Fra 2035 vil der ikke blive solgt Ford varebiler, der kører på benzin eller diesel, i Europa – og fra 2030 gælder det allerede for personbiler.

Allerede i 2024 vil der være ni batterielektriske Ford udgaver i Europa – fem af dem varebiler.

Det var meldingen fra Fords øverste chef i Europa, Stuart Rowley, da han i går meldte ud om Fords elektriske fremtid.

To mio. elbiler om året i 2026

Faktisk er meldingen, at Ford forventer at sælges 600.000 elbiler om året i Europa i 2026 – og samlet to millioner elbiler i hele verden.

Rowley understregede, at man hos Ford ikke har ændret strategi – men har derimod accelereret den elektriske udvikling bl.a. med en nyt batteri-samarbejde med sydkoreanske SK On Co., Ltd. og mangeårige partner, tyrkiske Koc Holding – hvor man har det fælles selskab Ford Otosan.

Fortsat bygge dieselmotorer

På motorfabrikken i Dagenham i England vil man dog fortsat bygge dieselmotorer i mange år  – for der vil også fortsat være en eksport af motorer til eksport udenfor Europa.

Ford vil også have en vis import af biler til Europa – ud over Ford Ranger fra Sydafrika også Mustang-udgaver fra USA. Især Mach-E modeller, som har fået stor succes.

Vigtig spansk produktion

Og fabrikken i Valancia skal stadig være der – her bygges bestselleren Kuga plug-in hybrid – og den skal fortsætte i mange år.

Ford vil også fastholde produktionen af bl.a. Fiesta og Focus. I forhold til Rowleys udmelding vil de nok blive elektrificeret på sigt.

Vil optimere forbrændingsmotorer

Men han understregede, at Ford indtil 2035 fortsat vil arbejde med og optimere forbrændingsmotorer. Ikke mindst til erhvervskøretøjer i Europa.

I dag er der eksempelvis en plug-in udgave af Ford Transit Custom – men den vil ikke blive produceret efter 2035. Og allerede til næste år vil Custom blive præsenteret i en ren eludgave.

7.000 E-Transit i år

Den første elektriske Ford varebil kommer senere i år – den to tons E-Transit, som man vil sælge 7.000 enheder af allerede i år.

Med elvarebiler spiller arbejdet med at støtte op om kundernes Up-Time en vigtig rolle. Også med hensyn til connectivity, software og eftermarked – inklusive opdatering ”Over The Air” (OTA).

Ny elektrisk Ford Courier

Ford vil producere en ny elektrisk minivan som afløser for den nuværende Courier – fra 2023 med forbrændingsmotor, men året efter i eludgave.

Den skal bygges på Fords Craivova fabrik i Rumænien, som endda overtages af Fords samarbejdspartner Ford Otosan i Tyrkiet, som også udvikler bilen. Fabrikken i Rumænien skal også bygge en elektrisk Puma udgave fra 2024.

Rowley pegede desuden på samarbejdet med Volkswagen, der bl.a. omfatter 1-tons varebiler (Custom/Transporter). I Sydafrika bygges Ford Ranger og Volkswagen Amarok i fremtiden sammen.

Ny batterifabrik i Tyrkiet

Ford Otosan anlægger samtidig en ny batterifabrik nær Tyrkiets hovedstad Ankara, som skal levere batterier til Fords fabrikker i Tyrkiet og Rumænien.

Bortset fra Puma skal de øvrige elbiler, der bygges i Europa, komme fra i første omgang fra Fords nye elbil-center i Köln, som over en periode på seks år skal bygges 1,2 millioner. Ford investerer her 1,2 mia. Dollars – over 14 mia. kroner.

Ny elektrisk SUV næste år

Ford løftede også sløret for en helt ny elektrisk SUV/Crossover, der skal bygges i Köln fra 2023 – og året efter i en sport-udgave. Rækkevidde: 500 km.

Ford har for fremtiden især fokus på batterielektriske udgaver – men brint-elektriske biler tror Rowley også på – men mest til tungere erhvervskøretøjer.

Men det er ikke kun bilerne, der skal være CO2 neuttrale – det gælder over i produktionen, når det gælder underleverandører samt med hensyn til logistik.

 

 

Copyright © 2019 Varebilogtransport.dk