150 eksemplarer af den nye Renault Espace er allerede bestilt af kunder – og det er tæt ved at være lige så mange, som der tidligere har været solgt af den store franske MPV.

Espace så dagens lys i 1984 – som den første MPV i Europa og nummer to i verden efter Chrysler Voyager, der blev lanceret få dage forinden.

Nyeste udgave er så femte generation, som fra starten har imponeret med fem stjerner i den uvildige EuroNCAP crashtest.

Levere et stillle liv
Renault i Danmark har fået godt fat i danske kunder – både med Renault og discount mærket Dacia.

I mange år var Renault ikke noget stort mærke – under forskellige privatimportører (DOMI og Volvo), men de senere år er det gået stærkt – efter at fabrikken selv tog over – ikke mindst med fordelagtige priser.

Netop de relativt lave priser på Espace har været med til at få danskerne frem på banen. Fra 525.000 kr. som personbil og cirka det halve plus moms som gulpladebil: Ca. 265.000 kr. Dyreste udgave koster 626.000 kr. som personbil og ca. 320.000 kr. som Van.

Renault storsælger
I forvejen har bilerne Clio og Captur været storsælgere – og Captur har ligger helt fremme på salgslisterne for varebiler. Ikke mindst for sin lette indstigning og rummelighed.

Før var der to størrelser Espace – normal og Grand. Den nye udgave er  på størrelse med en Grand Espace. Renault har forsøgt at fjerne lidt af de kantede linjer fra forgængeren, og har satset mere på Cross Over segmentet – bl.a. er den 63 mm lavere end før med sine 1,68 meter. Akselafstanden er også øget – ligesom frihøjden, der med 16 cm. er fire cm. højere. 20 tommer fælge kan den fås med for at understrege det sporty look.

250 kilo lettere
Alligevel har bilen tabt sig 250 kilo, og når det handler om brændstofforbrug, kører den i gennemsnit 20 procent længere end forgængeren, hvilket skyldes helt nyudviklede motorer.

Til højre for føreren er der en stor 8.7 tommer skærm, der indeholder anden generation af R-Link. Det er blandt via R- linksystemet, at man i visse versioner, kan kontrollere bilens elektroniske styrede støddæmpere, og fintune lyden fra det store Bose anlæg med 12 højttalere. Varerummet er på cirka  2,040 liter.

Udstyr er der to versioner af. Life repræsenterer indgangsversionen, mens Zen versionen er den bedst udstyrede version.

Renaults Multi-Sense system, der fås til Zen i 160 hk versionen, styrer og koordinerer den mængde af ny teknologi, der findes i Espace. Først og fremmest styrer den 4Control chassiet – altså firhjulsstyringen. Men også de elektroniske støddæmpere, styringen, motorlyden og belysningen styres gennem Multi-Sense systemet. Her kan man vælge imellem fire for-programmede  køreprogrammer. ”Eco”, ”Komfort” ” Neutral” og ”Sport.”

To motorer
Den nye Espace fås med to motorer: Energy dCi 130 diesel med sekstrins gearkasse: 1,6 liter, 130hk og 320Nm ved 1,750 omdrejninger. Den klarer 22,2 km/l ved blandet kørsel.
Dertil kommer Energy dCi 160 diesel med EDC gearkasse og Twin Turbo-teknik: 1,6 liter, 160 hk og 380 Nm ved 1,750 omdrejninger. Den klarer 21,3 km/l ved blandet kørsel.

Beskatningsgrundlaget er vigtigt for firmabiler – og Renault mener, at bilen primært bliver for virksomheder – hvide som gule plader. Beskatningsprisen for den billigste personbilsversion er lige over 374.000 kroner. Den dyreste lige under 500.000 kroner

Leave A Reply