid Drewsen, produktchef for drivliner hos Volvo Trucks.

Volvos erfaring fra emissions-lovgivning rundt om i verden har inspireret dem til deres valg af en brændstof-effektiv, omkostnings-effektiv og mindre kompleks motorteknologi.

”Vi er meget tilfredse med vores Euro 6-motor, især eftersom miljøhensyn er en af vores kerneværdier,” siger Astrid Drewsen.

Volvo Euro 6 teknisk set
I udvalget af motorer til tunge opgaver, D11, D13 og den kommende D16 har Volvo Trucks bevaret den gennemprøvede katalysator, SCR (Selective Catalytic Reduction). SCR har bevist sit værd og er ekstremt effektiv til efterbehandling af emissioner, og den er også ideel i forhold til at opfylde Euro 6-kravene.

Derudover har Volvo Trucks forbedret katalysator-belægningen på SCR-enheden og AdBlue-indsprøjtnings-systemet.

For at opfylde Euro 6-kravene skal varmen i udstødningssystemet holdes på et mere eller mindre konstant højt niveau. Volvos Trucks kombinerer SCR-løsningen med ikke-kølet EGR (Exhaust Gas Recirculation) og et diesel-partikelfilter (DPF) i D11 og D13 Euro 6-motorerne.

Den teknologiske løsning for D5- og D8-motorerne er en kombination af det kølede EGR-system, partikelfilteret og SCR.

Euro 6-motor fra Volvo Trucks
I september 2012 begyndte Volvo Trucks salget af sin første Euro 6-motor, en D13-enhed med 460 hestekræfter.

I juni 2013 vil salget af de nye D5-, D8-, D11- og D13-motorer gå i gang.

I begyndelsen af foråret 2014 vil Volvo-lastbiler også kunne fås med en 16-liters motor og I-Torque-drivlinen til 13-liters motoren

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk