Den næste Citroën C3 Picasso og måske en ny Meriva – eller en anden endnu ukendt minivan fra Opel/Vauxhall – skal blive resultatet af et nyt samarbejde mellem de to bilkoncerner General Motors og PSA, Peugeot-Citroën. Det har de to koncernledelser netop meldt ud.

Det er Opels udviklingscenter i Rüsselsheim, der bliver ansvarlig for den tekniske udvikling af det fælles projekt, og begge biler skal bygges på GM’s fabrik i Zaragossa i Spanien. Drivlinen, motor og gearkasse, skal PSA levere.

Vidt forskelligt udseende
I dag bygges C3 Picasso i Trnava i Slovakiet. Meriva bygges i forvejen på fabrikken i Zaragossa – i øvrigt på samme platform som den større Zafira. Selv om bilerne får samme platform fra PSA, bliver bilerne vidt forskellige at se på.

Men samarbejdet stopper ikke her. Den amerikansk-franske alliance handler ikke kun om små B-segment biler – for i forbindelse med lukningen af Opel fabrikken i Bochum, som er officielt meldt ud af Opel, kan det betyde, at PSA til gengæld skal bygge den næste Zafira-MPV i deres fabrik i Sochaux. På den måde deler man produktions-kapaciteterne lige over.

Logistikbesparelser
Da de to koncerner i december fortalte om deres kommende samarbejde, skulle det omfatte tre ben, hvor den fælles minivan skulle være et af dem.

Men samarbejdet betyder også fælles indkøb og logistik, hvor målet er at spare udgifter. Det vil faktisk betyde, at der kan spares cirka 11 mia. kroner om året i synergieffekter, oplyser det tyske fagtidsskrift Automobilwoche.

Samarbejde på kryds og tværs
Al samarbejde mellem bilfabrikker handler i det hele taget om at spare penge gennem netop synergieffekter.

GM bygger i forvejen bl.a. små varevogne samarbejde med Fiat og store varebiler i samarbejde med Renault og Nissan. PSA bygger til gengæld mellem-klasse varebiler sammen med Fiat og Toyota og store varebiler sammen med Fiat.

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk