Renault Trucks udvider nu sin fuldelektriske modelserie med to nye modeller med vogntogsvægt på op til 44 tons.
Der er tale om Renault Trucks T E-Tech til regional transport og Renault Trucks C E-Tech til bygge- og anlægsindustrien. Man planlægger salgsstart i 2023.
Lang erfaring
Renault Trucksarbejder på en mere bæredygtig omstilling – og har derfor øget ambitionerne om at levere elektriske lastbiler til alle formål.
Siden 2020 har Renault Trucks markedsført en række fuldelektriske lastbiler fra 3,1 til 26 tons, der alle er produceret i Frankrig.
Men Renault Trucks var allerede før årtusindeskiftet i gang med at teste elektriske lastbiler.
To- eller tre elmotorer
De nye modeller vil blive udstyret med to eller tre elektriske motorer, der giver en effekt på op til 490 kW (svarende til 666 hk). De bliver desuden udstyret med en Optidriver gearkasse.
Renault Trucks T og C E-Tech vil være forsynet med to til seks lithium-ion batteripakker med en kapacitet på 180 til 540 kWh.
300 km rækkevidde
Lastbilernes batterier kan lades fuldt op på 9,5 timer ved vekselstrøm (AC) op til 43 kW, eller på 2,5 time ved jævnstrøm (DC) op til 250 kW. De vil kunne køre op til 300 km på en enkelt opladning og op til 500 km med en times mellemhurtig opladning (250 kW).
For at kunne passe til enhver type opbygning og dermed enhver form for anvendelse kan Renault Trucks T og C E-Tech udstyres med tre typer kraftudtag (PTO) – elektrisk, elektromekanisk eller på gearkassen.
44 tons totalvægt
Lastbilerne vil have en totalvægt på 44 tons og være tilgængelige med en akselkonfiguration på 4×2 og 6×2 som trækkere og 4×2, 6×2 og 8×4 som tridem.
De vil blive produceret på Renault Trucks fabrikken i Bourg-en-Bresse.
Med en fuld elektrisk modelserie, der nu strækker sig fra 3,1 til 44 tons og et 360 grader kundeservice tilbud, fremskynder Renault Trucks sin strategi. Producenten har til hensigt at 50 pct. af Renaults lastbiler skal være elektriske inden 2030.
Del af Volvo Group
Renault Trucks er en division i Volvo Group (Volvo AB) og teknologien i de nye elektriske lastbiler er udviklet i tæt samarbejde mellem Renault Trucks og Volvo Trucks – samt de amerikanske divisioner Mack og Volvo North America.
Drivlinerne vil langt hen ad vejen også findes i bl.a. Volvos svenske og amerikanske ellastbiler samt Macks ellastbiler.