I eftersommeren kommer en facelifted Auris fra Toyota med bl.a. en ny økonomisk benzinmotor, men det er dieselmotoren, der fortsat har erhvervslivets bevågenhed – ikke mindst den 2 liters udgave med 124 hk, som i forbindelse med det kommende facelift vil blive præsenteret i en grønnere Euro 6 udgave – måske en motor fra BMW, som vi har set den med Sportsvan og Avensis.
Som gulpladebil er det ikke mindst hybridudgaven, som har solgt en del – bl.a. bryggeriet Carlsberg har indkøbt en del, men også som diesel er den blevet solgt, om end i begrænset omfang.
Toyota i Danmark har altid prioriteret deres Sportsvan som gulpladebilen – og indtil Carlsberg og Krogsgaard Automobiler i Herlev fik strikket en hybrid-servicebil sammen på basis af stationcarudgaven, var der i nyeste udgave ikke officielt solgt Van’s.
1.500 kg trailervægt
Vi har prøvet 2-liter dieseludgaven med T2 udstyrsniveau, som først og fremmest er en meget robust og solid bil, som har et pænt stort varerum på cirka 1.600 liter plus et stort rum under gulvet – og samtidig kan trække en trailer på 1.500 liter, hvor hybridudgaven maksimalt må trække en trailer på 345 kg. Læssehøjden er 60 cm udvendigt, men neutral indvendig.
Bilen er måske ikke så sporty sat op i affjedringen som konkurrenten Golf, men den er ganske komfortabel med god støtte i sæderne. En blød opsætning sætter mange pris på. Altså ingen racer, men en arbejdshest, der også byder på et moment på 310 Nm mellem 1.600- og 2.000 omdrejninger.
Der er trækkraft i femte gear fra 1.000 omdrejninger eller 45 km/t. I sjette fra 80 km/t ved 1.200 omdrejninger. Bilen kører 22,7 km/l – og har start/stop funktion. Lydniveauet er relativt lavt for en så stor diesel.
Skarpere design
Designet på den nuværende Auris er væsentligt skarpere end i første Auris generation – og i den kommende udgave vil det først og fremmest være miljø- og sikkerhedsudstyret, der blive opdateret. Med en let opdatering af front-designet – men den bibeholder samme Toyota design-profil.
Vi vil inden for de næste par uger vende tilbage med en præsentation af den nye udgave på baggrund af en test i udlandet.
Måske der også er gjort mere af interiøret, som det er sket for den nye Avensis – for selv om Auris har et veldesignet instrumentbræt, er det ikke så moderne som mange konkurrenters, og der er lige vel meget hård plast.
Infotainment
Toyota Auris har en 6-tommer trykfølsom skærm, der formentlig opdateres i den kommende udgave – men der var dog Bluetooth, usb- og aux tilslutning.
Dertil kan vi nævne multijusterbart læderrat, bakkamera, LED kørelys, fartpilot med fartbegrænser, midterarmlæn/midterboks, højdejusterbart førersæde, klimaanlæg, sædevarme og tågeforlygter. Der er dog ikke handskerumslås.
Ekstra havde bilen så navigationssystem til cirka 3.700 kr. plus moms, style-pakke med bl.a. 16 tommer alufælge til cirka 4.500 kr. plus moms – samt Hot Spot til 1.300 kr. plus moms.
Sidstnævnte er et kommunikationscenter, hvor man efter have indsat sit personlige SIM-kort har adgang til bl.a. internettet – og systemet kan kobles til fem forskellige enheder (computere, telefoner, iPad’s mm). Strømmen kommer fra bilens batteri.
Toyota Auris Touring Sports 2,0 4D T2
Motor: 4 cyl. Dieselturbo.
Slagvolumen: 1.998 ccm.
Ydelse: 124 hk v. 3.600 omdr.
Moment: 310 Nm v. 1.600-2.000 omdr.
CO2 udledning: 115 g/km
Grøn ejerafg. ½ år: 1.440 kr.
Topfart: 195 km/t.
Acc. 0-100 km/t: 10,5 sek.
Varerum: Ca. 1.500 omdr.
Trailervægt: 1.500 kg.
Totalvægt/køreklar vægt: 1.915/1.450 kg.
Læssehøjde: 60 cm.
Dæk: Michelin.
Bremser: 4 skiver (vent. for), ABS, Brake Assist.
Sikkerhed: Esc (ESP/VSC), antispin, Hill Start.
Kabinesikkerhed: 7 airbags, anti-piskesmæld sæder.
Garanti/fabrik: 3 år eller 100.000 km.
Pris/varebil: ca. 150.000 kr. plus moms.
(Pris/personbil: 303.990 kr.)