(MARSEILLE)
Sportsvan-udgaverne af Citroën C4 er nu på vej med Euro 6 teknologi – både med benzin- og dieselversioner.
Citroens Picasso og C4 Picasso har i mange været blandt de mest solgte varebiler i deres segment herhjemme – sidste år blev det til 205 enheder.
C4 Cactus har ganske vist overrasket med et utroligt flot Van-salg i top-5 over alle varebiler til og med maj – men C4 Picasso er stadig godt med.
Spændstig 120 hk Blue HDI
De nye motorer åbner for et stigende salg især med den spændstige 120 hk Blue HDI dieselmotor med start/stop, som vi prøvede ved præsentationen i Frankrig for nylig.
Den er lynhurtig, støjsvag og kører rigtig godt med det opdaterede EAT6 automatgear, som var på den testbil, som vi prøvede. En meget komfortabel bil med velforede sæder.
Økonomien er flot – med 26,3 km/l i snit. Og kun med en udledning på 100 gram CO2/km.
Ud over 120 hk udgaven fås en 100 hk udgave med manuelt gear samt en 150 hk motor til Grand C4. Bilen fås også med en ny 3-cylindret turbo-benzinmotor Pure Tech med 130 hk og en turbo-benzinmotor med 165 hk og EAT6 automatgear.
75 pct. Grand C4 Picasso
Den nyeste C4 har fra sin lancering i efteråret 2013 solgt 225.000 enheder i Europa med næsten 50/50 split i Europa mellem Picasso og Grand Picasso modellen – mens Grand Picasso herhjemme står for 75 pct. af salget. Det gælder også for Sportsvan-udgaverne.
C4 Picasso kendes på sin avancerede front og hæk med de fremtrædende LED-lygter.
Inden døre er der 7-tommer touch-screen til styring af de vigtigste funktioner som ventilation, telefon , navigation og radio – samt er 12 tommer skærm med information om kørslen.
Stor inde og lille ude
Man skal dog vænne sig til, at alle informationer hentes midt i instrumentbrættet, fordi man må slippe vejbanen af syne i nogle sekunder – men det er jo også et spørgsmål om design.
Grundlæggende er bilen helt ny med en ny platform – Efficient Modular Platform2 eller bareEMP2, som bilen er bygget op på, som især har betydet, at man har udviklet en bil, der er stor indvendig og mindre udvendig.
Varerummet er virkeligt stort – med 1,7 kubikmeter i C4 Picasso nærmer vi os målene på en mindre kassevogn. Varerummet måler 1.565 mm i længden og op mod 1.355 mm i bredden Plus 1.095 mm mellem hjulkasserne, så man kan få plads til en Europalle. Et plus er her også de brede bagdøre, så man let kan komme til godset fra siden.
Rummelig som Van
Nævne skal vi også de mange aflæggemuligheder i kabinen, bl.a. under sæderne, i midterkonsollen og i handskerummet – samt i dørene. Passagersersædets ryglæn kan tillige vippes frem.Under varerumsgulvet er der også aflæggeplads.
Læssehøjden er rimelig med sine 67 cm – og med en indvendig læssehøjde på syv cm, er det let af arbejde med bilen som Van.
Masser af udstyr
C4 Picasso fås med afstandsregulering (aktiv fartpilot), linjevogter (lane departure warning), automatisk op og nedblænding af det lange lys – og Parc Assist – en system, der betyder at bilen selv kan parkere i længderetningen når systemet har opdaget, at der er plads gennem sin p-plads opmåling og p-sensorer med lyd, LED baglygter samt Blind Spot Warning (med lys i spejlene), der opdager medtrafikanter, der gemmer sig i bilens blinde vinkler. Dertil automatisk styring af det lange lys.
Stor forrude med solskærm
Topmodellen Intensive har også den særlige benstøtte for forsædepassageren, så der kan slappes af på langturen. Bilen fås også med ryg-massage i forsæderne.
Som forgængeren har bilen en meget stor forrude, hvor solskærmene dog kan trækkes ned for at skærme mod solen. Bi-zone klimaanlæg er dog standard.
Antispin-system
Der er også antispinsystemet ITC Traction Control samt bakkehjælp (hill-holder), der bremser bilen nogle sekunder, når der f.eks.skal sættes i gang på en bakke.
C4 Picasso Sportsvan koster i Seduction udgave med EAT6 gear og 120 Blue HDI motor 186.938 kr. plus moms – som Grand C4 model 200.403 kroner plus moms.
Med 165 hk benzinmotor er priserne ex moms for de to udgaver henholdsvis 203.403 kr. (Seduction) og 194.265 kr (Intensive). Bilerne med de nye 3-cylindrede 130 hk motorer er ikke prissat.