Ford har opdateret sin Transit serie, så den med fordel kan benyttes af kunder, der bevæger sig rundt i områder med dårlig vejbelægning eller løst underlag.

Ford er gået sammen med den britiske virksomhed Quaife – med speciale i differentialesystemer (bl.a. til motorsport) – om udvikling af et mekanisk- og let antispinsystem.

Ford kalder systemet for mLSD (Mild-Limited-Slip-Differential), hvor trækkraften overføres til hjul med bedst vejgreb, så man undgår hjulspin og manglende fremkommelighed. Eventuelt via let differentialespær.

Standard i Trail-udgaver

mLSD-systemet er tilpasset bilernes esc-stabilitets-kontrol og fungerer efter Torsen-princippet.
mLSD bliver standard i Trail-modeller af Transit Custom – samt 2 tons udgaver med forhjulstræk, men kan også bestilles ekstra til de nye Custom Active-udgaver.

mLSD kan være et alternativ til det dyrere firehjulstræk i den 2-tons Transit.

I stedet for at betale mere end 40.000 kr. ekstra for en 2 tons Transit AWD (4×4), er merprisen for mLSD udgaven omkring en tredjedel. Og samtidig vil mLSD udgaven være mere økonomisk.

Opdateret 2-tons udgaven

Samtidig har Ford opdateret den 2-tons Transit udgave.  AWD udgaven med 170 hk nu har 50:50 center-spærredifferentiale samt flere muligheder ved manuel indstilling for at tilpasse bilen til underlaget.

2-tons udgaven med baghjulstræk og 270 hk motor fås nu også med det smidige 10-trins automatgear og mulighed for 2,8 tons trailer.

AWD fås i øvrigt også med Trail-udstyr (uden mLSD naturligvis).

Til smattede byggepladser

For Danmarks mest solgte varebil, Transit Custom, kan mLSD systemet øge anvendelsen af bilen for bl.a. håndværkere og entreprenører, som ofte færdes på opkørte og smattede byggepladser.

Senere kommer også den mindre Transit Connect i Active udgave – som også kan fås med mLSD systemet.

Mere råt design

Trail-udgaverne kendes på en kraftigere grill med store Ford-bogstaver i stil med Ranger Raptor pick up – plus en del mere udstyr så som 16 tommer sorte alufælge og læderindtræk.

Custom Active udgaver kendes på luksusapteringer udvendigt så som xenon-lygter, skærmforøgere, trinbrætter, 17-tommer alufælge, alu-tagrælinger og kromlister. Dertil læderindtræk, læderrat og el-sæder.

Merprisen for en Transit Custom Active er ca. 23.000 kr. plus moms.

Nu i Danmark

Egentlig skulle vi have været til Tyskland sidste år for at prøve de nye udgave, men Corona-krisen satte en stopper for de planer.

Til gengæld er bilmodellerne så småt ved at lande herhjemme, og forud for Van of the Year 2021-kåringen – hvor de nye Transit udgaver var nominerede – lykkedes det VOTY.dk kortvarigt at låne Transit Custom i Trail- og Active udgaver og Transit 2-tons udgaven som Trail  hos et par københavnske Ford-forhandlere, nemlig Andersen Motor og Via Biler.

Vi har prøvet mLSD systemet på let kuperede grusveje, og vi havde ingen problemer med at overføre kræfterne til underlaget, hvor vi oplever hjulspin i en standard Transit uden mLSD systemet.

Barsk test i Norge

Lige så barske testforhold som min norske Van of the Year kollega Torbjørn Eriksen fra ”Moderne Transport” fandt vi dog ikke.

I et særdeles bakket område kørte han på stejle grusveje – både med helt isdækkede veje og med is i kun det ene spor – og bilen med mLSD systemet kom i begge tilfælde langsomt, men sikkert op – modsat standard udgaven uden mLSD, hvor han måtte opgive at komme op.

I Danmark har vi jo ikke samme behov for terrængående biler som i Norge, men mange erhverv kan få glæde af mLSD Transit – og spare penge til ægte firehjulstræk.

Transit Custom Active

Generelt er udstyrsniveauet højt i alle de nye Transit udgaver. Custom Active er en forlængelse af Active modellerne i Fords personbilsprogram. Altså en masse udstyr, men ikke øget frihøjde som i f.eks. Fiesta og Focus.

Den prøvede Active-udgave af Custom havde ud over 17 tommer alufælgene sorte striber på siderne og bag på bilen, som med xenon-forlygter og LED kørelys gav et frækt ydre. Dertil de sølvfarvede tagrælinger.

Der var trinbræt på begge sider, som betød lettere adgang til varerummet – hvor bilen som standard ikke har ekstra trin. Den har den heller ikke bagtil. Der er LED lyd i varerummet og otte fastggørelseskroge.

Luksus aptering

Kabinen var præget af lædersæder – således el-førersæde med armlæn og varme – samt læderrat, automatgear med mulighed for manuelle skift.

Der er passager- og side-airbags, SYNC 2,5 kommunikation med otte tommer touchscreen samt Bluetooth, Apple Car Play, p-sensorer for og bag, handskerumslås, el-sidespeje, regnsensor og stop/start-system – men dog start med nøgle.

Adaptiv fartpilot ekstra

Bilen kører helt som Transit-modellen i det daglige, hvor man kan vælge imellem eco og normal køremåde.

Ekstra kan bilen fås med adaptiv fartpilot, linjevogter og skiltegenkendelse. Og nu altså mLSD antispin system, som dog modsat Trail-modellerne koster ekstra.

Transit Trail

Trail på en Transit giver sorte plast-skærmforøgede og 16 tommer sorte alufælge plus en frontgrill med store Ford-bogstaver i stedet for Ford ovalen (som på Active udgaver). Samt sorte plast-skærmkanter.

Her er der også læderbetrukne sæder med armlæn, læderrat, handskerumslås, air condition, otte tommer touchscreen. Men i testbilen var der ikke el-styrede sæder og ingen el-spejle. Og ikke varme i sæderne.

Bilen havde manuel gearkasse med seks trin, som var meget letgående – og 130 hk motoren var smidig med trækkraft i femte gear fra 1.000 omdrejninger eller 50 km/t. Custom Trail fås med totalvægt på op til 3,4 tons – og influerer ikke på nyttelasten i forhold til en standard Transit.

Slut med hjulspin

Vores korte tur i en Transit Trail 2 tons viste også masser af overskudskraft i 170 hk maskinen. Bilen havde manuel 6-trins gearkasse, som skiftede godt. Der var trækkraft fra 1.250 omdrejninger eller fra 60 km/t i femte gear og fra 45 km/t i fjerde gear.

mLSD systemet fungerede også her godt på de grusveje, som vi opsøgte. Man undgår kraftige hjulspin.

Kølergrill’en har også her store Ford bogstaver og der er kraftige sidelister på bilens sider. Der er 10 fastgørelseskroge i varerummet. Udstyret var også righoldigt – med alufælge, lædersæder, læderrat, handskerumslås og touchscreen.

 

 

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk