Siden præsentationen af Ivecos mellemklasse-lastbil EuroCargo i 1991, er der produceret 600.000 enheder på fabrikken i norditalienske Brescia – tæt på den berømte Garda sø.

Iveco overtog Fords Cargo concept i 1986, da amerikanerne ikke længere ønskede at bygge lastbiler i Europa – selvom selv samme lastbil var blevet Truck of the Year i Europa i 1982.

Fra 1986 blev lastbilen solgt som henholdsvis Ford/Iveco Cargo og Iveco/Ford Cargo til især det britiske marked – men for at rationalisere blev den italienske Iveco EuroCargo en realitet fra 1991, produceret i Italien – med udgaver fra 7,5- til 18 tons.

Cargo op til 38 tons

Ford Cargo lastbiler blev produceret i England i udgaver op til 38 tons fra 1983, da produktionen af Fords tunge Transcontinental lastbil blev indstillet.

Den fælles Iveco/Ford Cargo blev produceret indtil 1997, hvor Langley fabrikken lukkede.

Og siden har EuroCargo haft hjemsted i Italien, hvor 1.600 medarbejdere sikrer produktionen.

Tegnet af Bertone

Designet af den italienske Iveco EuroCargo blev i sin tid lagt i hænderne på den verdensberømte bildesigner Bertone.

Den originale Ford Cargo blev tegnet af franskmanden Patrick Le Quément, der også tegnede Ford Sierra og Renault Twingo-personbilerne.

Ford er tilbage med lastbiler

Siden beslutningen om at stoppe produktion og salg af Ford lastbiler i Europa, har Ford i øvrigt skiftet mening og er ved at udrulle deres tunge Ford F lastbil i hele Europa.

Den bygges i Tyrkiet, hvor der også produceres en lastbil med navnet – Ford Cargo. Cargo-modellen har i mange år også været produceret i Brasilien og i Kina.

Fjerde generation EuroCargo

I dag er det fjerde generation af Iveco EuroCargo, der produceres i Brescia – og i sin klasse har den haft udtalt succes. Også herhjemme.

Jubilæumsudgaven af EuroCargo med produktionsnummer 600.000 var – man kan sige naturligvis – udstyret med CNG-teknik (komprimeret naturgas), som ikke mindst Iveco i årevis har tilbudt – sammen med flydende naturgas. Et drivmiddel, som Iveco sammen med flydende naturgas satser benhårdt på.

Brintbiler med Nikola

I et samarbejde med amerikanske Nikola forskes der dog også i brintdrevne lastbiler. Iveco skal bygge Nikola lastbiler i Tyskland (Ulm-fabrikken) med samme førerhus som Iveco S-Way.

Fremadrettet vil Iveco satse mere og mere på miljørigtige og CO2 neutrale lastbiler. Samtidig er disse lastbiler også mere støjsvage, som gør den velegnene til distributionsopgaver i byerne.

Ivecos Brescia-team arbejder ud fra synergi i alle faser af produktionen – fra samling af køretøjernes chassiser til detaljerne i førerhusproduktionen – inclusive lakering og installation af drivline.

World ClassvManufacturing

Fabrikken bygger også specialudgaver – bl.a. til militære formål. Brandslukningskøretøjer produceres både i Brescia og på Magirus fabrikken i Ulm.

Iveco har siden 2007 arbejdet ud fra et integreret ”World Class Manufacturing” system – for at optimere kvalitet og affaldsoptimering – og undgå ineffektivitet, fejl og uheld.

Fabrikken vil over de næste par måneder blive forsynet med 20.000 kvadratmeter sol-paneler, som vil skære fabrikkens CO2-udslip ned med 1.300 tons om året.

Historien om fabrikken

Fabrikken I Brescia blev grundlagt som Fabbrica Automobili i 1903 af Roberto Züst – og fabrikken skiftede navn i 1928 til Officine Meccaniche (OM). Fiat overtog fabrikken i 1968.

OM var kendt for biler – inklusive racerbiler – men skiftede til landbrugssektoren og erhvervskøretøjer. Den første Fiat Ducato kunne også fås branded som OM – og Alfa Romeo.

OM var med til at skabe selskabet Iveco i 1975 – sammen med tyske Magirus Deutz, Fiat, Lancia og franske Unic.

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk