Sæderne er en af de dyreste og mest krævende komponenter at udvikle til en ny bil. De står for ca. ti procent af bilens pris.
Siden den tidligere Opel Signum kom på gaden i 2003 har Opel tilbudt specielle ergonomiske sæder til biler som Mokka, Meriva, Zafira Tourer, Astra, Cascada og Insignia – og på grund af kompleksiteten i udviklingen af nye sæder begyndte et team på 100 Opel ingeniørerne og teknikere allerede for fem år siden udviklingen af sæderne til den nye Astra.
Den nye Opel kommer først som hatchback (med stor bagklap) og senere som stationcar. Bilen opfylder målene til at kunne sælges som varebil på gule plader – så de nye sæder vil betyde ekstra komfort som chauffør.
Godkendt af læger
Opels ergonomiske sæder er godkendte af den tyske AGR organisation, der er en sammenslutning af læger og kiropraktorer med speciale i ergonomi og rygsygdomme. Opel har fået flere udmærkelser for de nuværende AGR sæder, men i den nye Astra går Opel et skridt videre, når det gælder siddekomfort og ergonomi i en bil.
De nye sæder er 18-vejs justerbare blandt andet med justerbar bredde, og de har massage, varme og ventilation.
De nye sæder får også øget højdejustering, så det bliver muligt for høje førere at sidde lavt i bilen – og mindre førere at sidde højt i bilen, hvis de ønsker det. Afstanden mellem den nederste og højeste indstilling er 65 millimeter.
10 kg. lettere
Opel har haft fokus på vægtreduktion i den nye Astra, også når det gælder de nye sæder, der er ti kilo lettere end de ergonomiske AGR sæder til den nuværende Astra.
På trods af en lidt kortere akselafstand er pladsforholdene i kabinen forbedret.
Forklaringen er øget brug af stærkere letvægtsmaterialer som højstyrkestål og lettere skummaterialer i sædekonstruktionen, der gør det muligt at lave sæderyggen smallere.