Lastbiler koster måske nok det samme over hele Europa, men lønningerne er vidt forskellige – og det har betydet, at der bliver færre og færre dansk indregistrerede lastbiler med danske chauffører på de tyske motorveje, viser nye tal fra de tyske myndigheder.

Tallene er baseret på statistik i forbindelse med betaling af vejafgifter (Maut).

Antallet af danske lastbiler er faldet med 15,6 pct. fra 2011 til 2012 – og både med østrigske, italienske og belgiske lastbiler mærkes samme tendens.

Men bulgarske lastbiler er på det ene år gået 24 pct. frem, når det gælder kørte kilometer i Tyskland. Rumænske lastbiler slider, som man udtrykker det i 3F, 15,5 pct. mere tysk asfalt end året før.

Løndumpning og piratkørsel
3F’s Transportgruppe peger på to forklaringer på, at danske chauffører mister gods at køre med: løndumping og piratkørsel.

I 2012 slog 3F og de danske vognmænd i DTL alarm. Det samme gør vognmænd og chauffører i resten af Vesteuropa. Senest med en fælles advarsel Siim Kallas, der er EU-kommissær for transport.

Den går på, at EU skal droppe sine planer om, at transport på Europas veje skal liberaliseres yderligere. Ellers vil udviklingen koste endnu flere job.

Dansk minister siger fra
I efteråret sagde transportminister Henrik Dam Kristensen (S) således nej til øget liberalisering, og også den franske regering siger fra, når det gælder EU’s plan.

Ud over Danmark er der også i Tyskland, Norge, Sverige, Frankrig og Holland stor modstand der skal liberaliseres mere.

Der er dog også danske vognmænd  der tjener penge på trafikken, hvor danske chauffører skiftes ud. Danske vognmænd opretter datterselskaber i bl.a. Rumænien og Bulgarien, hvor chauffører får under 50 kroner i timen.

Mister job i tusindvis
Danske chauffører mister job i tusindtal i disse år, og danske vognmænd må dreje nøglen.

En stor del af forklaringen er såkaldt piratkørsel. Det er transporter udført af udenlandske lastbiler, hvor chauffører er ansat bag rattet til lavpris.

Lastbiler fra lande som Polen, Bulgarien, Rumænien og Litauen må gerne køre ind og ud af Danmark med varer. De må også gerne køre et par ture med gods internt i landet. Men så skal de køre ud af Danmark igen.

Men ofte bliver de udenlandske lastbiler i Danmark, hvor de kører rundt med gods til dumpingpris. Det kaldes ulovlig cabotage-kørsel – eller piratkørsel.

Cabotage-kørsel i system
Flere vognmænd og speditører har sat cabotage-kørsel i system. Her udnytter de reglerne til det yderste. Og ofte bliver reglerne brudt, fordi det er svært for myndighederne at kontrollere.

Det vil 3F’s Transportgruppe og vognmændene i DTL lave om på. De to organisationer peger på problemerne i en ny rapport. Her kræver 3F og DTL, at Danmark fortolker reglerne skrappere.

I 2011 var der 28.534 danskere ansat til at køre lastbil. Men det kan være stor set slut med danske chauffører i 2030. Det er en af konklusioner i den nye rapport fra DTL og 3F’s Transportgruppe.

Mister op mod 28.000 job i 2030
Rapporten advarer om, at Danmark mister mellem 14.000 og 28.000 chaufførjob, inden 2030.

Hvor slemt det går, afhænger af, om politikerne griber ind; fortolker EU’s regler skrappere og øger kontrollen mod piratkørsel og ulovligheder på landevejen.

Samtidig ønsker 3F og DTL, at danske politikere siger klart nej, når det gælder EU’s planer på området.

EU’s transportkommissær Siim Kallas ønsker en total liberalisering på transportområdet fra 2014. Det vil betyde, at danske speditører og transportfirmaer frit kan bruge billige chauffører og lastbiler fra Østeuropa.

Fakta: Tyske trafiktal 2012 (Maut-registrering):
Danmark: minus 15,6 pct.
Belgien: minus 13,3 pct.
Italien: minus 12,7 pct.
Østrig: minus 9,5 pct.
Bulgarien: plus 24 pc
Rumænien: plus 15,9 pct.
Polen: plus 6 pct.

Kilde: Statistik over betaling af vejskat i Tyskland fra de tyske vejmyndigheder (bag.bund.de).

Leave A Reply

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk